Sena

Tanzkonsol

a.k.a. SLAVES OF SINUS
Er zijn door de jaren heen wat topics over Buma/Stemra gestart, maar wat zijn de ervaringen met Sena? Op internet zijn wel verhalen van bedrijven/ondernemers die geconfronteerd worden met de Sena-nota's, maar wie van de artiesten hier staat (gratis) geregistreerd en heeft ervaringen met Sena?
Zit eraan te denken ook te registeren.

Sena, Buma, Stemra allemaal 1 pot nat. Organisaties die anderen uit het niets (vermoeden dat je muziek luistert) rekeningen sturen deugen m.i. niet.
Maar je bent natuurlijk vrij om daar aan mee te doen.

Ik geloof persoonlijk meer in creative common licensing. Daar kun je bijv. toestaan dat iemand je muziek of geluid of whatever mag gebruiken voor niet commerciele doeleinden.
Het allergrootste nadeel van Brein Buma Stemra Sena vind ik dat ze een groot deel van het geld in eigen zak steken en dat eigelijk alleen de grote artiesten er echt iets aan over houden.
Buiten dat kun je het ook als compliment zien dat iemand je muziek uberhaupt wil gebruiken.

je bent niet verplicht om je bij buma aan te sluiten, je kan ook bij de belgische gaan zitten bijvoorbeeld.

de enige ervaring die ik met sena heb, is af en toe een brief van ze. ik stuur netjes terug dat in mijn mastering studio grotendeels muziek wordt gedraaid die nog niet uit is, dus heffen is wat lastig. verder zijn ze altijd netjes in het verstrekken van ISRC's, nu ze dat overgenomen hebben van de NVPI.

de SENA heeft er een handje van iedereen die bij de kvk is ingeschreven een keer in de zoveel jaar een briefje/factuur te sturen voor naburige rechten (dwz, radio op de werkvloer enzo). heel irritant, maar wel hun goed (want wettelijke taak) recht. niet teveel over zeuren dus, muzikanten moeten ook eten, en je kan altijd bezwaar maken ;)

nou
het is een bureaucratische takketyfusbende
die portal is al helemaal hel
maar ik krijg gewoon wel lekker poen van ze ieder jaar

de SENA heeft er een handje van iedereen die bij de kvk is ingeschreven een keer in de zoveel jaar een briefje/factuur te sturen voor naburige rechten (dwz, radio op de werkvloer enzo). heel irritant, maar wel hun goed (want wettelijke taak) recht. niet teveel over zeuren dus, muzikanten moeten ook eten, en je kan altijd bezwaar maken ;)

Radio op de werkvloer? Het radiostation betaald er toch al voor om die muziek te laten horen? Of mis ik nu iets?

Back