[ideetje] Synthforum Sample Contest

mijn inzending is af :D

maar ik loop nog met een paar vraagjes rond... in hoeverre mag je aan de gegeven samples sleutelen... ik bedoel, knippen, trimmen, loopen en dat soort dingen lijkt me uiteraard wel mogen, maar je kan met genoeg gepiel een sample onherkenbaar vervormen en zo ongeveer alles krijgen wat je je in kan denken... het is mij nog niet geheel duidelijk waar deze grens ligt...
edit: en wordt er onderscheid gemaakt tussen het 'voorbewerken' van samples en samples 'live' door een rij VSTs heen sturen?

en tevens, welke eisen worden er gesteld aan de inzendingen als 'track' (wat formaat betreft dus), mp3 formaat lijkt me logisch, maar zijn er bijvoorbeeld eisen aan bitrate en/of sample rate, en is VBR toegestaan?

maar je kan met genoeg gepiel een sample onherkenbaar vervormen en zo ongeveer alles krijgen wat je je in kan denken...
i.d.d..... fijn toch ;)
Ik heb een paar goede (lees: ranzige) zaagtanden en blokgolven uit de samples weten te pulken, dus met de filters in mijn sampler maak ik daar diverse synthsounds mee.
Maar voor mij is het toch de uitdaging zoveel mogelijk de sounds nog nèt herkenbaar te houden (tenminste als je weet wat er mee gebeurd is)

En de Bespreking Achteraf zal de nodige geheimen onthullen!!

Inderdaad is het mp3-formaat wel interessant om te weten.... kan veel schelen met de uiteindelijke geluidskwaliteit.
Ik stel voor maximaal 224kbps gemiddeld, waarbij de keuze voor cbr/abr/vbr dus vrij staat, mits de gemiddelde bitrate maar ten hoogste 224kbps bedraagt.... Maximale filesize is ook een optie.... helemaal vrijlaten natuurlijk ook, maar dan weet ik al zeker dat ik mijn bijdrage op 320kbps ga aanleveren :duivels:

En sample-rate: de meesten zullen toch op 44.1kHz aanleveren, maar 48kbps vind ik ook prima, al zal dat bij de afluistering op de meeste systemen in een softwarematige downsampling naar 44.1kHz resulteren... dus ik zou zeggen: resample desnoods zelf alvast naar 44.1, dan heb je het zelf in de hand

p.s. Roonan het anti-leech scriptje werkt nu, we kunnen dit weekend wel een achter-de-schermen-testje doen? Ik mail je nog wel

Het lijkt me niet zo interessant om de samples zo te vervormen en te veranderen en een eindresultaat met alleen maar herrie te krijgen.
Als je een supertrack maakt met bijna onveranderde samples dan krijgt die van mijn een hoger cijfer dan een bak herrie waarin je geen enkele sample meer herkent.

maar ja, das heel persoonlijk natuurlijk. :D

Mijn track hebik gewoon opgebouwd met klanken die ik vanuit een hele golflengte van de samples heb gelooped en daanra gefiltert etc. Dan krijg je geen vervormde klanken maar alemaal nieuwe klanken.

bij mij hoef je niet te verwachten dat ze terug te herkennen zijn iig ehehe :D >:|

Origineel geplaatst door Sycorax
En als je nou een supertrack MET vervormde samples maakt?

tsja dat bedoel ik, er bestaat dus de mogelijkheid de samples zover te vervormen dat je er uiteindelijk alles van kan maken wat je maar zou willen, maar dan is de hele kunst van het sample-wedstrijd idee eraf... het is juist de kunst om met beperkte middelen iets leuks/zinnigs te maken (net zoals bij de monosynth contest). ik zal het zelf ook zwaar aanrekenen als ik geluiden tegenkom die ik niet kan plaatsen...

aan roonan: komen hier nog strenge/duidelijke regels voor in het reglement (en trouwens ook voor bitrate/filesize) ?

er bestaat dus de mogelijkheid de samples zover te vervormen dat je er uiteindelijk alles van kan maken wat je maar zou willen
"Alles" is wat overdreven, maar met name drum-sounds en synth-sounds zij redelijk makkelijk te maken...

ik zal het zelf ook zwaar aanrekenen als ik geluiden tegenkom die ik niet kan plaatsen...
Meen je dat serieus? Roonan heeft het niet voor niets tot de 'resampling'-contest herdoopt, dus veel mensen zullen de samples behoorlijk door de mangel halen. Ik kan me (eventueel) voorstellen dat je een track lager beoordeelt als je geen enkele seconde van de originele samples terugherkent, maar jouw uitspraak gaat nogal ver.... anyway, ieder mag op zijn eigen manier beoordelen natuurlijk, dus dat is prima :)

Ik zal zelf vooral kijken naar creativiteit, muzikaliteit en humor, en dat kan mede omvatten dat samples verdraaid zijn, gaandeweg verdraaid worden of juist rechttoerechtaan onbewerkt tòch nog een muzikaal geheel vormen...
dus iedereen maakt een kans bij mij *D

hmm, ok, als het de opzet van de wedstrijd is dan is het natuurlijk een ander verhaal, maar dit is me nou precies niet helemaal duidelijk (vandaar ook mijn eerdere post). 8o)

ik stam ook nogal uit dat tracker-wereldje en daar zijn de regels van samplepack-wedstrijden meestal behoorlijk streng, vandaaaahrrr... :D

Origineel geplaatst door Almeros
De wedstrijd is toch het doel crea te zijn met je samplers en samples?? En creativiteit moet je niet de das om doen door restricties op te leggen denk ik :)

Creativiteit wordt juist aangesproken door restricties. Beperk iemand in zijn mogelijkheden een doel te bereiken en je zult zien dat veel mensen daar juist creatiever van worden.:geslaagd:
Overigens vind ik dat je met deze sample contest geen restricties moet opleggen voor bewerking van de samples. Je wordt al genoeg beperkt door het feit dat je het moet doen met de aangedragen samples.

Origineel geplaatst door Hazes
Creativiteit wordt juist aangesproken door restricties. Beperk iemand in zijn mogelijkheden een doel te bereiken en je zult zien dat veel mensen daar juist creatiever van worden.:geslaagd:

Ja heb je ook weer gelijk in... :) Je krijgt denk ik alleen na de tijd veel gezeik omdat je dan moet gaan bepalen wie nou net wel en net niet de restrictie overschreidt...dus dan moet je al 100% vast hebben staan wat er bedoeld wordt..

Nahja gelukkig orgo ik het niet!

Origineel geplaatst door Unic
ff een vraagje, mag je alleen stemmen als je ook iets instuurd?

Nee, tuurlijk niet. Hoe meer stemmen iedereen geeft, des te eerlijker het wordt lijkt me. Maar andersom, vind ik, dat iedere deelnemer wel verplicht stemmen moet geven over de andere tracks.

Update

Update

Zodan, het begint al een behoorlijke discussie te worden :D

Het anoniem stemmen gaat door!
Ik heb voldoende Webspace zonder datalimiet dus dat zit helemaal goed :okdan:

Over restricties mbt samplen, iedereen is daar vrij in.
Ik wil gewoon aantonen dat je met een sampler erg veel kanten op kan door te resamplen.
Het is gewoon te lastig om te stellen, dit mag wel en dat mag niet, dat gaat gewoon niet werken.

Over het insturen van de MP3's, ik dacht dat ik dat op de site had gezet maar het staat er idd niet op.
Ik wilde het op 44khz/128kbs houden.
Het is niet helemaal geweldig dat weet ik maar dan is het allemaal nog een beetje te downloaden voor iedereen.
En bovendien is de kwaliteit goed genoeg om te kunnen beoordelen, het gaat tenslotte om de inhoud en niet om het masteren.
Als er tracks op de CD geplaatst gaan worden dan maakt het niet uit, het liefst dan gewoon een wav 44khz/16bits

Grt. Ronald.

Back