Nicolas 2000
It's a household name
We zitten wel lekker op een kluitje te posten zeg.
Heb je mijn post gezien ivm waarom je LFO ook je basispitch moduleert?
Heb je mijn post gezien ivm waarom je LFO ook je basispitch moduleert?Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Heb je mijn post gezien ivm waarom je LFO ook je basispitch moduleert?Een multiple is om een signaal over meerdere inputs te verdelen en is dus géén mixer. Dus LFO en KB op 1V/Oct aansluiten zal niet goed werken met een multiple. Het wil wel met een "unity gain" DC mixer. Blijft dat het dan nog steeds het meest verstandig is om de LFO op de Exp FM aan te sluiten, die zit er toch, en dan kun je het effect ook nog instellen met de potmeter (zo kun je van 10Vpp, dus 10 octaven, naar bijv. 1Vpp gaan, een LFO met max een toonhoogte verschil van 1 octaaf).Overigens, heb je geen multiples? Dan kan je zowel LFO als KB op je 1V/octaaf aansluiten.
Een multiple is om een signaal over meerdere inputs te verdelen en is dus géén mixer. Dus LFO en KB op 1V/Oct aansluiten zal niet goed werken met een multiple. Het wil wel met een "unity gain" DC mixer.
Dat het nog geen problemen geeft is mooi, en de buffer zal zeker helpen. Blijft dat je door een paar signalen bij elkaar te voegen met een multiple gewoon kortsluiting maakt.Ik gebruik multiples wel eens om signalen bij elkaar op te tellen. En dat lijkt toch te werken. Al moet ik zeggen dat ik dit nooit echt precies (als in V/oktaaf) heb getest, enkel bv 2 LFO's optellen en samen naar een FM input sturen. En dan hoor je het gecombineerde effect van beide LFO's. Maar hoe precies ze opgeteld zijn weet ik niet.

Ik vat het niet helemaal eerlijk gezegd. Het begin van mijn LFO cyclus is toch het begin van de waveform. In dit geval dus de onderste positie van de saw? Als ik naar het begin van die saw gaat, gaat de pitch van de VCO toch ook weer naar beneden?
Hoe kan ik met een frequency divider of een subosc zoiets doen dan?
(graag een Belgiese)Hoe bedoel je, kortsluiting? Je sluit outputs op outputs aan, maar de output buffers zorgen er toch voor dat alles "de juiste kant op stroomt", om het even Jip en Janneke te zeggen? Beide outputs staan samen op een input, en door het enorme impedantieverschil "stroomt het boeltje" richting de input uit beide outputs. OK, tijdens het patchen trek je weleens iets los, en dan heb je enkel 2 outputs op elkaar aangesloten. Maar ook daar lijkt me dat de output buffers ervoor zorgen dat je "stroomopwaarts" geen invloed hebt.
Ik heb in ieder geval nog nooit enige schade gehad met deze methode. Met minibanaan jackpluggen is het ook lekker snel om op die manier meerdere modulatiebronnen op 1 input samen te prikken. Al mijn modules hebben dus wel een output buffer.

)
De Formant is zo ontworpen, dus ik zou graag de andere modules op hetzelfde niveau hebben.
Proost
Ik ben zelf wat modules in elkaar aan het brouwen. Even wat betreft de patch-maar-raak zekerheid:
-multiples met 1K aan elkaar knopen. Dus gewoon een serieschakeling van jack - 1K - jack -1K - jack -1k jack bij een 4 multiple? Of beter in een ring zetten zodat er geen 4K tussen de eerste en de laatste zit maar hooguit 2K?
-modules uitkoppelen met een weerstand. Wabedoelje daarmee? Na de output (opamp) buffer nog een 1K in serie tussen de buffer en de jack steken? (Formant gebruikt 470ohm as ik het goed zie, maar kom)
Ik vind modulars erg fijn wanneer je geen seconde na moet denken over KABOOM, en als ergste gevolg van een foute patching gewoon een slecht klinkende patch is.De Formant is zo ontworpen, dus ik zou graag de andere modules op hetzelfde niveau hebben.
maar tegenwoordig gebruik ik geen muliple´s meer.
alleen nog maar mixers ( zie mijn koffermodular post een paar maanden terug).
kost bijna niets en is nog veel flexibeler.
Maar stel nou dat ik een multiple zou willen, wat is de makkelijkste manier om die te maken? Ik las hierboven iets van 1k weerstanden tussen de jacks zetten, waar is dit precies voor? Je kan een multiple toch ook gewoon passive maken. Dus eigenlijk een doodgewone splitter?
, Oh nee, te vroeg,..............
Ja, via de multiple.. zo patch ik het.moet het niet zijn: vanuit een control-signaal naar meerdere in's?
ik zal binnenkort even een simple , goedkope, diy actieve posten.
Trouwens, hoeveel "splitters" worden het in die multiple? Ik zat hier namelijk te denken aan 4x4 jacks. Zoiets als in de multiples van bridechamber. Is dit mogelijk? Ik heb de multiple eigenlijk alleen maar nodig om meerder VCO's aan te sturen aangezien mijn MIDI-CV converter maar 1 echte 1V/Oct uitgang heeft (doepfer MCV4)