Een vraagje over LFO's

We zitten wel lekker op een kluitje te posten zeg. :) Heb je mijn post gezien ivm waarom je LFO ook je basispitch moduleert?

Negatieve voltage maakt op zich niet uit bij de meeste VCOs. Stel de LFO is 10V peak-to-peak, gecentreerd rond de aarde, dan zal het nog steeds 10 octaven overspannen op de 1V/Octaaf input (hoewel meeste VCOs dat niet aankunnen, ze doen zeker een goede poging!)

Overigens, heb je geen multiples? Dan kan je zowel LFO als KB op je 1V/octaaf aansluiten.
Een multiple is om een signaal over meerdere inputs te verdelen en is dus géén mixer. Dus LFO en KB op 1V/Oct aansluiten zal niet goed werken met een multiple. Het wil wel met een "unity gain" DC mixer. Blijft dat het dan nog steeds het meest verstandig is om de LFO op de Exp FM aan te sluiten, die zit er toch, en dan kun je het effect ook nog instellen met de potmeter (zo kun je van 10Vpp, dus 10 octaven, naar bijv. 1Vpp gaan, een LFO met max een toonhoogte verschil van 1 octaaf).

De exp FM ingang is inderdaad 1 V/oktaaf als ik de pot volledig open draai.
Maar dan nog is het lastig om voor elkaar te krijgen. Nicolas 2000 merkte al op dat de pulse uitgang van de LFO van heel laag naar heel hoog gaat. Iets van 10 otaven of zo. Dus nu is de verspringing veel te groot. De pitch is eerst zo laag dat het meer een soort gebrom is en daarna heel hoog. Ik kan dat wel weer compenseren door de uitgang van de LFO pulse naar een VCA te sturen en die VCA dan de VCO in te sturen, maar dan is het weer een heel gepiel op de de VCA om de LFO 1 oktaaf te laten verspringen.
Het is toch niet zo simpel om dit snel even te doen. Het leek zo simpel in dat filmpje van de ESQ-1, maar op mijn modular is het toch niet even snel te doen.

Ik liep ook nog tegen een tweede probleem aan wat betreft LFO sync. Ik heb het idee dat de sync inputs van mijn LFO's niet helemaal correct werken. Zou kunnen, want ik heb die LFO zelf gebouwd en een fout is snel gemaakt.
Een simpele test laat vreemd gedrag zien.
Laat het oktaaf verhaal even los.
Om mijn LFO sync te testen heb ik het volgende gepatcht:
Mijn gate signaal gaat naar de sync ingang van de LFO.
De saw uitgang van de LFO gaat naar de pitch van een VCO.
Als ik nu een toets aansla hoor ik een stijgende toon die aan het eind hard valt en opnieuw begint met stijgen. So far so good.
Als ik de functie van die sync goed begrijp zou ik bij elke trigger weer aan het begin moeten staan van de zaag. Dus hij zou bij elke toetsaanslag helemaal onderin moeten beginnen. Dat gebeurt bij mij dus niet. Het lijkt uit te maken wanneer ik de toets trigger.
Soms begint de saw inderdaad opnieuw op zijn laagste punt, maar soms gaat hij ook gewoon door met stijgen. Heel raar. Is vast niet goed.

Laatst gewijzigd:
Een multiple is om een signaal over meerdere inputs te verdelen en is dus géén mixer. Dus LFO en KB op 1V/Oct aansluiten zal niet goed werken met een multiple. Het wil wel met een "unity gain" DC mixer.

Ik gebruik multiples wel eens om signalen bij elkaar op te tellen. En dat lijkt toch te werken. Al moet ik zeggen dat ik dit nooit echt precies (als in V/oktaaf) heb getest, enkel bv 2 LFO's optellen en samen naar een FM input sturen. En dan hoor je het gecombineerde effect van beide LFO's. Maar hoe precies ze opgeteld zijn weet ik niet.

Het is wel zo dat alle outputs van de modules (niet van de multiples, die zijn passief) gebufferd zijn. Mogelijk helpt dat wel in het ietwat netjes optellen van signalen.

het syncen van een (modulaire) LFO's is meestal niet helemaal wat je verwacht... je synct doorgaans uitsluitend het begin van de LFO cyclus (startpunt vd waveform), maar niet de frequentie.

Mijn favoriete methode om gelijklopende LFO's te genereren is met een sub-oscillator of nog beter een frequency divider module. Die van Doepfer genereert bijv. een 1/2, 1/4, 1/8 en 1/16de deel van de bron-frequentie. Erg praktisch voor ritmische patronen en modulaties.

Ik vat het niet helemaal eerlijk gezegd. Het begin van mijn LFO cyclus is toch het begin van de waveform. In dit geval dus de onderste positie van de saw? Als ik naar het begin van die saw gaat, gaat de pitch van de VCO toch ook weer naar beneden?

Hoe kan ik met een frequency divider of een subosc zoiets doen dan?

Ik gebruik multiples wel eens om signalen bij elkaar op te tellen. En dat lijkt toch te werken. Al moet ik zeggen dat ik dit nooit echt precies (als in V/oktaaf) heb getest, enkel bv 2 LFO's optellen en samen naar een FM input sturen. En dan hoor je het gecombineerde effect van beide LFO's. Maar hoe precies ze opgeteld zijn weet ik niet.
Dat het nog geen problemen geeft is mooi, en de buffer zal zeker helpen. Blijft dat je door een paar signalen bij elkaar te voegen met een multiple gewoon kortsluiting maakt. 8~

Hoe bedoel je, kortsluiting? Je sluit outputs op outputs aan, maar de output buffers zorgen er toch voor dat alles "de juiste kant op stroomt", om het even Jip en Janneke te zeggen? Beide outputs staan samen op een input, en door het enorme impedantieverschil "stroomt het boeltje" richting de input uit beide outputs. OK, tijdens het patchen trek je weleens iets los, en dan heb je enkel 2 outputs op elkaar aangesloten. Maar ook daar lijkt me dat de output buffers ervoor zorgen dat je "stroomopwaarts" geen invloed hebt.

Ik heb in ieder geval nog nooit enige schade gehad met deze methode. Met minibanaan jackpluggen is het ook lekker snel om op die manier meerdere modulatiebronnen op 1 input samen te prikken. Al mijn modules hebben dus wel een output buffer.

Ik vat het niet helemaal eerlijk gezegd. Het begin van mijn LFO cyclus is toch het begin van de waveform. In dit geval dus de onderste positie van de saw? Als ik naar het begin van die saw gaat, gaat de pitch van de VCO toch ook weer naar beneden?

Hoe kan ik met een frequency divider of een subosc zoiets doen dan?

Als je LFO's synct reset je inderdaad de waveform van de tweede LFO met de eerste LFO. Als je wil dat je tweede LFO een beetje complete cyclus gemaakt heeft vooraleer hij gereset wordt, moet hij dus wel ongeveer op de juiste frequentie lopen. Nét iets te traag is ideaal. Dan wordt de saw nét voor zijn eigenlijke piek gereset (of de pulse net voor het einde van het hoge gedeelte, etc). Je golfvorm is dan zo symmetrisch mogelijk. Bij een saw maakt het niet echt uit, bij tri of pulse wel qua symmetrie.

Met een frequency divider gebruik je 1 LFO, bv op 10Hz. Die gaat naar de frequency divider, welke er een 20Hz pulse van maakt. Die loopt perfect synchroon met de originele golfvorm van 10Hz, omdat hij "er uit gemaakt wordt". Nadeel hier is dat je hoge frequentie uit de divider enkel een pulse (blokgolf) kan zijn.

Een frequency divider of suboscillator is functioneel hetzelfde.

als je outputs van buffers ( meestal opamps) hard aan mekaar knoopt, (output aan output) dan kan er behoorlijk wat mis gaan,.
stel je voor, de ene geeft +15 volt, en de andere - 15 volt.
dan staat er op beide uitgangen een spanningsverschil van 30 volt.
da´s niet gezond voor opamps, en ook niet voor de meeste andere schakelingen.
Maar................
als het ontwerp klopt, zoals bij de meeste synths, en hopelijk ook andere (audio) zaken, en ook de formant,worden de uitgangen in het kader van kortsluitvastheid ( scrabble 100 punten), uitgekoppeld met een weerstand.
dan hebbie er geen last van, en worden de gecombineerde signalen gewoon een soort van opgeteld.
maar ik maak muliple´s bijna altijd met een weerstand van 1K tussen alle connectors, voor de kortsluitzekerhed.
is niet helemaal 100 zuiver, maar ja, alanoog he´??

:mega:(graag een Belgiese)

Hoe bedoel je, kortsluiting? Je sluit outputs op outputs aan, maar de output buffers zorgen er toch voor dat alles "de juiste kant op stroomt", om het even Jip en Janneke te zeggen? Beide outputs staan samen op een input, en door het enorme impedantieverschil "stroomt het boeltje" richting de input uit beide outputs. OK, tijdens het patchen trek je weleens iets los, en dan heb je enkel 2 outputs op elkaar aangesloten. Maar ook daar lijkt me dat de output buffers ervoor zorgen dat je "stroomopwaarts" geen invloed hebt.

Ik heb in ieder geval nog nooit enige schade gehad met deze methode. Met minibanaan jackpluggen is het ook lekker snel om op die manier meerdere modulatiebronnen op 1 input samen te prikken. Al mijn modules hebben dus wel een output buffer.

Proost :)

Ik ben zelf wat modules in elkaar aan het brouwen. Even wat betreft de patch-maar-raak zekerheid:

-multiples met 1K aan elkaar knopen. Dus gewoon een serieschakeling van jack - 1K - jack -1K - jack -1k jack bij een 4 multiple? Of beter in een ring zetten zodat er geen 4K tussen de eerste en de laatste zit maar hooguit 2K?
-modules uitkoppelen met een weerstand. Wabedoelje daarmee? Na de output (opamp) buffer nog een 1K in serie tussen de buffer en de jack steken? (Formant gebruikt 470ohm as ik het goed zie, maar kom :) )

Ik vind modulars erg fijn wanneer je geen seconde na moet denken over KABOOM, en als ergste gevolg van een foute patching gewoon een slecht klinkende patch is. :) De Formant is zo ontworpen, dus ik zou graag de andere modules op hetzelfde niveau hebben.

Laatst gewijzigd:
yep,
net zoals bij de formant, een weerstand in serie met de opamp uitgang naar de jack.
moet trouwens ook volgens de spec´s van de meeste opamps.
die 470 ohm is een soort van minimum waarde.
zelf gebruik ik meestal iets tussen de 2k2 en 4k7.
gaat ook ongewenst oscilleren tegen bij lange kabels aande uitgang.
en bij multiples, maar net wat je leuk vindt.
ik maak meestal een ster zodat er de dubbele waarde tussen alle resp. jacks te meten is.
maar tegenwoordig gebruik ik geen muliple´s meer.
alleen nog maar mixers ( zie mijn koffermodular post een paar maanden terug).
kost bijna niets en is nog veel flexibeler.

:mega:

Proost :)

Ik ben zelf wat modules in elkaar aan het brouwen. Even wat betreft de patch-maar-raak zekerheid:

-multiples met 1K aan elkaar knopen. Dus gewoon een serieschakeling van jack - 1K - jack -1K - jack -1k jack bij een 4 multiple? Of beter in een ring zetten zodat er geen 4K tussen de eerste en de laatste zit maar hooguit 2K?
-modules uitkoppelen met een weerstand. Wabedoelje daarmee? Na de output (opamp) buffer nog een 1K in serie tussen de buffer en de jack steken? (Formant gebruikt 470ohm as ik het goed zie, maar kom :) )

Ik vind modulars erg fijn wanneer je geen seconde na moet denken over KABOOM, en als ergste gevolg van een foute patching gewoon een slecht klinkende patch is. :) De Formant is zo ontworpen, dus ik zou graag de andere modules op hetzelfde niveau hebben.

ik ben zeer visueel ingesteld en snap niet veel van electronica, maar dit allemaal klinkt wel erg interresaant en belangrijk voor mijn eigen geknutsel...

is het misschien mogelijk dit in simpele grafische tekeningetjes hier nog eens te illustreren?

maar tegenwoordig gebruik ik geen muliple´s meer.
alleen nog maar mixers ( zie mijn koffermodular post een paar maanden terug).
kost bijna niets en is nog veel flexibeler.

Maar stel nou dat ik een multiple zou willen, wat is de makkelijkste manier om die te maken? Ik las hierboven iets van 1k weerstanden tussen de jacks zetten, waar is dit precies voor? Je kan een multiple toch ook gewoon passive maken. Dus eigenlijk een doodgewone splitter?

Maar stel nou dat ik een multiple zou willen, wat is de makkelijkste manier om die te maken? Ik las hierboven iets van 1k weerstanden tussen de jacks zetten, waar is dit precies voor? Je kan een multiple toch ook gewoon passive maken. Dus eigenlijk een doodgewone splitter?

jazeker, dat kan.
maar zie hierboven, dan kunnen uitgangssignalen worden kortgesloten als die van zichzelf geen (noodzakelijke) uitgangsweerstand hebben.
ik moet hier wel aan toevoegen dat multiples met alleen weerstanden wel de noodzaak creeert voor regelbare ingangen of compensatie verstekers.
sommige modulars hebben eigenlijk een groot gebrek aan regelbare cv inputs ( audio laat ik even buiten beschouwing, dat werkt meestal gewoon goed)
ik zal binnenkort even een simple , goedkope, diy actieve posten.
dat is gelijk waarschijnlijk de oplossing van topicstarter.
:mega:, Oh nee, te vroeg,..............

:koffie:

jammer van al die termen hier...snap er niks van....ik ben een modulair klank-systeem aan het ontwikkelen zonder verdere echte electronica-kennis.

gaat het hier over het eventuele probleem van elkaar beinvloedende modules als er dmv patches verbindingen worden gemaakt? en/of over verschillende modules op een en dezelfde uitgang mixen? wat is 'multiple ' bijvoorbeeld? (lastig hoor, dit als dombo nitwit dummy)

Een multiple is een splitter.. soort "hubje" om bijv. 1 control signaal "IN" naar meerdere control signalen "UIT" te maken.

Dus je steekt een kabeltje afkomstig van een LFO out in 1 v/d inputs van je multiple, en je krijgt dat signaal op alle outputs van je multiple eruit.

ok!

alleen van in naar uit. klinkt vreemd.
moet het niet zijn: vanuit een control-signaal naar meerdere in's?

moet het niet zijn: vanuit een control-signaal naar meerdere in's?
Ja, via de multiple.. zo patch ik het.

Dus : control-signaal van bijv. een LFO output, naar de input van je multiple, en van de output(s) van je multiple naar de input(s) van .. iets anders.

ik zal binnenkort even een simple , goedkope, diy actieve posten.

Dat zou erg fijn zijn, ik ben er zelf ook al naar op zoek geweest, iets met voltage followers ofzo. Mijn kennis van electronica is helaas nog niet genoeg om zelf een actieve multiple te ontwerpen. Hopelijk leer ik hier weer iets van :) Trouwens, hoeveel "splitters" worden het in die multiple? Ik zat hier namelijk te denken aan 4x4 jacks. Zoiets als in de multiples van bridechamber. Is dit mogelijk? Ik heb de multiple eigenlijk alleen maar nodig om meerder VCO's aan te sturen aangezien mijn MIDI-CV converter maar 1 echte 1V/Oct uitgang heeft (doepfer MCV4)

Alvast bedankt :)

Back