Flanger-draad

VintageWorks

Ouwe rot
Ik ben op zoek naar een goede flanger, maar kan buiten de mutron flanger en de roland sbf-325 niet echt een lekkere flanger vinden. Omdat ik bovenstaande opties wel erg prijzig vind, ben ik benieuwd wat jullie een goede flanger vinden. Mijn budget ligt rond de 200 Euro. Misschien kunnen we er gelijk een flanger-thread van maken? :okdan:

Ik heb zelf een Electro Harmonix Electric Mistress
EG01381.jpg

en een 80's Ibanez DFL (Digital Flanger)
ibanez%20dfl.jpg

Beide vind ik erg aardige flangers. De Ibanez is (uiteraard) niet meer nieuw verkrijgbaar en de EHX is (volgens mij) vervangen door de Stereo Electric Mistress.

De Flanges die ik uit mijn DP4 haal zijn best te pruimen, maar halen het net niet bij mn Marshall Time Modulator 5402.. Die laatste is overigens ook aardig voor phaser-effecten..:P

Maar goed, je budget is 200 euro. Ik zou dan kijken voor een DP2. Of zoek je echt pedaaltjes?

Laatst gewijzigd:
De EHX flanger heb ik eerder ook gehad, maar vond ik erg 'blikkerig'. Niet heel mooi warm zeg maar en na verloop van tijd kwam er een brom in.

Ik heb zo'n vies roze Yamaha die wel lekker klinkt. Al kan het een stuk vuiger.

Ik vind de Electro Harmonix Electric Mistress een van de mooiste flangers die er zijn.
Daarbij moet ik zeggen dat ik hem het meeste gebruikt op signalen met overdrive (gitaar) en stem.
Dus weinig synths.

De Roland SBF325 vind ik zelf niet zo fantastisch.

Verder zijn de Marshall Time Modulator, Klark Teknik Analog Time Machine, Eventide Instant Flanger en Lexicon Prime Time wat mij betreft allemaal prachtige machines.
Maar goed..ook deze units zijn over het algemeen niet goedkoop.

Als ik zou moeten kiezen tussen alle bovenstaande units dan zou ik uiteindelijk toch weer bij de Electric Mistress uitkomen. Ik moet daar trouwens nog wel aan toevoegen dat ik het heb over een jaren 70 exemplaar. Die nieuwe (die gebruikt hele andere electronica) vind ik een stuk minder mooi dan de oude. Vermoedelijk komt dit door het ontbreken van de SAD1024 bbd chip.

Die vraag zou natuurlijk komen:)
En ik weet niet zo goed hoe ik dat in taal moet uitleggen.
Maar laat ik een poging wagen:

De SBF325 vind ik als het ware "op" de muziek liggen.
Alsof je met een laag vernis een schilderij wil laten glimmen.
De Electric Mistress is meer onderdeel van de muziek.
Alsof je een schilderij gemaakt heb met glimmende verf.

Dit hoeft niet per se een probleem te zijn.
Mooie vernis is ook mooi.
Maar ik vind de klank van de SBF325 een beetje mat.
Het leeft niet echt ofzo.

Maar goed, dat is mijn mening.
Er zullen vast een hoop mensen zijn die het niet met me eens zijn.

Een flanger van Electro Harmonix die toch weer heel anders klinkt dan de Mistress zit in de Polychorus / Polyflanger / Echoflanger. Meteen ook een dikke chorus.

Wat ik zelf ook een leuk pedaal vond; de TC SCF.

Er zullen vast een hoop mensen zijn die het niet met me eens zijn
klopt. ik vind het een heel fijne flanger maar eerlijk gezegd gebruik ik 'm meestal alleen als Chorus. die is nl. stukken beter dan een CE-300 oid, lekker romig maar ook lekker clean kwa ruis. Als flanger werkt hij voor mij het beste met OF heel subtiele OF juist heel extreme settings. Het standaard flange-effect vind ik so-wie-so meer geschikt voor gitaar dan synths

VerGe-ten:: dat vintage Boss BF-2 flanger pedaal dat ik je liet zien toen je op mijn zoldertje was klinkt ook erg lekker met strings & pads. een van mijn betere rommelmarkt vondsten !

Attachments

• boss_bf2_a.jpg
    boss_bf2_a.jpg
    44,1 KB · Bekeken: 126
Een flanger van Electro Harmonix die toch weer heel anders klinkt dan de Mistress zit in de Polychorus / Polyflanger / Echoflanger. Meteen ook een dikke chorus.

Dat geldt niet voor een vintage Mistress t.o.v. een vintage Echoflanger/PolyFlange/Polychorus.
Tenminste..ik heb een vintage Mitress Deluxe en een Vintage PolyFlange en die klinken, met uitzondering van de extra mogelijkheden van de PolyFlange, identiek.

De flanger op mijn PolyChorus vind ik echt goed. Ook wel fijn dat het bereik van de knoppen wat verder gaat dan normaal voor de wat raardere geluiden.
De flanger op de TC SCF klinkt daarentegen wat zuiverder, eigenlijk hetzelfde wat de chorus ook heeft. Niet slechter, wel anders. Maar daardoor wel weer zeer geschikt voor synth-geluiden.
De Boss BF-2 vind ik voor het geld een hele goeie. De mijne kostte €35. Klinkt heel goed, zit een heel klein metalig randje aan. Normaal hou ik daar niet van maar bij de Boss stoort het me niet.

Je zou eens kunnen kijken naar de Dynacord TAM-19 of 21.....zeer mooie warme analoge flanger delay ding.....ik heb er spijt van dat ik de mijne heb weggedaan eigenlijk...:(

Heb ze allebei de TAM-19 en 21....mooie bakken kunnen tot zeer extreem waardoor die gaat piepen.
Te groot voor live-gebruik zeer geschikt voor freaken thuis.
Vanavond freaken met een Mutron Biphase.

grt Gert-Jan

De SBF325 vind ik als het ware "op" de muziek liggen.
Alsof je met een laag vernis een schilderij wil laten glimmen.
De Electric Mistress is meer onderdeel van de muziek.
Alsof je een schilderij gemaakt heb met glimmende verf.

Ik denk dat alle uitzonderlijk goede instrumenten dit doen..

Back