Hulp bij Roland Fantom X6

Daftmax

Girls In Your Town - Anonymous Casual Dating - No
Ik wil graag mijn Nord Stage als master gebruiken voor de Roland X6.

De bedoeling is dat ik op de Nord Stage sounds bespeel uit de Fantom, maar dan als split.
Dus links een string-pad en rechts een lead sound.
(beiden via MIDI RX-channel 2)
Het keyboard van de Fantom zelf gebruik ik weer voor een andere sound.

Als ik in de Fantom de Key-range instel voor de split wordt dit totaal genegeerd, dus ik hoor over het volledige bereik van het toetsenbord de strings en de lead als ik op de Nord Stage speel.

Welke instelling is niet goed? Bij de Korg Triton is dit geen probleem.

Ik heb een vergelijkbare setup, maar dan met een Fantom S. Zou hetzelfde moeten werken.

Vermoedelijk heb je op de Fantom je keyboard range niet juist ingesteld. Anders snap ik het ook niet. Kun je nog iets meer vertellen over je instellingen? Hoe heb je de Nord ingesteld?

Ik denk dat ik het al snap. :eureka: De keyboard range op de Fantom gaat over het keyboard van de Fantom zelf. De keyboard split van de Nord gaat over de sounds op de Fantom die je met de Nord speelt.

Je moet dus op de Nord een deel van je keyboard aan de ene Fantom sound toewijzen (met een eigen midi kanaal) en een ander deel van je Nord keyboard aan een andere Fantom sound (dus met een ander midi kanaal).

Als je je Nord keyboard in tweeen splitst, maar beide over het zelfde midi-kanaal, kan de Fantom geen onderscheid maken en speel je dus over het gehele keyboard beide sounds. =(

Das toch helemaal niet handig. Zo handig ben ik niet met de Nord en MIDI.

maar.......dat zou dus ook betekenen dat je bij de Fantom XR geen key-range
zou moeten kunnen instellen.

Ik weet het niet zeker, maar ik ben bang dat dat inderdaad niet gaat lukken met een XR.

De Nord Stage is een prima apparaat, maar kan soms net niet wat ie moet doen. Met name de midi-functionaliteit is erg begrensd. Ben ik ook na schade en schande achter gekomen. Geen reviewer die dat heeft opgemerkt.

Maar de sounds blijven geweldig. :D

Hi Daftmax,

ik weet niet hoever je inmiddels al bent met het oplossen van je 'probleem', maar ik liep een tijd geleden tegen hetzelfde aan met mijn Fantom X7.

Ik wil(de) een aantal geluiden van mijn X7 Performance dus aansturen vanuit mijn bovenop liggende midi-keyboard (gewoon een 'leeg' Evolution-midikeyboard). Op dat Evolution-keyboard zelf zijn geen splits te maken, maar ik heb (door tips en hulp op de Rolandclan-site) de volgende methode toegepast. Let op: kan erg omslachtig zijn, maar als je het maar vaak genoeg doet gaat het vanzelf snel en routine-matig:

Stel je hebt in je Fantom X Performance geluiden (en kanalen) 1 en 2 die je beneden op je X gesplit wilt spelen, dan daar niks aan veranderen.

Mocht je geluiden 3 en 4 van de Fantom X Performance op je bovenste midi-keyboard gesplit willen spelen, dan zit er niks anders op dan van die betreffende geluiden de patch-instellingen zelf aan te passen. Dus in het Patch-edit screen het bereik van beide Patches/waves qua key-range instellen. Wel even apart opslaan m.b.t. die Performance en rekening houdend met het bereik van je bovenste midikeyboard. (even ervan uitgaande dat je midi-keys bovenop liggen).

Het kan in het begin erg omslachtig lijken, maar gelukkig heb ik zelf niet al die splits bij alle nummers nodig bij live-gigs, dus op den duur val thet wel mee. Het is even voorbereiden maar daarna heb je er veel profijt van.

Mocht het niet helemaal duidelijk zijn of heb je meer vragen, let me know *D

(Ben geen Fantom-X expert maar alle beetjes helpen toch 8) )

CJ

Dat klinkt inderdaad als een mogelijke oplossing. Ga het in ieder geval even proberen.

Bedankt

Mocht je geluiden 3 en 4 van de Fantom X Performance op je bovenste midi-keyboard gesplit willen spelen, dan zit er niks anders op dan van die betreffende geluiden de patch-instellingen zelf aan te passen. Dus in het Patch-edit screen het bereik van beide Patches/waves qua key-range instellen. Wel even apart opslaan m.b.t. die Performance en rekening houdend met het bereik van je bovenste midikeyboard. (even ervan uitgaande dat je midi-keys bovenop liggen).

Heb deze methode even toegepast. Dit werkt wel. :okdan:

Maar het blijft raar.

kwam deze toevallig tegen via google en vroeg mij het volgende af. Heb zelf de XR (module dus) en wat ik daar in performance mode kan doen is per track de keyrange en het kanaal instellen. Om dus te splitten of te layeren moet ik dus keyranges in gaan stellen per track en dan het midi kanaal even op dezelfde setting instellen. Werkt prima en loopt als een trein!
Zit de X6 te overwegen (handiger als ik een paar andere gigjes wil doen) en wil eigenlijk dit zelfde principe kunnen toepassen. Begrijp ik uit bovenstaande reacties dat dit dus niet mogelijk is?

Dus even ter verduidelijking;
Performance patch 1
Track 1: midi kanaal 1 - keyrange A0 tot A2 - zelf gesampelde strings
Track 2: midi kanaal 1 - Keyrange B2 tot C4 - rhodes
Track 3: midi kanaal 1 - Keyrange B2 tot C4 - string pad (track 2 en 3 zijn dus een layer)
Track 4: midi kanaal 1 - Keyrange D4 tot E6 - brass
Track 5: midi kanaal 2 - Keyrange A0 tot A7 - Lead sound

Waarbij ik dus track 5 bespeel vanaf de fantom en de andere 4 vanaf een stage piano eronder (desnoods zet ik de fantom op local off en stuur ik wat ik op de fantom speel door via midi naar zichzelf?)
Is dit niet mogelijk?

Back