Goede kabels?

En op MSN staat vast geen 16bit 44.100Hz wav. file, maar een gecomprimeerd MP3'tje op niet meer dan 160kbps, waar de helft sowieso al weg is.

Oftewel, sorry, maar ik geloof er ook geen biet van!

Euhm ik vind die beredenering wel erg krom door de bocht. Ik weet niet wat jij verstuurt via msn? Maar ik stuur gewoon wav files via msn hoor :-)

Lang leve 60 mbit.

Maargoed ik vind de beredenering erboven ook wel krom.

Als ik met crappy kabels ga opnemen. En dan de dure ertussen hangt. Ik heb het hier dus puur over vocal opnames. Dan hoor je zelfs in een mp3 nog het verschil. Bij de 1 is de stem heel breed. En bij de ander is de stem echt mooi compact. en duidelijker.

Maakt ook nogal uit waar je ze voor gebruikt, bij een passieve bron zoals gitaar of mic en over lange afstand moet je wel een beetje goede en vooral dikke kabel gebruiken, maar je hoeft het niet te overdrijven, voor synth's en al de andere actieve outputs maakt het niet zoveel uit, die geven output op line nivo en dan is de kabel minder belangrijk.

Voor grotere afstanden met bv. gitaar moet je toch via een DI naar gebalanceerd gaan, dat red je met ongebalanceerd niet. Dan heb ik het over meer dan 6 meter.

Gebalanceerd/ongebalanceerd verhaal is dan veel belangrijker dan of het een kabel is van € 20 of € 80 bijvoorbeeld.
De kabel moet wel gewoon goed zijn natuurlijk, maar dat heb je echt al bij spul van € 3 of € 4 per meter. Paar Neutrik stekkers eraan (laten) solderen, en klaar ben je.

Euhm ik vind die beredenering wel erg krom door de bocht. Ik weet niet wat jij verstuurt via msn? Maar ik stuur gewoon wav files via msn hoor :-)

Lang leve 60 mbit.

Maargoed ik vind de beredenering erboven ook wel krom.

Als ik met crappy kabels ga opnemen. En dan de dure ertussen hangt. Ik heb het hier dus puur over vocal opnames. Dan hoor je zelfs in een mp3 nog het verschil. Bij de 1 is de stem heel breed. En bij de ander is de stem echt mooi compact. en duidelijker.

Maar hoe crappy is die crappy kabel van je dan wel niet. Dat zal dan toch zoiets zijn wat ik nog niet eens kabel zou willen schelden. Zo'n dun draadje van een audiosetje van 20 jaar geleden ofzo?

Het overgrote deel van mijn studio heb ik aangesloten met goede kabels, maar dat is dan toch ook spul van niet meer dan € 4 p/m. met Neutrik stekkers eraan (op maat gemaakt). Of prefab Klotz en dat soort merken.

Wat noem je dan crappy en wat noem je dan goed?

Ik ben in ieder geval niet van overtuigd dat een zangopname met exact hetzelfde materiaal, en exact gelijke zang, over een 6m kabel van € 100 heel anders kan klinken dan over een 6m kabel van € 20. En dat ga ik niet geloven ook, hoe hard anderen dat ook roepen. No way!

Maar hoe crappy is die crappy kabel van je dan wel niet. Dat zal dan toch zoiets zijn wat ik nog niet eens kabel zou willen schelden. Zo'n dun draadje van een audiosetje van 20 jaar geleden ofzo?

Het overgrote deel van mijn studio heb ik aangesloten met goede kabels, maar dat is dan toch ook spul van niet meer dan € 4 p/m. met Neutrik stekkers eraan (op maat gemaakt). Of prefab Klotz en dat soort merken.

Wat noem je dan crappy en wat noem je dan goed?

Ik ben in ieder geval niet van overtuigd dat een zangopname met exact hetzelfde materiaal, en exact gelijke zang, over een 6m kabel van € 100 heel anders kan klinken dan over een 6m kabel van € 20. En dat ga ik niet geloven ook, hoe hard anderen dat ook roepen. No way!

Dan praat ik over een cordial kabel van 4/5 meter ala 20 eurie?

Vergeleken met een vovox of zaolla kabel van 3 meter.

Feit dat jij het niet geloofd, vind ik wel grappig. Eerst was ik er ook vrij skeptish over. Totdat je het met eigen oren hoort.

Vraag voor de grap is in de winkel waar je komt of ze geen zaolla kabel hebben liggen. dan kun je het zelf uittesten en met eigen oren horen :-)

Dan praat ik over een cordial kabel van 4/5 meter ala 20 eurie?

Vergeleken met een vovox of zaolla kabel van 3 meter.

Feit dat jij het niet geloofd, vind ik wel grappig. Eerst was ik er ook vrij skeptish over. Totdat je het met eigen oren hoort.

Vraag voor de grap is in de winkel waar je komt of ze geen zaolla kabel hebben liggen. dan kun je het zelf uittesten en met eigen oren horen :-)

Nou, ik ben erg benieuwd Alcje. Zal ik zeker eens gaan doen.
Maar wat kost zo'n Vovox of Zaolla van ca 5m XLRfemale XLRmale dan?
Met 3 meter kom ik van mijn mic echt niet tot mijn pre-amp.

Edit:
Laat maar, ik heb het al gezien. Thomann heeft Vovox.
Ik ga echt niet zo'n kabel kopen (afhankelijk van type vanaf iets onder de € 100 per stuk!:stupid) zolang ik hem niet aansluit aan:
-aan de ene kant een AKG 414 of een Neumann ofzo
-aan de andere kant een Focusrite Red 7 of 8.
En die beide gaan er nooit komen wegens het budget. Ik ben bang (valt wel mee ;)) dat ik het gewoon houd bij mijn custom made kabels van ca. € 4 p/m en Neutriks. Dit soort spul (Vovox enzo dus) is voor mij niet besteed. :doei:

Dit soort discussies hoor ik nooit in opnamestudio's waar al gauw enkele 10-tallen meters multikabel ligt, of bij een bevriende audiotechnicus die alles in dsd opneemt. Mogami,cordial,klotz etc. zijn prima, en als je denkt dat je opnames beter zullen klinken door duurdere kabels, dan heb je blijkbaar de rest zo goed in orde (en dat is heel wat) dat je kabels het verschil uit zullen gaan maken.
Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe de studio is van iemand die beweert dit soort kabels nodig te hebben. De afluistering is natuurlijk het beste van het beste, want dit soort verschillen hoor je op een paar standaar monitors echt niet. De akoestiek is dan natuurlijk ook optimaal. En oh, wat een verschil, je 44.1khz 16 bit nieuwe liedje klinkt opeens zoveel mooier dan wanneer je goedkope dap kabels gebruikt. En ook nog alles gebalanceerd natuurlijk, dat klinkt ook echt beter over die 1,5 meter die het signaal moet afleggen.

Ik heb dus mijn twijfels......

NEUTRIK !!!

Zou je een blindtest aandurven?

Ja why not? Luisteren doe je met je oren en niet met je ogen. Ik heb met een jongen zoveel opnames gemaakt hier. En ik ken zijn stem door en door. En ik hoor gewoon alle klank veranderingen in ze stem. Maargoed zoals ik zeg, koop voor de grap is wat kabels, en breng ze desnoods trug, of vraag ze te leen. and you will see :-)

Die review is echt dikke onzin. Gast weet echt niet waar die over praat. Hoe kunnen kabels nou digitaal zijn? :D
't Is ook geen 'test' met meetbare c.q. aantoonbare resultaten, maar gewoon een subjectief verhaal, waarbij meneer volgens mij gewoon een mooie kabel van de fabrikant heeft gekregen als er maar een positieve mening gegeven wordt.
Overigens zijn er met Google wel vaker dingen vindbaar, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook per definitie klopt :)

Laat die reviewer zich maar focussen op z'n tonijn en chocolade :doei:

Trust me, geluid maakt bij een beetje normale/goede kabel echt niet uit, maar dat is hier al 100x gezegd. Tuurlijk zal je met heel goedkope kabels wat verschil merken, maar dat is dan meer omdat je te maken hebt met bijv. capacitieve werking van de kabels. Leuk daarin is dat er heeeeel dure merken kabels zijn (1000 euro per meter enzo) die claimen warmer te klinken door juist capacitieve werking = lowpass filter toe te passen zonder dit aan de klant te vertellen. Hoog is wat afgevlakt en klinkt 'warmer' zonder dat die audiofielen weten dat ze eigenlijk luisteren naar een kabel die hun setup kleurt.

Zo'n tulpkabeltje heet dan ook ineens een interconnect en moet minstens 2cm dik kabel zijn... whahahahaha! loooosers!

Enige echte verschil zit hem in de degelijkheid van de kabels en connectoren.
Ben zelf een voorstander van Neutrik, gewoon omdat ze stevig en bedrijfszeker zijn. Kabels? gewoon een beetje stevige kabel met een beetje dikke massa-afscherming, mogami ofzo..
maar verschil horen? neen.. echt niet! en wie anders beweert daag ik hoogstpersoonlijk uit in een blindtest (die ik overigens niet ga organiseren want dat kost me teveel tijd 8o )

Als je echt verbetering wilt moet je je stroomkabels vervangen door 5mm2 kabels met gouden stekkers met goud afkomstig uit een klein peruaans dorp waarvan de fabrikant niet wil vrij geven waar precies. Dit goud heeft precies 106 jaar in een door een kleine peruaanse familie beschermde grot gelegen en heeft daardoor een heel eigen karakter. Daarnaast moet je speciale rechtsdraaiende aardedraad met ral7016 kleurcode afscherming met koper uit de mijnen van Lourdes waar 26 monniken het koper hebben toegezongen bij volle maan en bij 13,3 graden precies gebruiken. Dat hoor je echt! Je hoort dan ook exact of de mixer die gebruikt is gebruik maakt van NE5532AP of NE5532P opamps en dat de output cap links een afwijking heeft van 1%. Je hoort dan zelfs wat de zangeres de avond ervoor heeft gegeten.

Dit soort discussies hoor ik nooit in opnamestudio's waar al gauw enkele 10-tallen meters multikabel ligt

Ja, raar he? Je zou bijna verwachten dat Abbey Road hun zwik al compleet omgezet heeft naar gouden kabels, gevlochten door maagden in het maanlicht en gezegend door de paus. En dan moet ik verwachten dat 't resultaat opeens schokkend beter gaat zijn op akoestisch waardeloze slaapkamerstudio of huiskamer :P.

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm is ook interessant materiaal. Naja, leuk als je 't geld er voor uitgeeft, mij maakt 't voornamelijk uit hoe stevig ze zijn, en voor patchkabeltjes van 30 cm die je in je patchbay duwt (en daarmee spaar je dus je mixer-inputs) boeit 't niet of het goedkope Sssnakes zijn. Voor m'n synths heb ik liever Cordial, maar da's voornamelijk omdat er betere connectors (Neutrik, deugdelijker gebouwd) op zitten met betere strain relief (oftewel, dat rubbertje dat nog achter de connector zit om de kabel te sparen).

ik ben dan weer zo'n vovox geek sinds ik zo'n kabel bij m'n brauner mic kreeg. sindsdien nog een aantal componenten in de input chain van deze bekabeling voorzien en 't maakt wel degelijk verschil.

Trust me, geluid maakt bij een beetje normale/goede kabel echt niet uit, maar dat is hier al 100x gezegd. Tuurlijk zal je met heel goedkope kabels wat verschil merken, maar dat is dan meer omdat je te maken hebt met bijv. capacitieve werking van de kabels. Leuk daarin is dat er heeeeel dure merken kabels zijn (1000 euro per meter enzo) die claimen warmer te klinken door juist capacitieve werking = lowpass filter toe te passen zonder dit aan de klant te vertellen. Hoog is wat afgevlakt en klinkt 'warmer' zonder dat die audiofielen weten dat ze eigenlijk luisteren naar een kabel die hun setup kleurt.

Zo'n tulpkabeltje heet dan ook ineens een interconnect en moet minstens 2cm dik kabel zijn... whahahahaha! loooosers!

Enige echte verschil zit hem in de degelijkheid van de kabels en connectoren.
Ben zelf een voorstander van Neutrik, gewoon omdat ze stevig en bedrijfszeker zijn. Kabels? gewoon een beetje stevige kabel met een beetje dikke massa-afscherming, mogami ofzo..
maar verschil horen? neen.. echt niet! en wie anders beweert daag ik hoogstpersoonlijk uit in een blindtest (die ik overigens niet ga organiseren want dat kost me teveel tijd 8o )

Als je echt verbetering wilt moet je je stroomkabels vervangen door 5mm2 kabels met gouden stekkers met goud afkomstig uit een klein peruaans dorp waarvan de fabrikant niet wil vrij geven waar precies. Dit goud heeft precies 106 jaar in een door een kleine peruaanse familie beschermde grot gelegen en heeft daardoor een heel eigen karakter. Daarnaast moet je speciale rechtsdraaiende aardedraad met ral7016 kleurcode afscherming met koper uit de mijnen van Lourdes waar 26 monniken het koper hebben toegezongen bij volle maan en bij 13,3 graden precies gebruiken. Dat hoor je echt! Je hoort dan ook exact of de mixer die gebruikt is gebruik maakt van NE5532AP of NE5532P opamps en dat de output cap links een afwijking heeft van 1%. Je hoort dan zelfs wat de zangeres de avond ervoor heeft gegeten.

dank je, eindelijk weer eens een Duidelijke uiteenzetting op het forum

Welke mogami kabel zou ik prijstechnisch het beste kunnen halen voor balanced jack jack patchkabels te maken bijvoorbeeld? 2528?? of wat zijn de verschillen buiten wat er hier eerdel al is gezegd. Ik hoef geen kabel "omdat ie duur is", maar een iets betere kabel dan dat ik nu heb vind ik dat mn hokkie wel verdient.

Back