Goede kabels?

Wow! Dr Dre zit hier gewoon op het forum.. En spreekt Nederlands!!

Wow in welke grot heb jij de laatste 5 jaar gewoont. :D

Is er hoorbaar verschil in geluidskwaliteit als je synths opneemt met de volgende kabels:

cordial
klotz - neutrik plug
mogami - neutrik plug

Is er hoorbaar verschil in geluidskwaliteit als je synths opneemt met de volgende kabels:

cordial
klotz - neutrik plug
mogami - neutrik plug

Het is niet alleen de kabel maar ook waar gaat die naar toe,
je kunt wel een kabel van bijv 50 euro kopen maar als het
eindpunt niet goed is dan merk je er niet veel van.
Kabels kunnen onderweg van alles oppakken van niet goed
afgeschermde kabels etcc.
Ik zou eerst gewoon 2 kabels bestellen en deze dan Proberen , zo rond de
15 euro per kabel zit je wel goed van
het merk cordial:)

Thankx voor je reactie digimod

De kabel gaat van een fantom G6, motif xs8, mpc5000 >>> naar mijn rme ff800

Mijn vraag is of de kabels van klotz en mogami hoorbaar beter klinken bij opnames. (even los van of ze onderweg vanalles oppakken)

Thankx voor je reactie digimod

De kabel gaat van een fantom G6, motif xs8, mpc5000 >>> naar mijn rme ff800

Mijn vraag is of de kabels van klotz en mogami hoorbaar beter klinken bij opnames. (even los van of ze onderweg vanalles oppakken)

Koop de drie kabels die je noemt en test het zelf. Dan ben je meteen genezen van die verhalen!

Ik denk niet dat dat verschil (als het er al is) voor het menselijk oor waarneembaar is.

Ik gebruik zelf voor de muziek vovox kabels. Perfecte kabels. Je kunt ook zaolla nemen.

Eerst was ik er een beetje skeptish over. Maargoed je moet het zelf horen. Je hoort het gewoon echt.

Eerst had ik cordial kabels van 30 eurie ofzo voor een paar meter. Toen ging ik toch is die vovox kabels bestellen. In mijn geval (ik neem vocals op), de stem was strakker, meer 1 geheel. Echt de moeite waard dus. Nadeel is, je zult het wel moeten doen voor alles in je chain ;-)

Dus vrij prijzig :P

Ik weet t toch niet zo hoor met die extreem dure kabels.

Natuurlijk is het zo dat over lange afstanden een beter afgeschermde kabel, beter resultaat geeft. En dan zal een kabel van 3 euro dus minder goed voldoen dan eentje van pak m beet 10 of 15.

Maar als je gaat kijken wat voor 'bijzonderheden' er in de veel duurdere kabels geintroduceerd worden (extra mantels, andere metalen e.d.) vraag ik me toch af of dat uitmaakt. Binnen in een apparaten worden de connectoren ook gewoon met een simpel koperdraadje verbonden met de printplaat. Op de printplaat zelf gaat het ook om koperbanen van minimale afmetingen.

Natuurlijk, dat zijn korte afstanden. Maar als je tussen 2 apparaten 50 euro gaat uitgeven voor 2 meter kabel en dat er dan in die twee apparaten van de jack-connectoren 2x tien centimeter 'gewoon koperdraad' met een doorsnede van 1,5mm zit, dan vraag ik me af of een kabel van 15 euro niet ook voldoende was geweest.

In de studio heb ik nooit echt dure kabels gebruikt. Voor mijn normale hifi-set heb ik ook een aantal dure kabels liggen. Het verschil met het dunne standaard kabeltje kon ik horen, maar het verschil van een interlink van +/- 20 euro en een van 50 euro, nee sorry. Daarom zijn het toen de interlinks van 20 euro geworden ;) Misschien had ik ook met een van 10 euro afgekund, maar dat heb ik destijds niet getest.

Conclusie: Gewoon goede kabels zijn voor mij in ieder geval ook goed genoeg. De duurdere zijn als je natuurkundig gaat doorrekenen misschien een beter, maar ik hoor het niet.

Naar mijn mening (lees: MENING) is het ook een kwestie van perceptie. Je weet dat je er duurdere kabels aan hebt gehangen, dus heb je ook voor jezelf in je acceptatieproces daarvoor een reden nodig. Dus praat je jezelf aan dat je het echt hoort.

Het verschil is pas dan (al dan niet) waar te nemen wanneer je 2 identieke sets naast elkaar hebt staan, echt 100% identiek dus, met als enige verschil de kabels.
En dan een blinde test dat je echt niet weet wanneer je welke hoort. Als je dan nog verschil kunt horen, en na meermaals testen blijft het kloppen, dan kun je voor jezelf concluderen dat je de ene beter/anders vind dan de andere.

Als je eerst de ene luistert, en daarna de andere, en je weet ook nog wanneer welke is, ben je al beinvloed, en is de conclusie niet meer objectief.

Als je het echt super wilt hebben, en de kabels zouden dit verschil maken, moet je niet alleen je complete studio met die kabels uitvoeren, maar moet je ook allemaal alleen maar top-gear hebben, en moet je die kabels ook gebruiken op je audio set, waarmee je het in de woonkamer gaat luisteren (als het analoog is aangesloten, wat puristen natuurlijk allemaal hebben;)).
En 'standaard' speakerkabels in je woonkamer zijn dan ook niet meer toereikend..........etc, etc, etc.

Offtopic: Bij Bender hifi in Arnhem is 16-18 april de demonstratie van de Kef Muon :halleluja speakers á € 100.000 set achter high end amps. Dat moet je dan ook hebben natuurlijk! :D

Een top kabel is helemaal niet zo duur hoor.

Mogami 2549 gebalanceerde kabel € 1,90 p/m
Neutrik NP3X-B vergulde stereo jack € 4.11

Voor € 13.92 en zelf (laten) solderen heb je een 3m gebalanceerde (stereo) kabel waar je je leven lang plezier van hebt. Ongebalanceerd (mono) zit je onder de € 10.

Beter dan dit is er niet.

Naar mijn mening (lees: MENING) is het ook een kwestie van perceptie. Je weet dat je er duurdere kabels aan hebt gehangen, dus heb je ook voor jezelf in je acceptatieproces daarvoor een reden nodig. Dus praat je jezelf aan dat je het echt hoort.

Het verschil is pas dan (al dan niet) waar te nemen wanneer je 2 identieke sets naast elkaar hebt staan, echt 100% identiek dus, met als enige verschil de kabels.
En dan een blinde test dat je echt niet weet wanneer je welke hoort. Als je dan nog verschil kunt horen, en na meermaals testen blijft het kloppen, dan kun je voor jezelf concluderen dat je de ene beter/anders vind dan de andere.

Als je eerst de ene luistert, en daarna de andere, en je weet ook nog wanneer welke is, ben je al beinvloed, en is de conclusie niet meer objectief.

:D

Dat heb ik dus ook. Het is gewoon hoorbaar. met cordial was de stem naar mijn mening vrij rommelig. En met vovox tjah.. Ik laat vaak mensen op msn luisteren. Zelfs mensen die er geen verstand van hebben. En die zeiden zelf dat het beter klonk :-)

Dus als een leek het zelfs al hoort ;-)

Ik laat vaak mensen op msn luisteren. Zelfs mensen die er geen verstand van hebben. En die zeiden zelf dat het beter klonk :-)

Tja... Enig met welke kabels de luidsprekers van deze mensen aangesloten zijn? Ik gok op een meegeleverd kabeltje van minder dan een euro. En dan horen zij wel het verschil?

Hypothetisch gezien: Al het detail dat jij wel hebt opgenomen door een dure kabel te gebruiken, is dan wanneer het geluid hun computer verlaat door hun inferieure kabel allang weer verdwenen.

Tja... Enig met welke kabels de luidsprekers van deze mensen aangesloten zijn? Ik gok op een meegeleverd kabeltje van minder dan een euro. En dan horen zij wel het verschil?

Hypothetisch gezien: Al het detail dat jij wel hebt opgenomen door een dure kabel te gebruiken, is dan wanneer het geluid hun computer verlaat door hun inferieure kabel allang weer verdwenen.

En op MSN staat vast geen 16bit 44.100Hz wav. file, maar een gecomprimeerd MP3'tje op niet meer dan 160kbps, waar de helft sowieso al weg is.

Oftewel, sorry, maar ik geloof er ook geen biet van!

Jongens;
Maak ze gewoon zelf. Dan kun je zelf de neutrikpluggen uitkiezen.
De kabels kunnen dan de kleur EN de lengte naar smaak hebben.
We zijn toch allemaal hobbie-isten hier?
Denk trouwens ook eens aan het scheiden van voedingskabels en signaalkabels. Zeker als het analoge signalen zijn.

Zo hehe... ik wist niet dat ik een hele discussie ontketend heb... :D

Okay, dus een normale jack kabel van 3 meter voor onder de 10 euro is goed te doen? Ik wil ze toch alleen voor in de studio gebruiken voor het routen van synth outputs naar een mixer...

Bedankt voor de tips in ieder geval! :mega:

Maakt ook nogal uit waar je ze voor gebruikt, bij een passieve bron zoals gitaar of mic en over lange afstand moet je wel een beetje goede en vooral dikke kabel gebruiken, maar je hoeft het niet te overdrijven, voor synth's en al de andere actieve outputs maakt het niet zoveel uit, die geven output op line nivo en dan is de kabel minder belangrijk.

Furutech carbon/rhodium shizzle = high end audio voodoo. Tenzij je een directe blinde a/b kunt doen zeggen al die high end uitspraken meestal geen reet. Je akoestische "geheugen" is zo variabel, beinvloedbaar en subjectief als de pest. Toon mij MEETBARE verschillen en je hebt me overtuigd. Maarre.. misschien kunnen we die beerput beter lekker gesloten laten, want er staan er al een paar open op htforum.nl :-)

Voor de meeste toepassingen volstaat standaard kabel (niet die tweeaderige dropveter van de euroshopper ofzo) van max een paar euro de meter met wat goede pluggen zodat de boel goed contact maakt zonder te brommen. Neem iets met een dikke afscherming en leg je low level audiokabels ver uit de buurt van je voedingskabels zodat je ac brom zoveel mogelijk uit je signaal pad kunt houden.

Goed en goedkoop is bijvoorbeeld DAP. Het is geen superkwaliteit maar voor de prijs valt er weinig te klagen. Beter en leuker is natuurlijk zelf solderen met wat spul van de rol. Feedback of Speakerland ofzo kan je daar aan helpen maar je kunt ook effe kijken wat ze bij je favoriete webshops op rol kunnen leveren. Belden, cordial, tasker... Allemaal prima kabel. Hou het lekker bij iets goedkoops en flexibels.

Fijne connectoren zijn oa die van Neutrik. Met name voor rca/tulp is de "eerst aarde, dan pas de hete pool" connector van neutrik erg prettig. Let wel bij solderen van bekabeling en pluggen: te laag soldeervermogen = warmteverlies via de metalen plug en slechte vloeiing van je soldeer. Teveel soldeervermogen = gesmolten kabelmantels en verneukte plugjes. Even oefenen dus :) Trek er een kabelmanteltje omheen voor die high end audiovoodoo look ;-)

Ik gebruik zelf een combi van DAP, tasker, belden, neutriks, profigolds en diverse goedkope shizzle en heb van den hul tussen eindversterker en monitoren zitten maar dat is ook maar omdat ik die kabel kado kreeg van iemand bij mijn monitoren. Merk zelf in het low level/line gebied veel verschil ten opzichte van "dropveters van 1,50" in brom en ruis maar voor de rest is het allemaal zo spannend niet. In je mix blijft er van die fantastische nuances in je superbekabeling immers ook niet zoveel over. Voordat je high end zilverbekabeling tussen je drumkepjoeter en je mengtafel gaat hangen voor "een beter hoog" ofzo zou ik eerst eens wat met die EQ knopjes rommelen ;-) Zolang het allemaal niet bromt en ruist (tenzij zo bedoeld) is het goed.

Belachelijk als je mij vraagt,.. een kabel van 1500 euri,..
Ik gebruik meestal dap,.. en r is nog nooit iemand geweest die me zei dat mn track wel lekker klonk,. maar die kabel!

Back