Goede kabels?

Van de week sprak ik een collega die mocht een interlink testen in zijn audioset thuis. Als hij een revieuw schreef voor deze interlink dan kon hij deze voor slechts 300,- kopen. Normale prijs was
1200,-

Dan denk je dat het om een apparaat gaat. Maar in dit segment praten we dan ineens over een interlink terwijl het om een "kabeltje" van 1 meter gaat tussen versterker en cd-speler.

Moraal van het verhaal:
Je kan met kabels het zo gek maken als je wilt. De audiofiel hoort het misschien,(of is het slechts het idee?) maar de gewone consument zal het niet horen.

Al met al kocht ik vroeger in mijn studio in elk geval redelijke kabels. Niet de goedkoopste, maar ook weer niet het duurste. Ik heb een jaar of 8 een studio gehad en al die tijd in de basis opstelling met dezelfde bekabeling kunnen werken (DAP) en nooit problemen gehad.

Paul

ik was een tijd geleden bij een dure hi-fi zaak waar wat mensen een test met zulke kabels aan het doen waren. de duurste kabel klonk natuurlijk het beste. toen ik vroeg of ze de interne bedrding in de cd-speler en versterker konden laten zien ter vergelijking werd ik de zaak uit gewerkt...

zegt genoeg lijkt mij.

verder zou ik gewoon middenklasse kables kiezen. het ligt er ook aan waar je het voor gebruikt.
een storingsvrije signaaloverdracht is ook afhankelijk van voltage en impedantie (denk aan phono of microfoon signalen in tegenstelling tot line niveau.

als je lange microfoonkabels wilt kan je iets behoorlijks kopen. zelf heb ik gemerkt dat een lange DAP microfoonkabel meer elektromagnetische troep opvangt dan een Cordial. dit ging dan over een kabel van 10 meter dacht ik.

ik was een tijd geleden bij een dure hi-fi zaak waar wat mensen een test met zulke kabels aan het doen waren. de duurste kabel klonk natuurlijk het beste. toen ik vroeg of ze de interne bedrding in de cd-speler en versterker konden laten zien ter vergelijking werd ik de zaak uit gewerkt...

zegt genoeg lijkt mij.

Heerlijk is dat ja.. en zelfs als zou de interne bekabeling ook zo goed zijn dan nog heb je te maken met printboardtraces en de componenten zelf waarvan de soldeerpins echt niet van dezelfde 'kwaliteit' zijn.
Er zijn overigens heel dure 'interconnects' op de markt (geweest?) welke inderdaad warmer klonken. Na onderzoek van die kabels bleken ze een cappactieve werking te hebben, oftwel, ze werkten als een mooi lopass filter. Lekker transparant geluid die dure kabels. :engel:

Anyway.. gewoon STEVIGE kabels gebruiken, let bij pluggen ook het meeste op de stevigheid ervan = neutrik of gelijken.

Ik heb ooit eens op een ratachtig beest van een vriend gepast. Onhandig als ik met dat monster was, was ie in no-time ontsnapt en mijn kabel-walhalla ingeklommen. Het beest had duidelijk smaak; al mijn dure gas-injected overdreven-shielded kabels doormidden geknaagd en de goedkope niet eens geproefd.

Dat is de enige keer geweest dat ik daadwerkelijk verschil merkte tussen mijn dure en mijn elcheapo kabels:P

Back