Midi naar Modulair systeempje

Krek

Jungle of Wires
Ik heb me rot zitten zoeken maar ik kom er niet uit. Ik ga voor het eerst mijn
modulair systeempje gebruiken in mijn Midi setup. Ik heb een midi to Dinsync kastje voor mijn TR-606 werkt pima. Op dat kastje (van engeneersatwork) zit ook een gate uitgang op. Ook heb ik een superbassstation met een gate uitgang. Nu snap ik dat ik die uitgang op de gate ingang van mijn modulairtje moet doen (A-140 ADSR), maar dan. Ik krijg het niet voor elkaar om hem sync te laten lopen, ik heb zitten patchen en patchen. Heb ik een andere kabel nodig dan een simpel Doepferkabeltje, of moet ik een LFO triggeren... Ik heb wel een LFO, maar daar zit alleen een out op (Psycho LFO van Elby)

Mijn minimodulairtje bestaat uit: Psycho LFO, RS-95E, A-140, A-131, A-103, A-119 en nog wat filtermoduletjes

Heb ik nog iets nodig om het te laten slagen?

Superbassstation heeft Gate uit, maar ook CV uit (control voltage) Met het Gate signaal kun je een envelope openen (waarmee je vervolgens een VCA aanjaagt, oftewel de luidheid van het signaal bepaalt), met het CV signaal bepaal je de toonhoogte waarop de oscillator oscilleert. Stop midi in je Superbassstation en hopsa, je kunt je modular bespelen vanaf een midi-keyboard.

Als je doepfer minijack patchkabeltjes hebt kun je die in een koptelefoonadapter pluggen om er jack van te maken.

Oh, oke. Ik was niet helemaal duidelijk wat ik nou sync wil laten lopen idd. Ik wil dat de LFO meeloopt in het tempo van mijn midiapparaten...

Die RS-95E is inderdaad een VCO

Huh? Je Psycho LFO heeft geen input. Hoe wil je dan dat -ie meeloopt met je MIDI apparaten? Wil j'm resetten op de beat oid? En de Psycho geeft toch random LFO pulsen/golven? Gebruik je de Psycho als LFO en wat wordt er dan gemoduleerd door de Psycho (filter, pitch, amplitude etc.) Of gebruik je'm als audio oscillator?

een analoge LFO is niet zomaar te syncen aan een midi clock. je kunt hem hooguit retriggeren of resetten op bepaalde momenten maar dat is bij lange na niet hetzelfde.

Een LFO met CV gestuurde frequentie zou kunnen helpen maar dan moet je zelf iets bedenken om midi clock pulsen om te zetten in een continue stuur voltage.

Een LFO met CV gestuurde frequentie zou kunnen helpen maar dan moet je zelf iets bedenken om midi clock pulsen om te zetten in een continue stuur voltage.

Een midi-cv interface die zelf een midi-sync LFO op een CV-output kan zetten is denk ik de mooiste oplossing.

Ik heb zelf de Fatcontroller (3 gate, 15 CV) die dat officieel zou kunnen, maar de firmware daarvoor is nog steeds niet af :(

yep, de (meeste? alle?) Kenton interfaces hebben zo'n extra "software LFO" aan boord. Een leuk en zeer bruikbaar extraatje maar dat mag ook wel voor die prijzen.

Back