RM1X vs CS1x

C738

Meubilair
Hoi Lui!

Aangezien ik een beetje in een laptop vs hardware sequencer dilemma verzeild ben, post ik even deze thread
Dus, een lijstje met vragen, voor het gemak even genummerd :D
(Ik zit ondertussen ook de manual uit te pluizen die ik van de yamaha site heb, maar praktijkvoorbeeldjes zijn misschien ook makkelijk)

(inleidend:)
Afgezien van de interne sequencer van de RM1x, in hoeverre kan ik het apparaat vergelijken met de CS1x?

1).
Ik neem aan dat de RM1x dezelfde XG bank heeft, maar waar ik nieuwsgierig naar ben, zitten er ook van die
performance banken in, zoals ze in de CS1X zitten? (daar zitten namelijk de vetste geluiden in).

2).
Kun je je RM1x volgooien met patterns, en dan een pattern laten loopen en dan tracks muten (lijkt me logisch), maar
waar het mij vooral om gaat, kun je ook een of meerdere tracks solo laten spelen?
[toevoeging: uit de manual: Mute groups! Dat werkt ook wel denk ik.]

3).
Als je lekker aan het spelen bent met je loopje, kun je dan ook een volgende pattern kiezen, die hij na het beeindigen
van de vorige pattern zonder hikken ofzo op pikt?

4).
Mijn CS1x heeft de mogelijkheid om 16 midi-kanalen te ontvangen en besturen, maar ik kan ook bijvoorbeeld
individuele midi kanalen uitzetten, zodat op bijvoorbeeld op channel 16 mijn novation zit, en de CS1x niet meespeelt
met een geluid op channel 16.

5).
Kan de RM1x ook transposen, zoals dat op een MC303 kan? Dus met 1 druk op de knop je grooves een tandje hoger gooien? (en dan maar hopen dat ie niet je drumtrack verneukt:D)

6).
Is dit een betere oplossing dan een laptop met cakewalk pro audio 9? (afgezien van de discussie over stabiliteit, het gaat mij hier om de flexibiliteit) Met cakewalk kun je namelijk niet, zoals je met bijvoorbeeld de MC303 (en ik denk ook wel met de RM1x) patterns kunt switchen.

Mochten jullie wat ideeen, tips of een mening hierover hebben, post hem maar :)

Laatst gewijzigd:
Re: RM1X vs CS1x

Origineel geplaatst door C738
Hoi Lui!

Aangezien ik een beetje in een laptop vs hardware sequencer dilemma verzeild ben, post ik even deze thread
Dus, een lijstje met vragen, voor het gemak even genummerd :D
(Ik zit ondertussen ook de manual uit te pluizen die ik van de yamaha site heb, maar praktijkvoorbeeldjes zijn misschien ook makkelijk)

(inleidend:)
Afgezien van de interne sequencer van de RM1x, in hoeverre kan ik het apparaat vergelijken met de CS1x?

1).
Ik neem aan dat de RM1x dezelfde XG bank heeft, maar waar ik nieuwsgierig naar ben, zitten er ook van die
performance banken in, zoals ze in de CS1X zitten? (daar zitten namelijk de vetste geluiden in).

volgens mij heeft de CS1x meer geluiden dan de RM1x....volgens mij ook weinig overlap qua sounds...mijn herinnering zegt dat de CS1x betere sounds heeft dan de RM1x

2).
Kun je je RM1x volgooien met patterns, en dan een pattern laten loopen en dan tracks muten (lijkt me logisch), maar
waar het mij vooral om gaat, kun je ook een of meerdere tracks solo laten spelen?

ja solo kan..dat is shift-mute en dan de track aanklikken

3).
Als je lekker aan het spelen bent met je loopje, kun je dan ook een volgende pattern kiezen, die hij na het beeindigen

pattern niet..dat is nl een multitimbrale setup met allerlei effect instellingen, patches etc...dus daar hoor je een kleine vertraging als ie veel moet omgooien...sections daarentegen zijn wel vloeiend, omdat die in een pattern zitten..dus met dezelfde geluiden en effectinstellingen ed.

4).
Mijn CS1x heeft de mogelijkheid om 16 midi-kanalen te ontvangen en besturen, maar ik kan ook bijvoorbeeld
individuele midi kanalen uitzetten, zodat op bijvoorbeeld op channel 16 mijn novation zit, en de CS1x niet meespeelt

ja kan ook op de RM1x

5).
Kan de RM1x ook transposen, zoals dat op een MC303 kan? Dus met 1 druk op de knop je grooves een tandje hoger gooien? (en dan maar hopen dat ie niet je drumtrack verneukt:D)

ja dat kan....je kan aangeven welke tracks drumtracks zijn en welke niet, zodat ie alleen de niet-drumtracks mee transposed

6).
Is dit een betere oplossing dan een laptop met cakewalk pro audio 9? (afgezien van de discussie over stabiliteit, het gaat mij hier om de flexibiliteit) Met cakewalk kun je namelijk niet, zoals je met bijvoorbeeld de MC303 (en ik denk ook wel met de RM1x) patterns kunt switchen.

Mochten jullie wat ideeen, tips of een mening hierover hebben, post hem maar :)

laptop is natuurlijk veel flexibeler doordat de software bepaald wat je ermee kan..het gaat hier vooral om budget en manier van werken...

1.) Nee, de rm1x heeft geen performance bank, wel een XGset
2.) Ja, dit alles kan uitstekend op een rm1x, om niet te zeggen: hier is hij voor gemaakt
3.) Jep, dat kan ook, je hebt per pattern 16 sections die je met de witte toetsjes op kan roepen, deze 'sections' bestaan elk weer uit x maten en 16 parts loopjes. Je kunt nu op 2 verschillende manieren overgaan naar de volgende sections, de ene is gequantised in 16e noten, hiermee kun je geinige stuttering overgangen maken, de andere wacht tot het einde van de maat en gaat dan over naar de volgende section. De mute instellingen blijven dan overigens staan zoals ze stonden.
4.) Hm, bedoel je dat er een novation synth verbonden is met de midi thru van de cs1x? Ik weet niet of je dat midi kanaal dan helemaal 'uit' kan zetten, je kan in elk geval wel een paar omwegen proberen, zoals een patch maken in de cs1x die geen geluid maakt.
5.) Ja,. En over het verneuken van je drumtracks, de rm1x heeft een soort standaardverdeling van drum en synth tracks gemaakt: van de 16 parts zijn 1tm8 drumgeluidjes en 9tm16 synth geluidjes, je hoeft je van deze indeling niks aan te trekken, maar bij het transposen zorgt hij er dan wel voor dat alleen parts 9tm16 getransposed worden.
6.) Eeuhm, welke oplossing precies? een rm1x kopen? Nou als jij een laptop hebt die cakewalk 9 kan draaien is dat op alle fronten flexibeler, en ik geloof dat er tal van pattern-based midi sequencers voor de computer bestaan (fruityloops).

Groetens, MauriZe

Je kan op de RM1x een midi kanaal op extern zetten waardoor die het signaal naar je nova toestuurd en zelf op dat kanaal niets afspeeld.

Origineel geplaatst door technomauriesje
1.) Nee, de rm1x heeft geen performance bank, wel een XGset

3.) Jep, dat kan ook, je hebt per pattern 16 sections die je met de witte toetsjes op kan roepen, deze 'sections' bestaan elk weer uit x maten en 16 parts loopjes. Je kunt nu op 2 verschillende manieren overgaan naar de volgende sections, de ene is gequantised in 16e noten, hiermee kun je geinige stuttering overgangen maken, de andere wacht tot het einde van de maat en gaat dan over naar de volgende section. De mute instellingen blijven dan overigens staan zoals ze stonden.
Groetens, MauriZe

Maurice, kan dit live? Kan je op 2 manieren kiezen zonder in setup de quantize waarde te veranderen? Lijkt me handig om te jammen! Weet je ook hoe? :confused:

niet alles gelezen, heb een rm1x en een cs1x gehad.

beide zeer verschillend, geluiden cs1x beter.

1).

cs1x heeft een xg bank
rm1x heeft 128 patches in een soort general midi bank

cs1x heeft performance banks, geluiden zijn opgebouwd uit layers met verschillende geluiden uit de perf.banks
rm1x heeft eigen banks met geluiden, maar geen gelayerde geluiden

2).
je kan een of meer kanalen met de rm1x muten.
alles-behalve-één-kanaal muten is dan solo-en ...

3).
jep, zit een soort vertraging op zodat in de maat naar het volgende pattern wordt overgegaan

4).
dan moet je het volume van kanaal 16 op de cs1x op "0" zetten, of een stilte als geluid kiezen, andere optie is er niet

5).
Kan de RM1x ook transposen, zoals dat op een MC303 kan? Dus met 1 druk op de knop je grooves een tandje hoger gooien? (en dan maar hopen dat ie niet je drumtrack verneukt)
rm1x kan ook transposen, en je kan aangeven of iets een drumtrack is of niet

6).
op het patterns switchen na is cakewalk flexibeler

Inmiddels alles op een rijtje gezet voor mezelf m.b.t. een eventuele RM1x:

Juist de punten waar het mij om draait, daar blijkt de RM1x op te zakken.
Geen XG, geen multilayer sounds, midi configuratie m.b.t. tot channels toewijzen aan interne of externe klankbronnen schijnt niet te willen (manual is daar ook onduidelijk over).

Het enige pluspunt is eigenlijk dat je patterns kan veranderen tijdens het spelen.

Ik heb mijn keuze gemaakt en ga toch voor de laptop. Die paar beperkingen die ik in cakewalk tegenkom wegen niet op tegen de beperkingen van de RM1x.

Iedereen bedankt voor zijn posts, ik heb er veel aan gehad en het heeft het plaatje duidelijk voor me gemaakt!

Enne ome Mod??? :slotje: Danku!

Back