gekraak uit mijn boxen bij hoog CPU

May Productions

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn computer wat ervoor zorgt dat er af en toe gekraak komt uit mijn boxen. Ik had dit in het begin altijd bij het gebruik van FL Studio, maar nu heb ik het ook als ik bij youtube of op hyves muziek luister.
soms als ik nog een tweede keer klik op de link van youtube dan kraakt ie niet meer.

Ook heb ik gezien dat als in FL studio het geluid begint te kraken dat je ziet dat het CPU omhoog schiet dus ik dacht dat dat misschien de oorzaak was maar ik heb een redelijke processor en toen ik keek naar het cpu toen ik dat probleem bij youtube had toen gebeurde er niks met het CPU

Ik heb onlangs een nieuwe geluidskaart gekocht dus daar zou het ook niet aan moeten liggen.

Help me please!

waarschijnlijk staat je buffer te laag (2 ms of zo).
zet deze gewoon rond de 10ms, dat is laag zat.

Deze vraag is al zo vaak voorbij gekomen he.
Wat er gezegd wordt sowieso doen.
Daarnaast, gebruik je de goede drivers? Asio..
Niet Asio 4 all.
Tenminste, heb je een audio interface aangeschaft?
Hoe hoger de buffer staat, hoe meer de cpu kan verwerken, maar hoe meer de latency is, wanneer je iets zou inspelen.

waarschijnlijk staat je buffer te laag (2 ms of zo).
zet deze gewoon rond de 10ms, dat is laag zat.
ja die staat dus al op zn laagst... daarmee is het probleem in fruity loops deels verholpen maar nog lang niet helemaal en dan heb k nog het probleem dat met youtube filmpjes en andere muziek via sites dan geeft ie ook zulk gekraak en soms is het een heel elektronisch geluid..

Deze vraag is al zo vaak voorbij gekomen he.
Wat er gezegd wordt sowieso doen.
Daarnaast, gebruik je de goede drivers? Asio..
Niet Asio 4 all.
Tenminste, heb je een audio interface aangeschaft?
Hoe hoger de buffer staat, hoe meer de cpu kan verwerken, maar hoe meer de latency is, wanneer je iets zou inspelen.

hmm ik gebruik wel asio 4 all is dat niet goed?

Nee nee, hoe lager hoe meer je eist van je cpu, hoe sneller het kraakt.
Nee, als je een audio interface hebt, is Asio het beste.
Maar niet Asio 4 all, dat is voor bijvoorbeeld onboard kaarten.
Welke geluidskaart heb je?

oke ja ik heb de maya 44 dus onboard. maar als ik de buffer te hoog zet hoe meer er een vertraging komt in het geluid.. en dat is ook cruciaal aangezien ik ook vocalen wil opnemen..
en daarnaast heb ik ook dit gekraak op youtube enz. en als ik fruity loops heb verholpen dan heb ik dat nog niet verholpen

Hmm, ik zou absoluut de Asio drivers van de fabrikant proberen.
Asio 4 all kun je altijd gebruiken, ook met Realtek en Creative kaarten die niet speciaal voor het maken van muziek zijn.
Deze zijn te vinden op de bijgeleverde cd.
Zijn speciaal voor jou kaart gemaakt.
Asio4all kan ook prima werken met je kaart, maar zou beiden uitproberen.
Je kunt ook de buffer binnen FL verhogen om te luisteren of het gekraak en cpu gebruik in ieder geval daar dan opgelost is.
Dat bij Youtube e.d. klopt niet inderdaad, maar dat kan komen omdat je binnen Windows zelf nu studio instellingen gebruikt, met 96000Hz bv.
Dit levert niet juiste weergave op.

In 't kort, de instellingen binnen Windows zelf voor het afspelen van muziek, staan los van de instellingen binnen FL Studio.

Hmm, ik zou absoluut de Asio drivers van de fabrikant proberen.
Asio 4 all kun je altijd gebruiken, ook met Realtek en Creative kaarten die niet speciaal voor het maken van muziek zijn.
Deze zijn te vinden op de bijgeleverde cd.
Zijn speciaal voor jou kaart gemaakt.
Asio4all kan ook prima werken met je kaart, maar zou beiden uitproberen.
Je kunt ook de buffer binnen FL verhogen om te luisteren of het gekraak en cpu gebruik in ieder geval daar dan opgelost is.

oke bedankt ja ik heb dat met de buffer en de latency ook al vaak geprobeerd (dit heb ik ook uit andere discussies) maar ik heb nog niet geprobeerd met andere drivers van de cd. want ik heb wel een driver voor mijn geluidskaart namelijk van ESI alleen dan kan ik mijn microfoon niet gebruiken in fruity loops (die is met usb aangesloten) dus ik denk niet dat dit mogelijk is.

Ook dat moet goedkomen denk ik.
Neem bijvoorbeeld instert 20 op de mixer van FL en kies daar als input, de usb microfoon.
Voor de overige inserts kun je gebruiken, wat je daar normaliter als input gebruikt.
Toch jammer dat eerdere probeersels met de buffer niet geholpen hebben.
Ben benieuwd of degene van Esi zelf wel werkt.
Als het goed is heb je dan binnen Windows ook een mixer daarvoor (misschien nu ook), waar je de boel kan instellen.
Net als binnen FL.

Binnen Windows zou ik het 'afspeel apparaat' (zoals de Maya) instellen op 16-bit / 44100 of 48000Hz.
Stel dat dit op 96000Hz krijg je niet goed geluid. Dit staat los van de instellingen binnen FL.

oke maar als ik fruity loops laat lopen op de geluidskaart dus met de driver van de geluidskaart en niet asio4all dan vind fruity loops de usb microfoon niet. ik neem aan dat dat komt omdat er geen usb aansluiting op de maya 44 zit en de usb-microfoon dus niet direct verbonden is.

ja die staat dus al op zn laagst...

nogmaals, die moet helemaal niet op zijn laagst. Zet hem op een buffersize 512 of zo (dat is geloof ik 13 ms). 99 procent van de mensen is niet in staat om een latency van minder dan 10 ms te horen (ook al beweren veel van wel). Dat is gewoon wetenschappelijk aangetoond. Met 10 ms valt dus prima te werken.

Lager dan 10 ms haal ik alleen fatsoenlijk met een RME geluidskaart (dat is een merk).
De rest van mijn interfaces allemaal 10ms (10 miliseconden) tot meer ms latency, dus inderdaad wat quifster zegt.

oke maar als ik fruity loops laat lopen op de geluidskaart dus met de driver van de geluidskaart en niet asio4all dan vind fruity loops de usb microfoon niet. ik neem aan dat dat komt omdat er geen usb aansluiting op de maya 44 zit en de usb-microfoon dus niet direct verbonden is.

Een usb-microfoon heeft zijn eigen audio-interface, het signaal moet immers van analoog naar digitaal (het werk dat een audio interface doet) zodat het usb kan worden in dit geval. Je zult bij audio-interface settings dus als input device de usb-mic moeten instellen en als output device de maya.

Een usb-microfoon heeft zijn eigen audio-interface, het signaal moet immers van analoog naar digitaal (het werk dat een audio interface doet) zodat het usb kan worden in dit geval. Je zult bij audio-interface settings dus als input device de usb-mic moeten instellen en als output device de maya.

oke bedankt ik ga het meteen proberen!

hmm ik zie nu dat je in de settings van FL niet apart een input kunt instellen (werk zelf al eventjes niet meer in FL). maar in je mixer kun je volgens mij bij een geselecteerd kanaal apart een input opgeven. misschien kun je dus als je opnamen wilt gaan maken je usb-mic aan het kanaal toewijzen waarop je wilt gaan opnemen. dan kan je output standaard op de maya blijven staan.

ik heb het geprobeerd maar ik kan bij audio settings alleen input/output tegelijk doen dus ik kan kiezen uit verschillende drivers waaronder asio2.0 maya 44 (van mn geluidskaart) en asio4all maar als ik die van mijn geluidskaart kies dan kan hij mijn microfoon niet vinden..

Back