Protools LE

mido

Ingeburgerd
Howdy!

Ik denk dat dit de beste plek is voor dit draadje. Ik kan het mis hebben natuurlijk. ;)

Ik heb even gezocht en naar wat ik gevonden heb wordt niet mijn vraag beantwoord. Tis allemaal net even te wazig.

Ik wil mijn studio verder uitbreiden met een MBox kastje en gebruik maken van Protools LE. De hoofdzaak waar ik het voor wil gebruiken is het opnemen van DJ mixen en het masteren van in Logic/Cubase gemaakte tracks.

Van horen zeggen weet ik dat Protools geschikt is voor bijvoorbeeld schoonheidsfoutjes wegpoetsen in mixen. Dat ik iedere CD speler/platenspeler afzonderlijk de track op kan laten nemen en zo na het opnemen nog eventueel kan bijsturen.

Klopt dit? Wie heeft hier ervaring mee?

Thx weer!

Wat bedoel je met schoonheidsfoutjes?

bijstuur akties bijvoorbeeld.

kan de beste overkomen natuurlijk ;)

Ja dat kan prima met Pro Tools LE, net als met elke andere DAW. Ik gebruik zelf Sony Acid voor het sporadisch opnemen en editen van mixjes, de thuisversie daarvan kost maar een euro of 40. Probeer eerst Audacity eens in je huidige setup, daar kan het ook prima mee, en het is gratis.

Vroeger was het zo dat als je een sequencer wilde, je voor Logic, Cubase e.d. ging. De audiofunctionaliteiten van deze sequencers waren beperkt of zelfs nog afwezig. Als je wilde opnemen ging je voor ProTools. Dat was de tijd dat beiden naast elkaar werden gebruikt.
Tegenwoordig in de tijd van de complete DAW's hebben sequencers als Logic en Cubase volwassen audio-toepassingen gekregen, en heeft ProTools een volwassen MIDI-implementatie. Ze zijn sterk naar elkaar toegegroeid, maar hebben natuurlijk nog wel elk hun eigen voordelen.

Het klinkt of hetgeen jij bedoelt nog een beetje voortkomt uit vroeger toen de pakketten nog zo verschillend waren. Dus ik zou zeggen, als je nu al met Logic of Cubase werkt, blijf daar lekker bij. Daar komt nog bij dat ProTools LE redelijk kaal geleverd wordt ten op zichte van Cubase maar zeker Logic. Zeker als jij het over mastering hebt, daar zitten in ProTools nauwelijks tools voor, en in Logic wel.

Ik vermoed dat het over nummers die niet helemaal goed in elkaar overlopen gaat. Volgens mij wordt het dan een stuk moeilijker. Ik heb dat zelf ook gedaan maar liet de foutjes lekker zitten. Het kost volgens mij heel veel tijd om te leren hoe je die weg kunt poetsen.

Ik kan me goed vinden in het punt van Gijs.

Heb alleen wel altijd zoiets van dat je hetgene moet gebruiken waar het goed in is. Zo is een Cubase en Logic goed in Sequencen en kunnen ook wat met audio. En een pro-tools is goed met Audio en kan ook wel iets met midi. Misschien zie ik het verkeerd hoor :)

Audacity heb ik ervaring mee en vind dat die nog niet stabiel genoeg is persoonlijk.

Je geeft aan dat ProTools LE niet geschikt is voor Mastering.... Waar is het dan wel geschikt voor? Want ik dacht dat het met name voor dat soor doeleinden gebruikt wordt.

Ik vermoed dat het over nummers die niet helemaal goed in elkaar overlopen gaat. Volgens mij wordt het dan een stuk moeilijker. Ik heb dat zelf ook gedaan maar liet de foutjes lekker zitten. Het kost volgens mij heel veel tijd om te leren hoe je die weg kunt poetsen.

Klopt daar heb ik het over. Ik heb me toen laten vertellen dat je met ProTools iedere draaitafel / cd-speler op een eigen spoor kon laten opnemen dus als je naderhand even bij wil sturen schuif je het gewoon een stukje op. Even simpel dan.

Is dit duidelijker? 8>

Niet dat het er niet geschikt voor is, maar er zit standaard weinig in. Geen multiband compressor bijvoorbeeld. Die kun je natuurlijk allemaal toevoegen, maar in Koebeest en Logisch zitten standaard veel meer plugs.

Klopt daar heb ik het over. Ik heb me toen laten vertellen dat je met ProTools iedere draaitafel / cd-speler op een eigen spoor kon laten opnemen dus als je naderhand even bij wil sturen schuif je het gewoon een stukje op. Even simpel dan.

Is dit wat duidelijker? 8>

Dat kan in Koebeest en Logisch tegenwoordig net zo makkelijk volgens mij. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet nog elke dag van het werken met audio in Pro Tools, maar er zijn er meer die het kunnen.

Zo had ik het nog niet bekeken. Dan nog is het heel lastig maar misschien dat je met het slicen van stukjes nog behoorlijk kan repareren. Ik zou daarvoor geen Mbos kopen. Er zijn meerdere boxjes die dat kunnen. Bovendien (en dat ben ik met Gijs eens), je hebt al Cubase en Logic (wat op zich al veel van het goede is), dan is er volgens mij weinig reden om Protools LE er naast te gaan draaien.

Ik ben zelf overgestapt van Pro Tools naar Cubase dit om een simpele reden, van Mbox2 naar M audio profire 2626. Maar goed ontopic!
Ik vond altijd de audio engine van pro tools, hoe moet ik dat zeggen, wat ''warmer'' ofzo. Ik vind de mixing window van Pro tools ook lekkerder als die van cubase. Je hoeft bijv. niet te switchen van ''menu'tje'' met sends etc.
Maar zoals gijs ook zegt, standaard weinig plugins meegeleverd, misschien heb je plugins die alleen AU of VST zijn en geen RTAS supporten, en zul je dus nieuwe plugins moeten kopen, tenzei je hardware matig werkt natuurlijk ! Ook zou ik de overstap niet maken aangezien je Logic/Cubase al hebt en dit dikke prima is, ook om te mixen/editten.
Kheb zelf ook met veel verschillende sequence pakketten gewerkt en ik denk dat het niet nodig is om pro tools aan te schaffen en ook nog opnieuw te leren. Ik zou het zelf houden bij Logic/Cubase. Deze pakketten kunnen vrijwel het zelfde tegenwoordig, op wat dingen na natuurlijk maar dat is met elk programma bijna wel.
Ook zou ik voor een andere geluidskaart gaan inplaats van een Mbox te kopen, voor het zelfde geld heb je meer i/o.

Ik hoop dat je wat hebt aan verschillende meningen

Wil je toch egt overwegen om een Mbox te kopen, ik moet heelll erg nodig van mijn Mbox 2 af haha..

Succes :)

Back