Leren muziek maken

bassie

Nieuwkomer
Hallo

Ik ben nu al ruim een jaar bezig als muziek knutselaar thuis puur maar dan ook puur voor de lol en interesse .

Nu ben ik dan al ruim een jaar aan het rotzooien met ableton (als complete noob!) ik ben ooit via een demo erachter gekomen dat dit programma voor mij het best te begrijpen was als instapper .

Nu wil ik eigenlijk na een jaar draaien en klooien aan knopjes wel wat meer de basis van muziek gaan leren (hoe maak je een bepaald geluid en ritme ) en natuurlijk omgaan met een sequenzer

Heeft iemand van jullie een tip kwa boeken/dvd's die goed te begrijpen zijn voor een beginner ??

Alast bedankt

eerst kijken dan schreeuwen ...

sorry had niet gezien dat over een soort gelijk onderwerp al een topic was ....

op soundonsound.com kan je alvast een heleboel over synthese leren :)

Heb je een link van die topic?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=126593;

Dit topic gaat min of meer over hetzelfde onderwerp

Tips van ableton tutorials zijn ook van harte welkom (in de vorm van een dvd of iets ) , heb de tutorial's op youtube nou wel gezien .
Er zitten een paar hele leerzame tussen , maar als ik daar zo rond kijk denk ik wel eens ik kan beter aan fruityloops beginnen daar is veel meer over terug te vinden .

Laatst gewijzigd:
Je lijkt wel appelen en peren te vergelijken Bassie.

Je wil meer leren over synthese maar je zegt dan wel dat je er aan denkt om over te stappen op Fruityloops omdat je er meer van kan terugvinden op youtuub.

Synthese staat nochtans los van de DAW die je gebruikt.

Dus wil je je DAW leren gebruiken of wil je synthese onder de knie krijgen?

Ik vind het boek "Dance Music Manual" van Rick Snowman een aanrader voor beginners (zoals ik). En voor je DAW heb je je handleiding en Google.

DVD's kan ik je zo niet aanraden.

niet om het een of het ander maar ik vind (ja kan aan mij liggen hoor) synthese [/ hoe bouw ik m'n eigen sounds op] inderdaad wat anders dan daadwerkelijk muziek maken en/of het (soepel) werken met een sequencer

Ik gok dat er toch veel probeerprobeerprobeer bij komt kijken (ik vind het zelf ontdekken van iets ook wel wat hebben)

ja ik zeg niet van gooi die tutorials het raam uit maareh gewoon van alles kun je wat leren en ik zou dan niet meteen overstappen op Fruity alleen omdat youtube meer filmpjes daarover heeft?! Want eh software maakt geen muziek, dat doet eh de gebruiker (of misbruiker als je dat leuker vindt klinken)

en maak vooral veel muziek, dat is het leukst (ik bedoel, niet de hele tijd op forums en youtube hangen ;) heh heh)

niet om het een of het ander maar ik vind (ja kan aan mij liggen hoor) synthese [/ hoe bouw ik m'n eigen sounds op] inderdaad wat anders dan daadwerkelijk muziek maken en/of het (soepel) werken met een sequencer

Ik gok dat er toch veel probeerprobeerprobeer bij komt kijken (ik vind het zelf ontdekken van iets ook wel wat hebben)

ja ik zeg niet van gooi die tutorials het raam uit maareh gewoon van alles kun je wat leren en ik zou dan niet meteen overstappen op Fruity alleen omdat youtube meer filmpjes daarover heeft?! Want eh software maakt geen muziek, dat doet eh de gebruiker (of misbruiker als je dat leuker vindt klinken)

en maak vooral veel muziek, dat is het leukst (ik bedoel, niet de hele tijd op forums en youtube hangen ;) heh heh)

Ok heb je inderdaad wel gelijk in !

Misschien was mijn vraagstelling verkeerd , ben eigenlijk opzoek naar de basis iets waar ik vanuit verder kan werken .
Ik heb namelijk nu alles zelf een beetje uit zitten vogelen , daar ben ik een eind mee gekomen maar als ik dan sommige stukken of geluiden in muziek hoor heb ik toch het gevoel dat ik er met proberen alleen niet kom , vandaar deze vraag .

En nee ik zit niet te wachten op hapklare brokken van daar en daar aan draaien en dan heb je wat je wilt maar .

Ik heb zitten kijken naar The Dance Music Manual en The Secrets of House Music Production dit is volgens mij waar ik naar opzoek ben .

Ik heb namelijk nu alles zelf een beetje uit zitten vogelen , daar ben ik een eind mee gekomen maar als ik dan sommige stukken of geluiden in muziek hoor heb ik toch het gevoel dat ik er met proberen alleen niet kom , vandaar deze vraag .

En toch moet jij je daar een gedacht van maken. Het leuke is dat hoe meer je zelf zit te proberen en hoe meer je gaat snappen, hoe dichter je gaat komen bij die geluiden.

Er zijn nog zoveel dingen die ik niet kan maar daar focus ik niet meer zo hard op. Kijk af en toe eens achterom en dan zie je dat je al best wat dingen snapt die vroeger ook op je lijstje stonden van "not possible yet".

Geduld en inzet zijn een mooie zaak in de muziek. Is één van mijn grootste lessen geweest. Voor wat hoort wat. Alleen de zon gaat op voor niets.
:geslaagd:

niet om het een of het ander maar ik vind (ja kan aan mij liggen hoor) synthese [/ hoe bouw ik m'n eigen sounds op] inderdaad wat anders dan daadwerkelijk muziek maken en/of het (soepel) werken met een sequencer.

Nou, ik zie het maken van je eigen sounds en het (makkelijk) maken van muziek toch wel hand in hand gaan.

Als jij snel je geluiden zelf kan maken, omdat je weet hoe het in elkaar zit, dan kun je sneller je ideeen in je muziek verwerken. Dat is het enige wat telt. (en als jij een plaat uitbrengt zal niemand zich afvragen of hij synthese zelf heeft uitgevogeld, of dat ie het van iemand anders/ een boek/ video tutorials heeft geleerd.)

Zelf ontdekken van hoe synthese in elkaar zit duurt naar mijn idee te lang.
je bent dus eigenlijk het wiel opnieuw aant uitvinden, "omdat dat wel iets heeft".Gebruik maken van de kennis van anderen is toch echt wel erg aan te raden, omdat dat gewoon veel tijd en frustratie scheelt.

Heel veel dingen op youtube opzoeken. Bijv filmpjes van; Sonic Academy zijn wel ok als je een bepaalde style dance wilt nabootsen (van na-apen leer ik zelf het snelst)

Typ dit eens in in youtube: ableton live synthesis
Leerstof zat voor ableton!

oja laat ik voorop ff zeggen dat ik in m'n hele leven nog geen een sound zelf inelkaar heb gezet (ja misschien wat filterknopjes links en rechts gedraaid maar dat telt niet denk ik) want eh sounddesign etc dat kan mij niet echt boeien...

ik ben meer van de drumloop/funky bass/ clav/ orgelsolo/electro lead

dus niet het echt knutselen met synthese enz......

dus als je het zo bekijkt maak ik al jaren muziek met presets van anderen en dat bevalt me prima eigenlijk

oja laat ik voorop ff zeggen dat ik in m'n hele leven nog geen een sound zelf inelkaar heb gezet (ja misschien wat filterknopjes links en rechts gedraaid maar dat telt niet denk ik) want eh sounddesign etc dat kan mij niet echt boeien...

ik ben meer van de drumloop/funky bass/ clav/ orgelsolo/electro lead

dus niet het echt knutselen met synthese enz......

dus als je het zo bekijkt maak ik al jaren muziek met presets van anderen en dat bevalt me prima eigenlijk

Als het werkt dan werkt het!
Maar als je exact wilt weten hoe het in elkaar zit, dan zou ik niet zelf gokken, maar gewoon dmv kleine prutsel lesjes de voorbeelden volgen.

Als het werkt dan werkt het!
Maar als je exact wilt weten hoe het in elkaar zit, dan zou ik niet zelf gokken, maar gewoon dmv kleine prutsel lesjes de voorbeelden volgen.

Ja precies hier gaat het mij dan ook een beetje om , rotzooien met knoppen zal ik toch wel altijd blijven doen omdat het helemaal mijn bedoeling niet is om er als prof of gevorderd hobbyist mee door te gaan .

Het gaat mij om de lol , maar het is wel leuk om een klein beetje te weten waarom dat ene knopje het geluid zo beinvloed .

Edit : ik lees een hoop over een pwm signaal , klopt het dat dit een pulse breedte signaal is ?? ( herken dit uit mijn werk , heel veel dingen worden tegenwoordig met dit zelfde signaal aangestuurd wel grappig dat dit zelfde signaal ook omgetoverd kan worden als een filter/geluid )

Spelenderwijs leren is het beste :)

+1

Muziek leren maken doe je niet zomaar ff. Ga eerst vooral lekker spelen met je shit, spelender wijs leren.

Ik zou zelf aanraden om ook wat keybaord te leren spelen, met een goedkoop keyboard en wat simpele beginners lesboeken zal je iig veel leren over akkoorden, en hoe dat in elkaar zit, daarbij is het handig om wat te kunnen inspelen. Zeker wanneer je gaat samenwerken is het heeeeel handig om iig een beetje muziektheorie onder de knie te hebben.

Speel vooral veel, expirimenteer en leer, youtube is je vriend voor tutorials om nieuwe dingen te ontdekken. Maar doe het stap voor stap zodat je niet door de bomen het bos niet meer ziet. Als nieuweling is een volledige DAW niet snel te doorgronden, doe het dus met stappen en probeer niet alles meteen te willen weten.

Edit : ik lees een hoop over een pwm signaal , klopt het dat dit een pulse breedte signaal is ?? ( herken dit uit mijn werk , heel veel dingen worden tegenwoordig met dit zelfde signaal aangestuurd wel grappig dat dit zelfde signaal ook omgetoverd kan worden als een filter/geluid )

Ten eerste, ja, PWM = Pulse Width Modulation.

Maar dit tovert niks om, het moduleert de golfvorm van je oscillator, het is een funtie, geen signaal an sich. PWM kan je op vele verschillende manieren gebruiken. Dus Pulse breedte kan je bijvoorbeel moduleren met een LFO.

Back