Pre amp mods/desolderen

JohnDoe31

Gedeactiveerd account
Hey ppz,

Ik ben op het moment bezig met me Presonus MP20 te modden. Ik heb een tijdje geleden Burr Brown opa627ap opamps gescoord en sinds een aantal weken Jensen transformers gekocht voor $30 stuk (normaal $46). Jensen levert deze transformers voor deze prijs omdat de pre amp van origine met deze was uitgevoerd maar later vervangen zijn door goedkopere.

Hier de pagina die ik gebruik waar een mp80 wordt gemod.

http://www.imjohn.com/PresonusJensenXfrmrs/TestsByOthers.htm

En hier de pagina die mij er van overtuigde het te gaan doen

http://homerecording.com/bbs/showthread.php?t=153377.

Ik moet straks nog een desoldeer draad halen want ik krijg het tin er niet uit.

Iemand idee hoe ik die tin het er het beste uit kan halen? Er zijn geloof ik ook desoldeer stations. Zelf heb ik op het moment alleen een goedkoop zuigertje maar dat werkt dus niet.

Dank.

Oh en me Ersa 80 watt is echt da bomb. Alleen nog goedkope stiften kopen. Iemand een idee waar ik die makelijk en dichtbij kan krijgen?

:mega:

Zuiglitze is het simpelst. Je hebt ook opzetstukken voor je bout waarmee je in een keer alle pootjes van een ic verhit. Een goede tinzuiger werkt ook prima. Niet zo'n kleintje.

Zuiglitze is het simpelst. Je hebt ook opzetstukken voor je bout waarmee je in een keer alle pootjes van een ic verhit. Een goede tinzuiger werkt ook prima. Niet zo'n kleintje.

Dank je DubC. Net meteen die zuiglitze gehaald en zo eens proberen. :walker:

Dat is nog best pittig deze keer. Tinzuiger werkt nog het best om het echt uit de schacht te halen. Maar blijft pittig. Moet ik me bout op 400 graden zetten? Staat nu op 300 namelijk.

Dank!

Edit: De truuk is veel nieuw tin erbij en dan zuigt ie een stuk beter. Is ook logisch. Nu al 6 pootjes vrij. :-)

Duurde effe. Truuk was uiteindelijk om een kleine platte schroevendraaier tussen de transformator en de printplaat te zetten en de bout op de breed op 4 pinnetjes tegelijk te zetten. Maarja daar kwam ik pas laat achter.

Voor de rest klinkt ie heerlijk met de nieuwe opamps en transformers. :doei:

Fijn dat gelukt is. Maar een schroevedraaien is wel linke soep. Wanner je printplaten hebt die met printbusjes werken is de kans erg groot dat je die busjes uit de print trekt op die manier en dan heb je dus geen verbinding meer naar de andere kant en moet je gaan zitten kloten met dunne draadjes.

Fijn dat gelukt is. Maar een schroevedraaien is wel linke soep. Wanner je printplaten hebt die met printbusjes werken is de kans erg groot dat je die busjes uit de print trekt op die manier en dan heb je dus geen verbinding meer naar de andere kant en moet je gaan zitten kloten met dunne draadjes.

Dat klinkt heel aannemelijk. Ik zal het in de gaten houden.

Gelukkig heb ik niet veel kracht gebruikt en voel je ook wel of ie loskomt of niet.

En Vic dank voor de link. Als ik meer desoldeer werk moet doen zal ik eens kijken of het rendabel is voor me. Qua tijd iig als ik dat filmpje zo zie. *D

Zijn er ook goedkopere dat jij/iemand weet die het netzo goed doen? 120 euro is niet mis.

Ja hoor, zelfmaken

Tinzuigertje slopen, plunjer en veer eruit
slangetje erop en verloopje naar de stofzuiger (als je toestemming krijgt van moeder de vrouw :P ).

dus met de soldeerbout warm maken en dan de stofzuiger er op 8o)

aan de andere kant zou ik aanraden, ga voor goeie spullen, €120 ben je ook zo kwijt bij een fuckup

:baco:

Die laatste is feitelijk een tinzuiger met een verwarmingselement erin. Werkt in mijn ervaring niet beter dan een tinzuiger+soldeerbout.

Dank maar met een tinzuiger+bout was ik elke keer te laat. Dan lijkt het mij dat deze toch directer werkt. En lijkt volgens mij op het principe van die dure desoldeer apparaten alleen dat ie door dmv die veer zuigt ipv een "stofzuiger"

Tinzuiger en bout moet je natuurlijk tegelijk gebruiken, dus de bout in de ene hand om het tin te smelten en de zuiger in de andere hand om het direct weg te zuigen, zo dicht mogelijk erop om vooral tin op te zuigen en geen lucht. Je moet feitelijk het tin opzuigen als de punt van de bout er nog in zit. De punt van een goede zuiger is van teflon dus je hoeft niet bang te zijn dat je te dicht bij de soldeerbout komt.

Het grootste probleem wat ik had met deze twee-in-een zuiger is juist dat hij twee-in-een is. De zuigmond is vrij groot en dat gat verwarmt hij uiteraard niet: alleen de buitenste rand wordt heet. Dat houdt in dat het punt dat je weg wilt zuigen juist niet verwarmd wordt. Als je kleine eilandjes wilt desolderen is dat dus geen doen; je moet de rand van de zuigmond op het eilandje zetten om het tin te smelten, maar dan zuigt hij er dus net naast... Desolderen van doorgemetaliseerde printen is dus lastig, wat juist relatief eenvoudig is met een losse bout+zuiger. Voor grote tinoppervlakken was hij een stuk beter (maar daarvoor eigenlijk weer niet heet genoeg).

Maar mocht je het toch proberen laat het dan even weten. Ik heb nog twee of drie reserve-punten voor deze (de mijne was na een paar weken al stuk, dus ik heb ze over).

Dank boys. Mijn tip van met soldeerbout is Dan gewoon te dik. :D

Back