Het Carrier, Modulator en Algorithm verhaal

PMD staat voor Pitch Modulation Depth, is dus ook toonhoogte, en dus ook frequentie. FMD zou echter verwarrend kunnen werken. Een LFO is gewoon de 7e operator.

Hmmm, hoe bedoel je precies?

PMD is toch ook onderdeel van de LFO? Want hij zit toch onder de LFO sectie op mijn dx?

Er is geen Level 42 sound. Wil je weten hoe dat moet, plaats dan een mp3-demo of video met het geluid duidelijk hoorbaar in hoge kwaliteit - opnames met mobieltjes zijn waardeloos - en vermeld er precies bij wanneer je het geluid hoort terugkomen.

Hierbij dan het geluid dat ik bedoel.

Attachments

• level micro kid.wav
    3,4 MB · Bekeken: 131
de DX heeft ook idd parameters waarmee de AMPLITUDE en/of de FREQENCY kan worden beinvloed
doormiddel van de toonhoote en/of de aanslaggevoeligheid (nee niet van die alleged baardmannen in vliegtuigen nutuulk)
:eureka:Op2 (veranderd / moduleert) ------> OP1
ALS het juiste algoritm is gekozen wel ja... want er is ook een algoritme waarbij alle operators naast elkaar staan en daarbij gebeurd het dus niet ;)

Level 42 heeft idd gave muziek gemaakt...

Laatst gewijzigd:
Modulatie heeft altijd de volgende eigenschappen:

- de bron (in dit geval een LFO)
- de bestemming (bij P(itch) M(o)D(ulation) toonhoogte, bij A(mplitude) M(o)D(ulation) volume)
- de mate van modulatie (veel of weinig in negatieve of positieve richting).

Die LFO is dus 1 bron die je naar meerdere bestemmingen tegelijk kunt sturen.

Modulatie heeft altijd de volgende eigenschappen:

- de bron (in dit geval een LFO)
- de bestemming (bij P(itch) M(o)D(ulation) toonhoogte, bij A(mplitude) M(o)D(ulation) volume)
- de mate van modulatie (veel of weinig in negatieve of positieve richting).

Die LFO is dus 1 bron die je naar meerdere bestemmingen tegelijk kunt sturen.

Hoe schakel ik de LFO in dan? of is hij automatisch ingeschakeld als ik de parameters onder de PMD etc. verander?

De DX7 heet 7 omdat er per stem 6 operators + 1 lfo aanwezig is ;)
je kan elke LFO ook een zogenaamde free run geven zodat elke stem een andere LFO phase heeft (zodat ze nooit hetzelfde klinken) :eureka:
Hoe schakel ik de LFO in dan?
dat staat onder het kopje LFO op de DX (knop 12)...

je kan dus een echte LFO nemen maar je kan ook een LFO creeren met een operator...
dit doe je door een algoritme te kiezen waarbij het blokje van OP-2 boven die van OP-1 staat...
zorg even dat je operators 3 t/m 6 uitzet (knop 19, 20, 21, 22)...
nu zorg je dat operator 2 (de modulator dus) een hele lage FIXED FREQUENCY heeft en een klein beetje LEVEL en hoor wat er gebeurd...

Laatst gewijzigd:
Even tussendoor,

Ik ga over 15 minuten even de studio in, we gaan kijken hoe mijn dx7 met een Euphonix CS 3000 op de mix klinkt. Ik heb in iemand zijn vorige post hier gelezen dat de dx7 in combinatie met de TX7 een heel mooi effect kan opleveren (de kracht van 2 DX7's). Hoe kan ik dit bereiken?

@Analogman, heb je dit ook geprobeerd?:

The TX7 was designed to be exactly what it says on its front panel, which is to be an FM expander. According to the manual, the main setup that comes to mind is to connect DX7 MIDI out to the TX7 MIDI in, TX7 MIDI out into DX7 MIDI in. With this combo, you have 32 voices of polyphony and two line outputs. It becomes quite a pewerful instrument, almost like 2 DX7's.

Bron: http://www.vintagesynth.com/yamaha/tx7.php

Sluit de MIDI out van de DX7 op de TX7 aan. Als alles goed ingesteld is kun je dan op de DX7 een preset kiezen die niet op de TX7 bestaat (dus dat 'ie echt alles overpompt, niet alleen "kies preset nr. 31" of zo). Verander de global tuning van DX7 en stel 'm op -5 cent in. Stel de global tuning van de TX7 op +5 cent in. Sluit beide (mono) outputs op een reverb-effect, en genieten maar. De presets van de DX7 worden dan elke keer overgepompt naar de TX maar de global tuning blijft intact.

Ik heb net even wat improvisatie gedaan op de Dx7, en vervolgens opgenomen.
Ik post het binnenkort wel :D

Trouwens, even weer over het maken van geluiden op de DX, waar moet ik eigenlijk mee beginnen als ik een geluid (na)maak? Welke volgorde, welke wijze gaan jullie te werk?

Laatst gewijzigd:
.... dude :erm:

Ja, ik weet wel dat ik de frequency moet aanpassen en de Enveloppe e.d, maar ik krijg altijd van die vage resultaten, er komt nooit iets fatsoenlijks uit.
Laat ik het wat duidelijker zeggen,
wat is de werkwijze waarop jullie te werk gaan als jullie een preset op de DX7 aan het maken zijn?

nou ik heb laatst een Hammond achtige orgel gemaakt met de algoritme nr 32 incl poging tot keyclick (naar aanleiding van Yoozer zn tip hier https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1246464&postcount=29)

en een soort van pijporgel heb ik gemaakt met Algoritme nr3 want een Rhodes kreeg ik niet voor elkaar :)

Waarom probeer je dat niet eerst dan weet je ook een beetje waar je naartoe aan het werken bent...

Hmm, ik zal die post nu nog eens lezen.

En de post over werken in groepjes van 2 of 3.

Trouwens, even weer over het maken van geluiden op de DX, waar moet ik eigenlijk mee beginnen als ik een geluid (na)maak? Welke volgorde, welke wijze gaan jullie te werk?
ALS ik dat al zou willen dan zou ik eerst naar een bestaand geluid die in de buurt komt kijken hoe ie opgebouwt is...
dat is echt VEEL gemakkelijker en leerzamer dan ons daar over te vragen... het is tijd dat je zelf ff wat doet...
wat is de werkwijze waarop jullie te werk gaan als jullie een preset op de DX7 aan het maken zijn?
als je bijv iets wil doen met een soort van 2 osc geluid dan neem je algoritm 3 of 4...
je kan dan een timbre bouwen d.m.v. de 2 modulators van elk stapeltje...
Ja, ik weet wel dat ik de frequency moet aanpassen en de Enveloppe e.d, maar ik krijg altijd van die vage resultaten, er komt nooit iets fatsoenlijks uit.
zet dan het LEVEL van een MODULATOR niet te hoog... en speel eens met FIXED and RATIO qua FREQUENCY...
en daarnaast moet je gewoon eens bestaande sounds analyseren... potver de jeuz!

en kom dan nog maar eens terug als het nog niet lukt...

Laatst gewijzigd:
ALS ik dat al zou willen dan zou ik eerst naar een bestaand geluid die in de buurt komt kijken hoe ie opgebouwt is...
dat is echt VEEL gemakkelijker en leerzamer dan ons daar over te vragen... het is tijd dat je zelf ff wat doet...

als je bijv iets wil doen met een soort van 2 osc geluid dan neem je algoritm 3 of 4...
je kan dan een timbre bouwen d.m.v. de 2 modulators van elk stapeltje...

zet dan het LEVEL van een MODULATOR niet te hoog... en speel eens met FIXED and RATIO qua FREQUENCY...
en daarnaast moet je gewoon eens bestaande sounds analyseren... potver de jeuz!

en kom dan nog maar eens terug als het nog niet lukt...

uh, 6..... niet om het een of ander.... gewoon even vraagje.... waar moet ik zoal naar kijken als ik een geluid analyseer? gewoon naar de Amplitude , frequency en EG?
Mijn excuses als ik mischien wat domme vragen stel, maar heb geen idee.:stupid

Nog ff een vraagje, heb al eens eerder wat geluiden geanalyseerd. Maar het valt me wel op dat E.piano's vaak het algorithme 4 of 5 gebruiken. Is dit het standaard algorithme voor E.Piano geluiden op de dx7? Of kan je die ook maken met andere algo's ?

Back