Het Carrier, Modulator en Algorithm verhaal

carrier = volume
modulator = timbre
elk blokje heet een operator, een combinatie van blokjes heet algoritme
onderkant algoritme = audio output
met envelopes bepaal je gedrag volume of timbre in de tijd
nou weet je 90% van de dx7

Nou proberen we je al met 5 man uit te leggen wat je moet doen en dan zeg je dat je 't niet weet :(.
En dat is frustrerend, toch?
Maar bestaat de uiteindelijke uitleg van de FM synthese misschien wel helemaal niet? Natuurlijk is alles theoretisch uit te leggen, tot het volledig uitwerken van Bessel formules aan toe, maar dan nog heb je het niet voor jouw situatie werkend.
Subtractieve synthese dankt z’n populariteit een deel aan de eenvoud. Een ADSR en een Filter laten gewoon horen wat ze doen zonder veel bombarie. Ringmodulatie wordt al weer een stukje lastiger, want wat kan je er mee, behalve geluiden maken die klinken alsof je oor tegen een metalen buis gehouden wordt… (?)

Eigenlijk is wat ‘kloten’ met FM synthese de beste oplossing, als je maar wel luistert naar het geluid! En telkens weer terugkeert naar het oorspronkelijk geluid. Vergelijk…
Plots hoor je een geluidje dat je misschien leuk vindt. Opslaan die handel en doorgaan. Bouw een repertoire op van je eigen geluiden, samen met de presets die voor jou bruikbaar zijn. Het houdt het werken met deze synth dan wel leuk.

Natuurlijk lees je tussentijds wel door. Dan vallen die rare termen als Algoritme ook wel op z’n plaats. ‘Kloot’ daar ook mee.
Zelf vind ik nummer 5 een zeer begrijpelijk voorbeeld. Rob Hordijk schreef ooit hierover
... But when generating two, three or four 'bands' of the spectrum with a particular more or less steady timbre and mix their volumes by envelopes, much more natural timbre developments can be achieved. And that is why Yamaha chose a total of six sine waves in the DX7, now e.g. three groups of two sine waves can create three parts of the timbre, the fundamental part to create a distinct pitch sensation, the somewhat higher 'formant' area to create the basic instrument formant' character and a high or noisy brightness area as the brilliant top of the icing. Giving these all their own envelopes in time makes a relatively easy way to create all sorts of interesting 'natural'-sounding sounds. And of course there are more possibilities of arranging the six sine waves, the 32 algorithms. Each algorithm is meant to be good in synthesizing a particular class of sound/instrument.
Hoewel Rob uitstekend Nederlands schrijft, is deze tekst in het Engels. Het gaat hier om die drie stukken in het spectrum: 1 de basis van het geluid, 2 het wat hoger deel wat het ‘instrument’ typeert en 3 het toefje bovenop om het geheel goed en leuk te krijgen.

Het kan je wat houvast geven…

Wout

Laatst gewijzigd:
En dat is frustrerend, toch?
Maar bestaat de uiteindelijke uitleg van de FM synthese misschien wel helemaal niet? Natuurlijk is alles theoretisch uit te leggen, tot het volledig uitwerken van Bessel formules aan toe, maar dan nog heb je het niet voor jouw situatie werkend.
Subtractieve synthese dankt z’n populariteit een deel aan de eenvoud. Een ADSR en een Filter laten gewoon horen wat ze doen zonder veel bombarie. Ringmodulatie wordt al weer een stukje lastiger, want wat kan je er mee, behalve geluiden maken die klinken alsof je oor tegen een metalen buis gehouden wordt… (?)

Eigenlijk is wat ‘kloten’ met FM synthese de beste oplossing, als je maar wel luistert naar het geluid! En telkens weer terugkeert naar het oorspronkelijk geluid. Vergelijk…
Plots hoor je een geluidje dat je misschien leuk vindt. Opslaan die handel en doorgaan. Bouw een repertoire op van je eigen geluiden, samen met de presets die voor jou bruikbaar zijn. Het houdt het werken met deze synth dan wel leuk.

Natuurlijk lees je tussentijds wel door. Dan vallen die rare termen als Algoritme ook wel op z’n plaats. ‘Kloot’ daar ook mee.
Zelf vind ik nummer 5 een zeer begrijpelijk voorbeeld. Rob Hordijk schreef ooit hierover
Hoewel Rob uitstekend Nederlands schrijft, is deze tekst in het Engels. Het gaat hier om die drie stukken in het spectrum: 1 de basis van het geluid, 2 het wat hoger deel wat het ‘instrument’ typeert en 3 het toefje bovenop om het geheel goed en leuk te krijgen.

Het kan je wat houvast geven…

Wout

Ik heb gewoon nog niet de tijd gehad om het echt even door te lezen, ik ga het zeker nog eens doen.... maar had gewoon zin om wat aan te kloten op de dx:smeris:

Oke, das allemaal heel leuk en aardig...... maar heb ondertussen al circa 3 handleidingen uitgelezen:D maar snap er geen drol van hoe ik het nu in de praktijk moet toepassen.

Oké, ik heb een basis sinus golf...... wat nu??:(

Mss kun je dat ding beter verkopen aan mij oid! :dubbel:

Wat je ook kan doen om dit allemaal te begrijpen, is om een applicatie zoals Synthedit gebruiken.. daarmee kan je ook FM doen en alles is visueel.
Je kan Scopes toevoegen om precies te zien wat je met de waveforms doet.
Zo heb ik voor mezelf een 6 OP FM synth gemaakt, helemaal niet moeilijk om te doen.

Mss kun je dat ding beter verkopen aan mij oid! :dubbel:

Wat je ook kan doen om dit allemaal te begrijpen, is om een applicatie zoals Synthedit gebruiken.. daarmee kan je ook FM doen en alles is visueel.
Je kan Scopes toevoegen om precies te zien wat je met de waveforms doet.
Zo heb ik voor mezelf een 6 OP FM synth gemaakt, helemaal niet moeilijk om te doen.

Wil het natuurlijk wel op de jaren 80 manier doen hé 8~
:kroon:

maar wel als je ook nog verschillende algoritmen voorkeuze schakelingen wil maken... de kolere! :bekdicht:
Wil het natuurlijk wel op de jaren 80 manier doen hé 8~
tuulk wil jij dat... maar kan je dat al dan?
RPH wil alleen maar zeggen dat je wat van synthedit kan opsteken... synthese-wise...

Laatst gewijzigd:
Deze link kwam ik nog tegen op google, omdat vriend van me nu ook met FM bezig wil :P

http://oak.cats.ohiou.edu/~phillipm/BasicFM.pdf ( Basic FM Synthesis on the Yamaha DX7 )

edit: en deze: http://www.dx7.nl/fm_synthese/ ( genoeg te vinden over dx7 en FM )

@6trak:
ik had het zo gemaakt dat je verschillende algo's kon kiezen, was wel veel werk. ;)
de sound van FM synthesis vind ik wel mooi, dus mss dat ik op een later moment weer eentje maak en dan met mooie GUI en gratis voor iedereen.
Ik heb op het moment te weinig tijd om er weer serieus mee bezig te zijn, school/werk/relatie.

Laatst gewijzigd:
ik had het zo gemaakt dat je verschillende algo's kon kiezen, was wel veel werk. ;)
het is ook wel te doen idd alleen moet je verdomd goed in de gaten houden welke draadjes je pcies moet aansluiten, het word 1 groot bos van lijnen :D

synthedit is idd perfect om dingen uit te zoeken, kan ook erg verassend werken soms als je dingen doet die eigenlijk niet voor de hand liggen of waar je nooit aan gedacht hebt omdat je in een bepaalde conventionele mind-set zat te denken :mexico:
(de meeste mensen blijven vaak steken in het 'Juno-60 synthese model')

het is ook wel te doen idd alleen moet je verdomd goed in de gaten houden welke draadjes je pcies moet aansluiten, het word 1 groot bos van lijnen :D

Het grote nadeel van SE, één grote brij na honderden verbindingen.
Alles in containers enzo zetten helpt wel wat, maar is nog niet ideaal.
Hopelijk komt er nog een oplossing voor, ik weet wel dat de interface van SE binnenkort wijzigt ( SE 1.2 ).

Maargoed, di's nogal offtopic :)

OT: DX7 is mooi, FM is mooi... etc etc blah blah :mega:

en anders kan de TS hier wellicht ook iets van opsteken:

fm7.jpg

veel makkelijker editten dus kan je veel sneller horen wat nu pcies veranderd qua geluid...
als je dat onder de knie hebt weet je pcies welke parameters je moet hebben op de DX om iets te bewerkstelligen!

http://co.native-instruments.com/index.php?id=fm8pcdemo

veel makkelijker editten dus kan je veel sneller horen wat nu pcies veranderd qua geluid...
als je dat onder de knie hebt weet je pcies op de DX welke parameters je moet hebben om iets te bewerkstelligen!

Ja idd, heb je helemaal gelijk in.

mwhoaa... we hebben het over FM synthese, da's de basis... "DX-7" is maar een naam :)

maar erm, looi die FM-7/8 demo nu eens ff... daar kan je echt veel en snel iets van leren! :koffie:

heb fm7 al ergens verkregen in de ..... euhhum..... o...... onderwereld , als je snapt wat ik bedoel :maffia:

Back