FM synthese... Ops... En andere termen.

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola!

Naar aanleiding van thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=141204&t=3270#post141204 en dus iedereen een DX200 heeft wil ik het volgende aan jullie vragen..

Je hebt FM synthese en FM modulatie.
FM modulatie is bij mij bekend. Tenminste.... Het betekent letterlijk Frequentie Modulatie Modulatie, of te wel, iets met een frequentie moduleren.. ;) Meestal wordt er over FM gesproken als het frequenties zijn in de audio range.. So far so good.

Maar nu FM synthese.. Hier ben ik niet zeker van, dus aub corrigeren.

FM synthese is een synthese vorm gebaseerd op FM modulatie. Het heeft verschillende algoritmes wat eigenlijk niets anders wil zeggen als interne routings. Verder heeft het zogenaamde operators, zoals bijvoorbeeld in een DX-7. Een operator is (zo hoorde ik nick nova het gisteren uitleggen) een Oscillator met een envelope en een extra input voor een andere operator voor de pitch en waarschijnlijk een soort van amount?
De keuze van het algoritme bepaald dus welke operator een andere operator beinvloed.
Het is dus niet zo dat OP 1 altijd dezelfde functie heeft..

Synth patches kunnen eenvoudig opgeslagen worden door het algoritme op te slaan en de verschillende parameters per operator.

Werkt het zo of werkt het heeeeeeel anders?

- fm modulatie is (normaal gesproken) een lfo (hoorbaar als het virbrato effect)
- fm opzich is het moduleren van freq 1 met freq 2 (of nog meer) in het hoorbare freq gebied...

OP1 (operator1) opzich blijft altijd de zelfde fuctie behouden (het weergeven van freq + amplitude) de OPs die daarboven zijn geschakeld (modulators) geven alleen een freq af...het level van deze Modulators geven de 'swing diepte' in frequentie, dus hoe verder het level open staat des te groter het freq gebied word bestreken... (dus de level functie is hier anders dan bij OP1)

het probleem waarom veel mensen FM altijd betitelen als een metallische glasbak komt zeer waarschijnlijk omdat men niet spaarzaam omgaat met de levels van de Modulator OPs... :)

* 6 trak vind FM nog steed DE meest intrigerende synthese...

Laatst gewijzigd:
Heb in een ver en vooral vaag verleden de toetsen uit m'n toetsenbord getyped en een verhaaltje gemaakt over FM synthese. :)
Plop

(vandaar ook m'n onschuldige opmerking in de DX200 draad ;) )

Origineel geplaatst door fuse
Heb in een ver en vooral vaag verleden de toetsen uit m'n toetsenbord getyped en een verhaaltje gemaakt over FM synthese. :)
Plop

(vandaar ook m'n onschuldige opmerking in de DX200 draad ;) )
Ik had hem niet helemaal gelezen. Ik ga hem uitprinten en kijken wat ik ermee kan..

trouwens... Het antwoord van 6 trak bewijst dat het best een zinnige vraag is.. ;)

Origineel geplaatst door 6 trak
thanks sir Jonh ;)
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarg

Nu zit ik op internet wat te zoeken over FM en kom ik op de volgende site.. http://www.dx7heaven.com/x025.htm en zie ik het volgende plaatje..

x591.jpg

Dat is de enige (verzwegen) Yamaha die ik heb.. aaaaaaaaaaaaargh. Ik heb een FM bak!!!!!!!!!!
Ik voel me nu hetzelfde volgens mij als een vrouw die er op haar 12de achter komt dat ie eienlijk een vent was....

Maar goed... Dit was eventjes offtopic, maar ik dacht laat ik het toch maar eventjes melden.

- fm modulatie is (normaal gesproken) een lfo (hoorbaar als het virbrato effect)

Volgens mij heb je het dan over AM (oftewel Amplitude Modulation) of ben ik nou gek?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Maar weten die FM synthese freaks nu het verschil tussen FM synthese en FM modulatie? Wat zijn OPs? Kan iemand mij dat uitleggen?

Wacht ik maar een nieuwe thread..

Fm modulatie en fm-synthese zijn in principe hetzelfde. Fm modulatie betekent gewoon het moduleren van de frequentie met een een lfo of ander ctrl signaal of natuurlijk met een audio-signaal. Wanneer je een audio signaal als modulatie signaal gebruikt, ontaan er verschillende timbres zonder dat je een filter gebruikt. Dat komt door de sideband frequenties die ontstaan.
Fm synthese gebruikt dit principe. En bouwt klanken op door (sinus) oscilators metelkaar te laten fm moduleren. De dx-7 bijvoorbeeld heeft gewoon 6 sinus oscilators elk met hun eigen lfo en adsr etc. Deze kan je metelkaar moduleren. Dat betekent dat een paar van deze oscilators gebruikt worden als klankbron (addictief). De overige oscilators worden ingezet om de andere te moduleren (deze modulatie oscilators hebben óók gewoon adsr's en lfo's enzo!). In de fm wereld gebruikt men voor het woord oscilator "OPS". That's all. Word thet wat duidelijker?

Volgens mij komt de FM synthese ook voort uit de FM modulatie en dat die slimme professor wist dat je niet zomaar 48 VCO's in een synth kwijt kon (8 stemmige 6OP synth bijv) en het dus op een andere manier moest worden opgelost.En dat ze die modulatie wiskundig geabstraheerd hadden en dat vertaald hebben naar een digitaal model. Niet voor niets dat ze daar 7 jaar mee bezig waren om dat te kunnen bakken.
Dus in feite is FM synthese ook een soort virtual analog bak. Maar dan anders. :D

Origineel geplaatst door maxdox
De dx-7 bijvoorbeeld heeft gewoon 6 sinus oscilators elk met hun eigen lfo en adsr etc. Deze kan je metelkaar moduleren.
Word thet wat duidelijker?
Wat is het verschil tussen een osc en een lfo.. niets, dus volgens mij is het '6 sinus oscillators elk met hun eigen adsr', maar ik ben verder aan het zoeken..

Wat is mijn doel? Een simpel algoritme in mijn modular proppen, met dezelfde parameters per operators. Waarom? Zomaar... :)

Waarom makkelijk doen als het moeilijker duurder kan! Of is het: Waarom makkelijk doen als het duurder moeilijker kan! :confused: Of Waarom moeilijk doen als het makkelijk duurder kan? aaaaaaaaaargh... Tijd voor een pauze.

Fm modulatie en fm-synthese zijn in principe hetzelfde. Fm modulatie betekent gewoon het moduleren van de frequentie met een een lfo of ander ctrl signaal of natuurlijk met een audio-signaal. Wanneer je een audio signaal als modulatie signaal gebruikt, ontaan er verschillende timbres zonder dat je een filter gebruikt. Dat komt door de sideband frequenties die ontstaan.
Fm synthese gebruikt dit principe. En bouwt klanken op door (sinus) oscilators metelkaar te laten fm moduleren. De dx-7 bijvoorbeeld heeft gewoon 6 sinus oscilators elk met hun eigen lfo en adsr etc. Deze kan je metelkaar moduleren. Dat betekent dat een paar van deze oscilators gebruikt worden als klankbron (addictief). De overige oscilators worden ingezet om de andere te moduleren (deze modulatie oscilators hebben óók gewoon adsr's en lfo's enzo!). In de fm wereld gebruikt men voor het woord oscilator "OPS". That's all. Word thet wat duidelijker?

Ow ja zo zat het dus:
Operator: term voor alle sinus osc's in de fm bak. Elke operator kan weer worden gemoduleerd door een adsr en lfo op het volume en frequentie.

Carrier: Operator die gewoon als (sinus)oscilator dient en is hoorbaar.
Modulator: Operator die puur als modulatie bron voor de carrier dient
Algoritme: Set van carriers en modulators uit het totaal aantaal operators.
Dus:
Een dx 7 heeft 6 operators. Die in bepaalde combinaties van carrier/modulator (dit heet een algoritme) ingezet kunnen worden.

Laatst gewijzigd:
een CARRIER heeft:
- Freq
- Level (voor amplitude)
- Envelope (voor amplitude)

een MODULATOR heeft:
- Freq (center)
- Level (voor frequentie swing)
- Envelope (voor freq swing diepte)

in principe werkt een Envelope bij een
- CARRIER in de Y-as (amp)
- MODULATOR in de X-as (freq)

verder zijn NORMAL and FIXED FREQs verder nog erg van belang (zie volgende voorbeeld)

voorbeeld van een LFO:
Code:
[b][2][/b]    level = -48db, freq=5hz (fixed, keyboard tracking heeft geen invloed op toonhoogte)
[b] | [/b]
[b][1][/b]    level = -6db, freq=441hz (normal, keyboard tracking beinvloed toonhoogte)

nog enkele tips:
door de env van de MODULATOR kun je een 'filter achtig' effect bereiken...
wees spaarzaam met het instellen van het level van de MODULATOR om glasbak-choas te voorkomen!...

:)

Laatst gewijzigd:
oh ja, dat was het :)

Origineel geplaatst door cadra
nee, am = tremolo

Klopt niet helemaal:

tremolo = wanneer je een modulatiebron (lfo) in het niet-audio bereik pakt
Am-modulatie = wanneer je deze lfo in het audio bereik laat moduleren, het wordt dan een vco. Effect is hetzelfde als ringmodulatie (==am modulatie). en klink digitaal en metaalachtig.

Klopt niet helemaal:

tremolo = wanneer je een modulatiebron (lfo) in het niet-audio bereik pakt
Am-modulatie = wanneer je deze lfo in het audio bereik laat moduleren, het wordt dan een vco. Effect is hetzelfde als ringmodulatie (==am modulatie). en klink digitaal en metaalachtig.
Niet van onderwerp veranderen en al helemaal geen onzin vertellen. Ringmodulatie lijkt op am modulatie maar is het zeker weten niet... Bij ringmodulatie draait de fase om. ;)

AM = 2 freq optellen + het verschil

voorbeeld:
- Freq = 10hz...
- we AM moduleren deze met 9hz
- we hebben nu 10hz, 9hz en 1hz
En ringmoduleren? Dat is niet hetzelfde! ;)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
En ringmoduleren? Dat is niet hetzelfde! ;)

Je hebt gelijk, bij fm modulatie hoor je de orginele frequentie OOK erbij. Maar ik ben ook bang dat ik de klok te zacht heb horen luiden (is overigens een typisch AM geluid... :P )

Ff checken:

Hier staat het allemaal wat duidelijker in:

FM modulatie explained

Am modulatie explained

Back