Vraag over de werkwijze met gaatjes bord

Audiomoebe

Zocht u 'Audiomeubel'?
Als je iets wilt maken op gaatjes print, verobord of eilandprint, wat is dan de beste manier om te beginnen.
Heeft er iemand tips voor een starter waar je op moet letten.

Vaak heb je alleen een schema. Mensen zijn niet zo scheutig met het afgeven van gewone pcb-layouts. Vandaar dat ik hier we meer over zou willen weten.

Ik denk dat je het best kan beginnen met het plaatsen van chips met genoeg ruimte ertussen en dan volgens schema de rest ertussen aan te brengen, maar loop je dan het risico dat je ergens ruimte tekort komt.
Of zijn er manieren om van te voren de beste layout te maken?

Bedankt.

Je kan natuurlijk eerst alles "droog" schikken zonder te solderen, dan weet je alvast zeker dat je geen plaats tekort komt. Verder heb ik geen tips voor je, omdat ik zelf ook nog niet echt een plan van aanpak heb om gaatjesprintlayouts te maken...

Tips over de plaatsing heb ik ook niet echt, want tenzij je dat van tevoren gaat bedenken (of met een programma doet, zoals LochMaster van Abacom) is het vooral ervaring om in te weten hoeveel ruimte je open moet laten.

Wel een tip: Futurlec verkoopt experimenteerprint met dezelfde layout als breadboard. Dat houdt in dat je het eerst op breadboard kunt proberen en daarna die layout overnemen op je pcb.

Theoretisch kun je zelfs de pcb omgekeerd over het breadboard leggen, dan gaan rommelen en als het werkt het zaakje omdraaien, breadboard eraf halen en dan hoef je alleen nog maar vast te solderen. Dat is overigens niet iets dat ik zelf al geprobeerd heb, maar daarover staat ergens een pagina op 't net.

Bedankt.

Waarom niet even etsen? De spaarzame keren dat ik op gaatjesprint werk begin ik gewoon ergens in het schema en vooral veel rechttoe rechtaan. Als het kan de pootjes van de componenten ombuigen en rechtstreeks aan elkaar solderen. Dat scheelt draadjes strippen en knippen. De eilandjes zijn alleen maar om de boel een beetje vast te zetten in mijn optiek. Lijkt een beetje op en is mooi te combineren met de "dead bug" techniek.

blink.jpg

Ik moet eens checken welke prints ik hier heb liggen: enkele gaatjes of eilandjes van 3. Zeker met die eilandjes van 3 kan je heel veel op draadjes besparen als je pootjes rechtstreeks aan elkaar gooit.

Ligt er ook een beetje aan hoe ingewikkeld het schema is.
Probeer blokken te maken van verschillende functies van het schema en zo alles te rangschikken.
Spanningsregelaars, transistoren, FET's of versterket ic's die gekoeld moeten worden, natuurlijk aan de rand van de print, zodat ze op een koellichaam kunnen enz.
Ik gebruikte zelf altijd eilandjes van 3 en verschillende kleuren draad.
Componenten lagen of stonden. Net hoeveel ruimte ik had.

Wederom bedankt allemaal.

@Kaftoeter: Etsen wil ik wel maar ik heb niet altijd een lay out tot mijn beschikking. Ik heb ook geen ervaring met het maken ervan. Ik heb net twee printplaten geetst, dus dat staat ook nog in de kinderschoenen.

Wat betreft de deadbug techniek heb ik zeer veel bewondering voor diegene die dat esthetisch verantwoord kunnen. Ik ben ook al snel het overzicht kwijt. Structuur en regelmaat zijn voor deze bezigheden een vereiste voor mij. :)
Voor wat betreft hufterigproof-heid is het niet echt een oplossing.

Die programma's zal ik eens opzoeken. Ik wist niet dat er ook zoiets bestaat voor gaatjesbord. Ik heb wel eens gestoeid met eagle en een ander programmaatje waar ik de naam even van kwijt ben.

Back