Hoe dit nummer harder te krijgen?

Oogst

Ingeburgerd
Ik heb aan een muziekske zitten klooien en dat is nu eigenlijk wel zo ongeveer af, behalve dat ik hem niet hard genoeg krijg. Als ik hem vergelijk met nummers op CD's, is mijn nummer veel zachter dan die andere nummers.

Voor zover ik weet is dit te doen met compressors, maar ik heb er een paar geprobeerd en ik krijg dat niet zowel hard als mooi. Ik gebruik Cubase en ik heb daarin de VST's Classic Compressor en Endorphin geprobeerd. Echt goed krijg ik het niet.

Ik heb het nummer waar ik mee bezig ben even online gezet, want compressors lijken me een specifiek ding per muzieksoort en zo. Hier istie te downloaden:

Space War X9

Dus, hoe krijg ik dit volume flink omhoog? Zijn er specifieke (gratis) compressor VST's die hier zouden helpen? Met wat voor settings? Of doe ik iets anders verkeerd?

Ow, en ander commentaar op de track is natuurlijk ook welkom! :)

waarom vind je dat jouw nummer net zo hard moet zijn als "nummers op cd's"?
(die allemaal professioneel gemastered zijn).

Wat bedoel je met "niet hard genoeg"? Er zit een volumeknop op je versterker neem ik aan?

Veel beter kun je je bezig houden met de mix zelf (die ik overigens al best ok vind klinken). Wel een lekker muziekje trouwens ook. Beetje duister voor deze vrolijk zonnige ochtend maar toch ;)

en als je het toch per se HARDER wilt: http://productionadvice.co.uk/how-to-make-your-music-loud/

Misschien is het een optie om wellicht niet de hele track met 1 tool harder te maken, maar om de individuele geluiden aan te pakken ? (compressie per spoor)

Daarmee heb je meer controle en creeer je imo niet onnodig een brei als je het geheel laat reageren op het geheel.
Als je toch de hele track wilt doen, zou ik een tool met multi-bandcompressie + limiter (+ evt maximizer achtig iets) gebruiken.

Kan je niet gewoon de master wat harder zetten voor dat je t rendert... of denk ik nu te simpel? :P

Kan je niet gewoon de master wat harder zetten voor dat je t rendert... of denk ik nu te simpel? :P
Hij clipt op een paar punten al heel eventjes, dus eigenlijk staat de master zelfs al te hard. Nog harder kan dus sowieso niet.

waarom vind je dat jouw nummer net zo hard moet zijn als "nummers op cd's"?
(die allemaal professioneel gemastered zijn).

Wat bedoel je met "niet hard genoeg"? Er zit een volumeknop op je versterker neem ik aan?

Veel beter kun je je bezig houden met de mix zelf (die ik overigens al best ok vind klinken). Wel een lekker muziekje trouwens ook. Beetje duister voor deze vrolijk zonnige ochtend maar toch ;)

en als je het toch per se HARDER wilt: http://productionadvice.co.uk/how-to-make-your-music-loud/
Als ik hem nu in mijn MP3 lijst mik, istie veel zachter dan de rest en das onhandig. Daarnaast wil ik gewoon graag wat meer leren over dit soort dingen. Professioneel mastermeester zal ik wel nooit worden, maar ik wil er wel graag net wat meer van leren. Nu is het geen keus dat ie zachter is dan CD's, ik weet gewoon niet hoe ik hem harder krijg.

Dat artikel ga ik lezen, bedankt voor de link! :)
Muziek aanzetten. Microfoon ervoor en je volumeknop openzetten, zo neem je hem harder op.
Even voor de zekerheid hoor: is dit een grap, of wordt dit echt wel eens zo gedaan?

http://www.kvraudio.com/

Hier is vast 1 en ander op gebied van compressie, limiters, maximizers en wat dies meer nodig om een track harder te laten klinken.

Paul
Daar staat nogal een boel, welke VST's zijn specifiek interessant voor deze track?

Misschien is het een optie om wellicht niet de hele track met 1 tool harder te maken, maar om de individuele geluiden aan te pakken ? (compressie per spoor)

Daarmee heb je meer controle en creeer je imo niet onnodig een brei als je het geheel laat reageren op het geheel.
Als je toch de hele track wilt doen, zou ik een tool met multi-bandcompressie + limiter (+ evt maximizer achtig iets) gebruiken.
Is er een manier om in Cubase per track te zien hoe hard die is op enig moment? Of moet ik dan elke track downsamplen naar WAV en dan die tracks openen? De enige manier die ik nu heb om pieken te vinden is door tracks uit en aan te zetten en dan op play te drukken, en dat is echt extreem tijdrovend...

Je track gewoon laten masteren... Zijn vast wel mensen genoeg te vinden die dit willen doen voor niet al te veel.

Of je gaat je zelf bezig houden met zoiets als T-Racks.
Of gewoon aan de slag gaan met een multiband compressor, limiter en een goeie EQ.

Ja oke, maar hij geeft aan dat hij geen groepen heeft, of sporen los aan een mixer insert heeft toegewezen?
Ik ken Cubase niet, dus ik kan het niet zeker zeggen hoe het daar zit.
Alleen het lijkt er nu op dat ieder spoor rechtstreeks naar de master gaat, klopt dat?
Dan is er genoeg te verbeteren.

de enige manier die ik nu heb om pieken te vinden is door tracks uit en aan te zetten

dat zegt meer iets over je speakers dan over je mix, want je moet het zeker ook kunnen HOREN. ik vind met de mix niet veel mis, maar het is duidelijk een mix en dat moet je niet verwarren met een master. niet dat je dat doet, maar dat is wel het verschil wat er is met die andere tracks waar je het mee vergelijkt. ik vind je gebruik van dynamiek echt prima, mooie opbouw en veel mogelijkheden voor mastering.

Hij clipt op een paar punten al heel eventjes, dus eigenlijk staat de master zelfs al te hard.

luidheid is iets psychoakoetisch en zit hem niet piek levels. luidheid krijg je vooral door goed eq-en en mixen, en zo nog een stapel factoren. het is echt een optelling van dingen die het hem doet.

wat niet helpt is dat je 'das boot' bas sound vooral links zit, en een behoorlijk energieverschil heeft met rechts, waar de 'sirene' zit. het sublaag zit ook niet in het midden, waardoor 'hardmaaktools' als limiters heel snel vooral links gaan meppen. zo raak je snel headroom kwijt. als je in je mix wat beter de energie weet te distributeren, heb je minder problemen bij het uiteindelijk product. het is een artistieke keus, en zeker te rechtvaardigen, maar niet altijd handig.

daarbij zit er wat distortion op links, als je dingen harder gaat maken wordt dat altijd onevenredig veel harder en zo is de limiet voor je oren sneller bereikt als het ware.

ik heb even een voorbeeldje van je track gemaakt, om te illustreren wat je kan doen met minimale compressie en limiting (0,5-1 db). de 'winst' die hier gemaakt is zit vooral in gainstructuur, tape emulatie en wat eq. maar allemaal met mate. kleine beetjes helpen :)

http://dl.dropbox.com/u/1313922/bnc_spacewarx9.mp3

zet deze versie tov de mix iets van 7 db zachter, dan kan je ze goed vergelijken. luidheid heeft een dark side, en die hoor je pas goed als je dingen vergelijkt op precies hetzelfde level.

(disclaimer: dit is geen master, enkel het harder maken van een mix!)

Laatst gewijzigd:
Supervet dat je een voorbeeldje hebt gemaakt!
worshippy.gif
Ik ben pas zaterdag weer in de buurt van goede boxen, dus ik kan dan pas goed checken wat er is veranderd.

Wat bedoel je met "gainstructuur" en "tape emulatie"? En die eq die je hebt gedaan, is dat puur op gehoor, of heb je tools om te zien op welk moment en op welke frequentie de audio te hard gaat, zodat je die specifieke frequentie op die plek kunt dempen?

alles is sowieso op gehoor, ik geloof niet zo in tools die laten zien we je moet horen. maar ieder z'n ding :)

met gainstructuur bedoel ik de volgorde van analoge apparaten: apparaten klinken anders als je ze hard instuurt ipv zacht. door je apparatuur goed te kennen, en te weten hoe gear ahw samenwerkt, kan je luidheid verkrijgen zonder al te veel bijwerkingen. de meeste luidheid verkrijg je echter door goed te eq-en, niet door compressie of limiting.

Ik hou wel van overzicht - concreet: beeld van een wav -, maar het blijft een hulpmiddel. Uiteindelijk moeten de oortjes de eindbeslissing brengen.

Masteren van een mix down is deels een smaak-kwestie, deels een doel-kwestie. Natuurlijk kan je maximaal compressen en limiten en dan naar 0 dB normalizen tot je net zo'n blok hebt als een boel studio-CD's. Vraag is of je het totale verlies aan dynamiek wil die dat met zich mee brengt.
Als een opname moet opvallen tussen b.v. andere demo's die zo gemixd zijn kan je het overwegen.

...
ik heb even een voorbeeldje van je track gemaakt, om te illustreren wat je kan doen met minimale compressie en limiting (0,5-1 db). de 'winst' die hier gemaakt is zit vooral in gainstructuur, tape emulatie en wat eq. maar allemaal met mate. kleine beetjes helpen :)

http://dl.dropbox.com/u/1313922/bnc_spacewarx9.mp3

zet deze versie tov de mix iets van 7 db zachter, dan kan je ze goed vergelijken. luidheid heeft een dark side, en die hoor je pas goed als je dingen vergelijkt op precies hetzelfde level.
...
Ik heb ze vandaag eindelijk eens rustig naast elkaar kunnen luisteren en ik hoor zowel de upside als de downside: het is inderdaad een stuk harder, maar sommige geluiden lijken wat minder te worden (de synth lead is wat vies geworden en de piano net wat te snerpend). Maar van de andere kant hoor ik ook dat je door wat je EQ-en de sound over het algemeen een stuk opener en mooier hebt gemaakt. Nice, ik ga eens kijken of ik dat ook voor elkaar kan krijgen! :)

Ik heb een paar multiband compressors gedownload en daar ga ik eens mee spelen. Vooral mee spelen in de mix, that is. Ik dacht tot nog toe dat compressors achteraf op de totale mixdown gedaan werden, maar blijkbaar moet ik dus al eerder tijdens het mixen ermee gaan klooien. :)

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga weer lekker klooien! :)

Back