Hoe orden en gebruik ik mijn patches op een intelligente manier?!

pip

Ouwe rot
Wat ik me wel eens afvraag...
Hoe gaan mensen hier om met het selecteren en beheren van synthesizer patches e.d.? Hoeveel patches hebben jullie en hoeveel worden ervan gebruikt? Tweaken jullie veel live? Om hoeveel synths gaat het dan?

Waarom ik dit vraag...
Ik gebruik mijn geluiden vooral live, of thuis-in-een-live-achtige situatie (dus direct spelen via een masterkeyboard). Dan speel ik meestal piano, Rhodes, Wurlitzer of orgel. Voor al dat soort geluiden ben ik op zoek naar een zo realistisch mogelijke benadering, tot ik een 'perfecte' piano of orgel heb.
Bij synths geldt zoiets natuurlijk veel minder, die geluiden zijn per definitie kunstmatig. Nu heb ik een Mopho en gebruik ik VSTs, en ik vind het erg leuk om met sommige geluiden "tijdelijk" te spelen. Ik gebruik dan met name leads en synth bassen. Maar als het aankomt op het gereed hebben van een goed-bruikbare selectie van patches voor live-gebruik, dan verzuip ik bijna in de mogelijkheden, zelfs op 1 synth! Ik zit voor mijn gevoel alleen nog maar aan de knoppen.

Dus ik vroeg me af of mensen hier nog (intelligente! ;) ) manieren gevonden hebben om hier mee om te gaan!

Nooit over nagedacht eigenlijk. Nou is een piano een piano voor mij en synth geluiden kom ik tijdens het tweaken tegen. Als ik die goed genoeg vind, sla ik ze op op de eerst beschikbare vrije patch.

Meestal weet ik welke geluiden ik heb en als ik iets aan het opnemen/componeren ben, voel ik vaak wat voor geluid er nog bij moet, dus die zoek ik op of maak ik dan.

Moet ik er wel bij vertellen dat ik op mijn synths niet zoveel patches kwijt kan, dus dat is opzich wel makkelijk. Op mn oude (niet meer in mijn bezit zijnde) stringsynthesizer kon ik ook niets opslaan, dus moest je een geluid programmeren als je een andere wilde...

Ben wel benieuwd hoe anderen dit doen :)

Ik schrijf dit met de NordLead2 op m’n tafel, dus niet de NordLead2X of een Rack versie. Deze zijn beperkter dan de gewone 2.

Allereerst heeft synth een hulpeloos LCD schermpje, dat slechts 3 tekens en wat punten kan showen, dus geen volledige namen met verwijzingen en zo. Aan de andere kant heeft dat ook voordelen.

In de studio is het gemakkelijker een computer te gebruiken waarop een tool de data van de geluiden vanaf de harde schijf naar de synth stuurt. Op de computer het archief met de Programs (ook op soort geluid gesorteerd) en losse mapjes voor projecten met de Patches en de aantekeningen omtrent het gebruik daarvan. Ook eventuele Midi files worden daar opgeslagen. Soms zelfs wav’s en mp3tjes.

Op het podium is het een andere zaak: daar liever geen lap-top, want dan denkt het publiek dat je de boel belazert… Hier worden de PCMCIA kaarten gebruikt. Daar kunnen 3 banken van 99 Programs worden opgeslagen en 100 Performances van 4 Programs elk. Program banken en Performance banken zijn gescheiden geheugens, dus een verandering van een Program verandert niets in een Performance waar dezelfde Program wordt gebruikt, ook al toont het LCD schermpje hetzelfde nummer.

Het denkwerk gebeurt tijdens het samenstellen van het optreden. Een Performance ‘kan’ een geluid zijn dat alle 4 de Slots gebruikt, bijvoorbeeld een laag geluid, een langzame infade via een AmpEnv in het volgend Slot, nog een zangerig leadje in het derde en twinkel geluidjes in het vierde Slot.
Maar het kunnen ook geluiden zijn die niet tegelijk te horen zijn, zodat alleen het eerste Slot actief is en het toetsenbord van de synth alleen dat geluid bespeelt. Een druk op de knop van het tweede Slot schakelt dan over naar het volgende geluid, terwijl het eerste niet meer te horen is, tenminste, als de AmpEnv uitgestorven is.

Stel dat ik twee Slots een pattern wil laten spelen aangestuurd door de Arpeggiator. Dan wordt eerst Slot A geactiveerd, druk ik de toetsen in terwijl ook de Sustain met het pedaal wordt vastgehouden. Daarna schakel ik over naar Slot B en Slot A staat in een Hold mode, dus die gaat gewoon door. De toetsen bespelen nu Slot B en daar wordt dan het tweede deel van het pattern ingevoerd. T wee kleine Midi Keyboardjes op de gewenste Midi kanalen kunnen het pattern veranderen. De twee laatste Slots zijn om verder op te spelen. Er wordt zowel via het synth keyboard gespeeld als via Midi. Dat kan, als je de Sotts maar gescheiden houdt.

Stel dan dat ik ook hier meer dan 2 geluiden wil gebruiken, dan moet ik die twee Slots kunnen veranderen terwijl A en B lekker doorfietsen. Ook dat kan door het te veranderen Slot te activeren waarbij een geheugenplaats aanduiding te zien is. Een Up scroll gaat een nummer hoger in het Program geheugen (dus niet het Performance geheugen) Als ik daar nu het nieuwe geluid heb opgeslagen, dan wordt dit dus nu gebruikt. Heb ik het Performance met het begin nummer van de Program bank opgeslagen, dan kan ik nog 98 geluiden veranderen zonder de rest te verstoren. Leuk voor groepen als Pink Floyd…

Duidelijk is wel dat je moet weten wat je wilt en dat er aantekeningen zijn, zeer goede aantekeningen.
Voordeel is dat als je het allemaal zelf hebt gemaakt, dan weet je het wel!

Zie ook http://nm-archives.electro-music.co...Index_bestanden/Red_Lady/Prgm_Lay_Perf_01.htm

Wout

Wout, ik denk dat jij qua programmeren veel meer uit je synths dan ik: ik schiet persoonlijk al in de stress bij de gedachte aan het regelmatig veranderen van patches, laat staan dan ik me bezig moet houden met arpeggiators, meerdere MIDI keyboards en slots. Maar ik kan me goed voorstellen dat je een bepaalde synth veel gebruikt en dat je je workflow eraan aanpast (of gebruik je ook nog regelmatig andere dan de Nord Lead op het podium?) Heb je die Nord o.a. gekozen omdat je er zo fijn mee kan werken?

Ursamajor, het 'on the spot' selecteren van geluiden herken ik wel. Maar regelmatig ben ik een half uur later vergeten wat ik eigenlijk ook al weer voor geluid wilde, en klinken een heleboel andere klanken eigenlijk ook wel goed!
Het kan inderdaad goed zijn om een beperking te hebben in het aantal patches dat je kan opslaan! Zo wordt je gedwongen een klein arsenaal aan klanken te hebben waar je helemaal achter staat. En kan je je tijd besteden aan het maken van muziek.

Hoe zit dit bij anderen? :)
Kleine selectie aan favoriete klanken, of ter plekke iets uitzoeken?
En komt hier het veelgenoemde voordeel van duidelijk te programmeren hardware-synths (=snel te tweaken) om de hoek kijken? Ik vind het zelf namelijk erg leuk om aan de knoppen te draaien, maar als er muziek gemaakt moet worden ga ik eigenlijk vrij snel naar presets....

ik werk veel met mn Clavia Nord Modulars en G2 voor sound design en productie of live gig gedeelte. Ik maak voor ieder soort klank een map. dus b.v. drum map: met mapjes kicks, snares etc. ook voor bassen een aparte map. dit ook voor fx, lead etc. vandaar uit werk ik om b.v. een drum sequencer te bouwen, of bas sequencer. deze patches sla ik vervolgens op in een sequencer map met daarin weer ieder een eigen map. voor een performance of optreden zoek ik bij elkaar passende dingen en bewaar die weer in of/en de synths maar ook als optreden map met datum.
deze manier van werken vind ik erg flexibel, dus als ik van route wil veranderen tijdens een gig heb ik makkelijk overzicht. hiernaast kan ik ook makkelijk iets terug vinden om mee verder te werken kwa klank of sequence/pattern.
doordat ik zonder! toetsen wens te werken ben ik afhankelijk van de NM knoppen en voor de G2 de BCR 2000. ik heb de G2 rack versie en moet daarom dus een lappie bij de hand hebben, immers, de rack heeft geen scherm en ik kan daarom niet door de verschillende patches/performances fietsen. maar goed.
liever een kleine lap, dan een onhandig toetsenbord wat ik niet wil gebruiken mee te slepen. meestal is het maar 1 muis klik naar de volgende performance, en 4 tot 8 x klikken voor de nm patches. daarna laat ik mn lap met rust en begint het betere vingerwerk.

... Maar ik kan me goed voorstellen dat je een bepaalde synth veel gebruikt en dat je je workflow eraan aanpast (of gebruik je ook nog regelmatig andere dan de Nord Lead op het podium?) Heb je die Nord o.a. gekozen omdat je er zo fijn mee kan werken? ...
Je past de workflow altijd aan de synth waarmee je werkt :) Dat geldt voor ieder muziekinstrument, ook binnen dezelfde soort/groep. Op een NordLead werk het beslist anders dan met een Moog systeem 35, toch? Daarom hebben de verschillende synths hun bestaansrecht, al worden Korgs en Rolands vaak alleen met fabriekspresets gebruikt. Ze kunnen meer, maar velen gebruiken het programeer deel nooit...

Clavia, de Nords dus, hebben een speciaal concept in de opbouw dat je aanspreekt of niet. De NordLead is zeer open en overzichtelijk, de Modulars daar-en-tegen niet: die moet je echt bestuderen. Ik werk met drie NordLeads (2xKeys + 1xRack), drie Modulars (2xKeys + 1xRack) en een Electro. De Wave heb ik nog steeds niet onder de knie, helaas, tenminste, niet zoals ik zou willen. Het nadeel van de Modulars is het stilvallen bij een verandering in de Slots, wat de Leads niet hebben. Dat komt door het uitrekenen van het aantal stemmen, welke bij de Lead vast ligt. Daar dien je veel rekening mee te houden.

Maar er bestaat wel een Clavia/Nord feeling...

Wout

Laatst gewijzigd:
en pip, je zal op een gegeven moment je eigen feel gaan ontwikkelen in het beheer van je patches. ik gebruik ook de muse receptor. in het begin had ik hem helemaal volgestouwd met alle mogelijke vsts. wat was het achteraf een werk om alle door te nemen met wat je er mee kon en de voor mij niet bruikbare te verwijderen. dus meer doen met minder. dat is mijn advies. een paar echt goede vsts uitkiezen die bij je smaak en soort muziek passen. met live tweaken is het ook eerst leren mee om te gaan. in mn begin had ik een arp 2600 en speelde live. dan moest ik binnen 5 sec een andere patch schakelen. gelukkig is die tijd voorbij. ik concentreer me nu op wat ik tijdens een flow wil veranderen en pas mn knoppen daar op aan. dus voor mij is b.v. altijd die knop voor het filter en die knop voor een pattern change enz.

Ik gebruik op dit moment eigenlijk maar 10% van mijn synths (alhoewel, 100% van het geluid...) door enkele patches aan te maken die me goed bevallen. Ik tweak dan vrij weinig, maar maak enkele presets die goed "algemeen" inzetbaar zijn.
Dat is eigenlijk ook de reden dat ik mijn Minimax (Minimoog kloon) heb verkocht: best leuk, maar ik kwam vooral op 10 presets uit. Ik heb nu nog een Mopho en v-machine voor synth-geluiden, want die kunnen fantastisch klinken, zijn redelijk goed te editen op PC, en zijn compact.
Misschien is dit voor mij wel de beste manier om synths te gebruiken, maar ik vroeg het me dus af hoe het bij anderen zat, want het is zo'n belangrijk aspect van een synthesizer, maar je hoort mensen er niet vaak over!

Wout, ik bedoelde inderdaad dat de Nord waar je het over hebt wellicht zo'n specifieke workflow heeft, dat je er daarom graag me werkt. Veel andere synths hebben dit volgens mij niet echt - daar kan je hooguit spreken van een prettige layout van knoppen, handige manieren om door presets te bladeren, presets die namen hebben in plaats van nummers, etc. Aspecten die overigens wel erg van invloed zijn op de bruikbaarheid van de synth, maar niet echt een specifieke workflow vragen denk ik.

En Roland, ik heb ook vergelijkbare ervaringen: er zijn (bij bepaalde patches) altijd een paar voorkeurs-knoppen voor tweaks. Die ga je op een gegeven moment zelf onthouden, zodat het net zo natuurlijk gaat voelen als bijvoorbeeld het modulatiewiel gebruiken.

Back