CPU voor muziek PC

Dr. Drips

in de zaal
Sorry als dit volkomen misplaatst is, maar ik wil mijn desktop pc met Q8200 vervangen door een laptop, omdat ik dan hetzelfde live mee kan nemen als in de studio.

echter ben ik zeer verward, ik gebruik passmark.com om de prestaties te meten en de i7 cpu's zitten aardig in de buurt.
Maar is dat ook met muziek? want sommige testen scoren beter en sommige slechter dan mijn q8200, ik zoek gewoon iets wat het kan evenaren.

heeft iemand hier meer ervaring en/of kennis van?

Over het algemeen (zeg maar elke cpu test), presteert de i7 920 beter dan een Q9550. Als je het mij vraagt, ik zou niet weten hoezo een cpu op dit gebied kan verschillen voor muziek, kun je er klakkeloos vanuit gaan dat een i7 920 stukken sneller is dan een Q8200.

De Q8200 zit in een desktop, ik wil nu overgaan naar een laptop, en de mobiele versies van deze CPU's zijn een stuk trager dan de desktop versies. ik wil graag met mn nieuwe te kopen laptop de snelheid evenaren die mn desktop Q8200 biedt

Een stevige i7 zal absoluut sneller zijn dan de Q8200 die je nu hebt, het probleem is echter de software. Heel veel programmatuur draait prima op multi-core processoren, maar maakt vervolgens totaal geen gebruik van de mogelijkheden. Ook zijn er nog steeds programma's die Hyper-Threading niet echt fijn vinden. Op zo'n moment is een i7 al helemaal niet meer interessant.
Van synthetische benchmarks zou ik me overigens weinig aantrekken. Vrijwel alle hardwaresites komen met de bekende grafiekjes aan, uiteindelijk gaat het er toch om dat de software die jij wilt gaan gebruiken naar behoren werkt.
Overigens weet ik niet wat je budget is, maar een uit de kluiten gewassen laptop met een i7 zit al gauw rond de 1800 euro (17" scherm, minimaal 8GB geheugen, dubbele HDD,....). Je hebt dan natuurlijk wel een systeem wat niet binnen een jaar hopeloos verouderd is, de prijs is wel even slikken.

Ik zou me niet zo'n zorgen maken om die CPU; een beetje i7 voldoet vast prima. Er zijn helaas veel meer aspecten die een laptop gemiddeld genomen flink wat trager maken dan een gewone PC met een vergelijkbare CPU. Met name een harddisk, geheugen en de videokaart werkt zijn doorgaans wat minder snel omdat de koeling lastig is, er ruimtegebrek is en men meer op het stroomgebruik moet letten. Daar zul je eerder last van hebben dan van de CPU. Bij het uitzoeken van een laptop zou ik dan ook vooral goed op dat soort zaken letten.

dank voor de reacties!
ik gebruik Renoise. dus 4 cores zijn wel interressant. echter zal de hypertheading niet werken. maar dat was bij mn Q8200 ook niet het geval.
k zit te denken aan de dell studio 15 met QM740 daar zit ook een 7200 toeren schijf in.
enige is dat ik dan maar 3 usb poortjes heb 4 was beter geweest. ik hoop dat die chipset mn virus ti en ua101 geluidskaart kan trekken.

ik vrees dat je van een koude kermis thuis komt, zeker bij die DELL.
Wat essentieel is is dat je een Laptop pakt met een eigen video kaart.
Dus geen shared video geheugen want dat zorgt altijd voor problemen!!
Daarnaast hoe meer geheugen hoe beter. We zijn zelf zelfs gestopt met de verkoop van de I4 laptops omdat er op dit ogenblik (ik heb het niet over apples want vooral de Macbookpro's zijn top!) eigenlijk geen is die betaalbaar is en werkt zoals een apple.
En houd in de gaten dat je virus echt gaat flippen als je hem met andere op een UAB poort zet. Veel laptops hebben wel 2 of 4 USB aansluitingen maar dat hoeven nog geen 2 tot 4 USB poorten tezijn, ok die zijn vaak bij de laptops gechared.

maar er zit een aparte GPU in met 1Gb geheugen en de pm55 kan volgens intel 16 poorten aan. zal misschien geshared zijn maar dat was bij mn pundit ook zo.
en als hij het niet trekt heb ik mn express card sleuf nog.
maar ook bedankt voor het meedenken!

Als je wilt overstappen op een laptop, moet je toch wel rekening houden met wat dingen. veel laptops die je koopt zitten 5400 rpm schijven in.

Kan je wel leuk een i7 hebben. Maar als je hd lekker traag is.

Duw er een ssd in. Of als je dat teveel vind, koop een Seagate XT. 500 gb 7200 rpm en die hebben 4 gb ssd :)

mijn asus laptop 1,7 ghz dualcore TL 50 3 gb ram heb ik pas voorzien van een nieuwe 500gb seagate 7200rpm schijf, werkt idd sneller en stiller dan de originele 5400 rpm hd van toen.
Met cubase 5 moet ik wel opletten als ik meer dan 3 vsti + 5 fx pluggins gebruik (d16, sylenth1, wat gratis spul). Maar met wat bouncen/samplen is daar wel omheen te werken.
Als ik jou was zou ik geen dell, hp of compaq halen, maar dat heeft te maken met mijn ervaring als reparateur in het verleden. Ik koop meestal asus spul en deze laptop heb ik nu alweer 4 jaar, heb alleen pasgeleden de hd dus vervangen. Werkt nog steeds prima (keyboard, 17" scherm, poorten, degelijk stevig gebouwd).

Een dikke asus met i7 kost rond de 1200 (geen 1800). Met jouw eisen kan je best af met een asus van 650-700 euro, denk ik.
Ik haal al meer dan 10 jaar mijn spul hier: http://dimension.nl/products.php?activemenu=19&groupid=67
Goede service, ietsje duurder dan enkel-dozen-schuivende-webshop met aparte service afdeling waar je zelf niet persoonlijk langs kan gaan/te woord kan worden gestaan maar die gasten weten echt alles als je een probleem hebt. Werken bijna alleen maar chinezen :D
Als je hun jouw vraag stelt weten ze daar zeker direct antwoord op.

Maargoed, das slechts mijn 2 cents :D

Back