zelf studio meubel maken!!

defmo

www.defmo.com
beste mensen ga binnenkort met me eigen studio meubel beginnen,maar heb een vraag!!!

Wil van die kastjes maken waar ik randaparatuur ik aan kan sluiten

zeg maar een soort rack maar op het bureau, je kent het wel

maar wat heb ik dan nodig, want wil mijn randaparatuur, net zoals het in een rack vast word gemaakt dan daar vast maken?

Er van uitgaande dat je met randapparatuur 19 inch spul bedoelt, anders kun je er altijd nog een legplank in maken waar je de niet 19 inch op kan leggen.

- MDF om het kastje van te maken
- plamuur om de schroef gaten te vullen
- schuurpapier om het glad te schuren
- thinner om het MDF af te nemen voor het grondverfen
- grondverf
- lakverf
- stroken waar de kooimoeren in komen
(http://www.musik-produktiv.nl/(s(u1d1my2qdh92vou5gs050jus))/aac-rsg-rackprofil-gestanzt.aspx)

Maak je studiomeubel uit multiplex. Gebruik geen spaanderplaat, want dat is niet stevig genoeg om zware apparatuur te dragen.

Voor de montage van je apparatuur heb je uiteraard rack strips nodig. Ik zou je aanraden om er met schuivers te kopen (ipv met gaten). Die kun je makkelijker op de juiste lengte zagen zonder dat je rekening moet houden met de positie van de gaatjes. Bovendien zijn ze veel duurzamer, want als een boutje stuk is, hoef je het alleen maar te vervangen door een ander boutje en geen nieuwe rackstrip te kopen.

Even snel gezocht bij Thomann (misschien vind jij betere alteratieven): http://www.thomann.de/be/adam_hall_6162_schiene.htm

(Vergeet meteen ook niet je boutjes, schroeven en plastic ringetjes te bestellen)

NB: je kunt zo'n desktop rack ook kant en klaar kopen (http://www.thomann.de/be/thon_studiomoebel_desktoprack_5003.htm). Dat is iets duurder dan zelfbouw, maar wel mooier afgewerkt.

Perfect dat is precies wat ik bedoelde een rackstrip

yes 19 inch

heb jullie zelf ook een studiomeubel

want om eerlijk te zijn die kant en klare zijn wel overdreven duur

en ook niet perfect

Trouwens van vinden jullie van die glorieus workbench
http://www.getinthemix.co.uk/images/uploaded/Glorious_workbench_black.jpg

zo iets wil ik ongeveer gaan maken alleen dan breder, zodat ik er 2 schermen op kan zetten, en meer rand aparatuur.

Vergis je niet in de prijs van goede lak. Ik vind persoonlijk die schuifstrips ondingen.
Het zelf bouwen maakt niet veel verschil in prijs tov kant en klaar. Enige voordeel van zelf bouwen is het uiterlijk en de hoogte. Ik heb zelf 2 racks gebouwd van 2x17u. Precies op de hoogte zodat ik m'n mengtafel er op kon zetten.

Voor de montage van je apparatuur heb je uiteraard rack strips nodig. Ik zou je aanraden om er met schuivers te kopen (ipv met gaten). Die kun je makkelijker op de juiste lengte zagen zonder dat je rekening moet houden met de positie van de gaatjes.

Die schuif rail is op zich leuk als je weinig tot geen wisselingen hebt in je rack. Heb je dat wel dan is dat geschuif behoorlijk onpraktsch. Het laatste rack wat ik gemaakt heb, heb ik standaard 19" profiel met vaste gaten gebruikt. Met het zagen valt het reuze mee. Let op het is mogelijk dat verschillende profielen verschillende typen kooimoeren gebruiken.

Bovendien zijn ze veel duurzamer, want als een boutje stuk is, hoef je het alleen maar te vervangen door een ander boutje en geen nieuwe rackstrip te kopen.

:? Je rack profiel is toch niet stuk? Vervang de kooimoer met een nieuwe exemplaar. Al eens geprobeerd een kooimoer uit een schuifprofiel te wippen? Dat wordt dus schuiven...

ik heb net een dressoirtje gebouwd van 3x 10 he, kon het nergens vinden dus maar zelf gedaan. vergis je niet, het kost heel veel tijd. vooral het lakken (en nog een keer en nog een keer en oja ook eerst nog grondverf en nog een keer) bij mij, wilde er een hele mooie laag op hebben zitten.

ik was denk ik 200 euro kwijt aan materiaal, dus goedkoop is het niet. wel mooi en goed voor de akoestiek in mijn geval :)

Voor simpele dingen zijn meubelpanelen erg handig. Dit zijn platen MDF met een soort houtstructuur er op getekend / gelamineerd. Je hebt zo'n plaat van 2.5 meter bij 40 cm voor een euro of 30 bij een doe-het-zelf zaak. Scheelt een hoop lakwerk!

Ik zal MDF gebruiken, bij de Multimate (iig hier), kun je het gewoon laten zagen op maat en betaal je alleen voor de afgenomen m2. Ideaal!

:? Je rack profiel is toch niet stuk? Vervang de kooimoer met een nieuwe exemplaar. Al eens geprobeerd een kooimoer uit een schuifprofiel te wippen? Dat wordt dus schuiven...

Ik vergeleek met profielen met kant-en-klaar geboorde schroefgaten. Ook als je een rack-toestel hebt dat een beetje boven de normen gaat (mijn amp heeft een paar millimeter boven en onder teveel), verlies je met zo'n vaste rack meteen een hele unit. Met een schuifrack niet. Maar ja, dat is dan weer een uitzonderlijk geval. :)

Back