asio2 nog belangrijk of niet

LudoCaanen

Ingeburgerd
Hallo,
Ik zit met een vraag, ik wil met mijn windows XP laptop sofsynths gaan aansturen live met mij keyboard.
Ik weet dat je daar een geluidskaart nodig voor hebt met Asio2 drivers, maar ik vind op de nieuwe geluidskaarten vaker asio2 niet meer terug ik zie alleen asio vermeld. Is asio2 nog van belang???? Of voldoen de asio drivers op de nieuwe geluidskaarten goed genoeg om zonder latency te spelen??
Graag u hulp!!!

Beste Ludo,

Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar. Het aansturen van softsynth's met een keyboard kan prima via MIDI (al dan niet in combinatie met een MIDI-USB kabel of iets dergelijks).

ASIO 1 of 2 zegt mij niet zoveel in die zin dat het simpelweg een protocol is dat is ontworpen om de onderlinge communicatie tussen geluidskaart en pc/laptop zo kort mogelijk te laten zijn. Of je daadwerkelijk voor jouw doeleinden nog een aparte geluidskaart nodig hebt hangt dus af van je laptop. Er zijn voorbeelden bekend van mensen die via ASIO4ALL drivers (verkrijgbaar gratis via internet) op ingebouwde geluidskaarten van pc of laptop een werkbaar systeem hebben.

Overigens hebben de meeste (USB of FireWire) geluidskaarten al standaard low latency drivers. De uiteindelijke latency is ook afhankelijk van de gebruikte software en instellingen daarvan (Buffersize en dergelijke)

Succes!
Daan

re asio2

re asio2

Hey Daan,
Welke soundcards zijn dan de betere.... die met usb of firewire?
Heb namelijk niet een al te snelle laptop.1.6 Ghz met 1 gig ramm?
Groeten

Creative wordt hier niet erg hoog aangeschreven,

Maar okey dan...

Maar Ik gebruik nog steeds een Audigy Notebook als 'recorder'
op een Asus L3H - 2.4Ghz...

maw. IK gebruik het pcmcia slot...

Op de witte macbook gebruik ik de transit,
maar alles is hier digitaal aangesloten, via de toshlink...

Het ligt ook aan of je laptop überhaupt beschikt over FireWire, anders lijkt mij de keus snel gemaakt. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat 1 GB en 1.6 Ghz niet overdreven snel/sterk zijn voor sequencing met name met softsynth's. Vooral VST(i)'s slokken nogal wat werkgeheugen en processorkracht.

Back