how to: een te lang gezongen letter inkorten.

karstieman

Super K
Ik heb hier een gezongen vocal waarin een stukje van een woord te lang wordt gezongen. Helaas zit opnieuw inzingen er niet meer in, dus ik moet de oplossing in het editen zoeken.

Het stuk dat te lang wordt gezongen is de letter i, uit het Engelse woord 'will'
De i duurt nu ca. 1/2 seconde, maar moet een stuk korter.
Ik weet alleen niet hoe...

Als ik een stuk uit de sample knip, dan is dit duidelijk te horen.
Zijn er nog andere manieren / trucs om een stukje vocal in te korten ?

Time stretching?

Cubase moet dat echt wel makkelijk kunnen, ik weet niet hoe het equivalent van warp markers daar heet, maar die kun je gebruiken.

@Yoozer en Deniax: bedankt, ik ga het vanavond uitproberen !

met de flex editing functie van Logic gaat dit zeer gemakkelijk en uitstekend resultaat

warping i.d.d. (krijg je een soort van recycle achtige segmenten op lettergrepen en dan kan je deze induvidueel stretchen)

Met VariAudio (standaard in Cubase 5) en Melodyne kun je noten korter maken. Je kunt desgewenst een knipje maken in dat i-stuk en alleen dat inkorten, zodat je de rest van het woord/ de noot onaangetast houdt.

Best lijkt me toch gewoon eerst het hele "Will" eruit knippen zodat de rest ervoor/erna op z'n plek blijft staan.. en dan de "iii" uit de Will knippen, met chirurgische preciesie :P, en dat stukje dan idd stretchen (met juiste algoritme voor zang) en dan weer herconstrueren.

Warpen is toch cubase voor je aan 't werk zetten, meestal moet je toch weer gaan aanpassen.

Melodyne is de sh*t inderdaad.. daar zal het in een handomdraai gebeurd zijn.

niet gaan knippen, dat klinkt nergens naar. gewoon inkorten via melodyne of variaudio (cubase 5) of via timestreching als je geen goeie vocal editor hebt

Je zal toch de "will" eruit moeten knippen, anders wordt de totale track vanaf "will" naar voren verschoven :P

Maar inderdaad, dat is eigenlijk wel de beste manier ja, ben ook erg blij met variaudio.

Je zal toch de "will" eruit moeten knippen, anders wordt de totale track vanaf "will" naar voren verschoven :P
nee joh,
met variaudio of melodyne kun je prima 1 woord aanpassen, de rest kun je gewoon op de oorspronkelijke positie laten staan.

dat zou compleet onwerkbaar zijn, als je vocal positie afhankelijk wordt van de kleine edits per phrase/woord.

Ik werk met Cubase 5.
Vanavond ga ik 't proberen met Vari-audio en anders Timestretching.
't wordt wel even de handleiding induiken, want ik heb tot nu toe alleen maar noten gepitched in Vari-audio :P

Heb nog nooit te maken gehad met het probleem omdat ik niet met vocals werk.
In mijn opleiding heb ik wel analoog interviews moeten monteren. Toen werden zulke problemen opgelost door het bewuste stuk eruit te knippen en een korte crossfade te maken tussen beide uiteinden om de cut te camoufleren. Maar ja, interviews zijn uiteraard geen gezongen vocals...

nee joh,
met variaudio of melodyne kun je prima 1 woord aanpassen, de rest kun je gewoon op de oorspronkelijke positie laten staan.

dat zou compleet onwerkbaar zijn, als je vocal positie afhankelijk wordt van de kleine edits per phrase/woord.
Hmm okdan.. is ook wel zo ja, dat zou beetje bizar worden hè.

Heb nog nooit te maken gehad met het probleem omdat ik niet met vocals werk.
In mijn opleiding heb ik wel analoog interviews moeten monteren. Toen werden zulke problemen opgelost door het bewuste stuk eruit te knippen en een korte crossfade te maken tussen beide uiteinden om de cut te camoufleren. Maar ja, interviews zijn uiteraard geen gezongen vocals...

Tapes schuin doorknippen met een plakbandje aan de onderkant :D ?

Jah en als handig bent en zwaluwstaartje knippen ;{ of
gewoon 2 crossfades goed weten te leggen, tis ff pielen
maar lang niet zo moeilijk als de eerste optie.

Back