Maatwijziging in cubase

ptaurus

Ouwe rot
Het komt wel eens voor dat je een stuk in een 4/4 maat speelt en dan in de overgang naar bv in de overgang naar een refrein een 2/4 maat wilt inlassen. Het nadeel is dat de maataanduiding in cubase daarna niet meer klopt.

Is het mogelijk om heel even naar een 2/4 maat over te gaan (in feite maar voor 1 maat) in cubase. Dus echt maar 2 tellen en dan gewoon weer 4 tellen per maat.

Paul

Pas je die niet aan in je tempo track? En de maataanduiding blijft dan ook voor zover ik weet gewoon kloppen hoor.

Ik gebruik nooit een tempotrack. Mijn werkwijze is nogal amateuristisch.
Ik zal me daar eens in gaan verdiepen en wie weet kan ik dit probleem dan op gaan lossen.

Paul

Bij het onderzoeken van het werken met een tempotrack bij toeval de oplossing zojuist gevonden.

Door te gaan staan op de maataanduiding TRANSPORTBAR kun je de maat wijzigen.

In elk geval bedankt voor me op het juist spoor te zetten.

Paul

Als je gewoon in de transportbar het tempo of maatvoering wijzigt, wijzig je die voor de gehele track. Doe je dit binnen de tempotrack op een bepaalde positie, dan wordt het flexibel binnen je track, net zoals bijvoorbeeld de automation in de mixer.
En met bijvoorbeeld ramp (exacte naam van de functie weet ik niet, zit niet achter mijn muziek-PC) kun je het tempo van langzaam naar snel en vice versa gelijkmatig laten oplopen/aflopen, in plaats van in 1x van langzaam naar snel en omgekeerd.

gewoon een 2/4e spelen binnen een 4/4e, dat de maatverdeling dat verschoven is maakt toch geen zak uit verder? gewoon de blokjes een aantal maten aan elkaar plakken en gewoon kijken naar de lengte van 1 zo'n blok...

Maakt ook niet uit, maar ik wil gewoon dat de het begin van de maat ook aan het begin van de maat staat.

Paul

gewoon een 2/4e spelen binnen een 4/4e, dat de maatverdeling dat verschoven is maakt toch geen zak uit verder? gewoon de blokjes een aantal maten aan elkaar plakken en gewoon kijken naar de lengte van 1 zo'n blok...

De functionaliteit zit er in en is heel eenvoudig te gebruiken. Waarom zou je het niet doen dan?

Back