cv mods draad

De Roland MC202 en SH101 zijn bekende kandidaten. Behoorlijk makkelijk om uit te voeren ook. Zo zijn er ongetwijfeld nog heel veel waarvoor je zelf het uitzoekwerk moet verrichten. Ik denk dat de meeste fatsoenlijke analoge synthesizers met draai- of schuifpotmeter voor de functie die jij wilt CV'en kandidaten zijn. Hoe makkelijk dat precies allemaal te doen is verschilt van synth tot synth natuurlijk.

Ongeveer alle annaloge synths die niet al een cv input hebben.
Roland synths zijn over het algemeen wat makkelijker te besturen met externe stuurspanning doordat ze met V/Oct werken (1 volt per octaaf), waar Korg en Yamaha met een Hz/V systeem werken en je dus een V/Oct naar Hz/V converter nodig hebt.
Moogjes werken weer met een 1,2 volt per octaaf cv.

Vanwaar deze vraag?
groetje,
Maarten

een V/Oct naar Hz/V converter nodig
een goeie Midi 2 CV/Gate interface moet zowel V/Oct als Hz/V uitspugen. en ook positieve of negatieve triggers. ik heb een hele fijne EES interface (7 kanaals en patch memory!) waarbij de CV range loopt van 0 tot 15 V met een instelbaar minimum en maximum en V/Oct of Hz/V scaling. De triggers hebben een range van -15V tot +15V. Met zo'n doos zijn letterlijk alle synths aan te sturen

ik heb hier een elka solist 505 staan maar ik had gelezen dat een cv input nogal moeilijk ligt bij dit soort synth omdat het volgens een orgel systeem is gebouwd.

is er miss iemand op dit forum die er mij meer over kan vertellen?

Ongeveer alle annaloge synths die niet al een cv input hebben.
Roland synths zijn over het algemeen wat makkelijker te besturen met externe stuurspanning doordat ze met V/Oct werken (1 volt per octaaf), waar Korg en Yamaha met een Hz/V systeem werken en je dus een V/Oct naar Hz/V converter nodig hebt.
Moogjes werken weer met een 1,2 volt per octaaf cv.

Vanwaar deze vraag?
groetje,
Maarten
Juist Bob Moog heeft de 1 volt per octaaf standaard ingevoerd om alzo het ontwerp van meer betaalbare synthesizers mogelijk te maken (modulaire systemen).
Verder zie ik ook niet het verschil tussen Hz/V of V/Oct, wat je dan toch beter zo noteert Hz/V of Oct/V. Hoe druk jij dan de toonhoogte van Octaven anders uit ?
Het zou mij sterk verbazen dat hier al verschil gemaakt wordt tussen lineaire en exponentiele systemen.

En... waarom heb je dan die converter nog nodig ?
Verder blijft de vraag ook waarop je dit antwoord baseert ? (Op je Fuck me, ask Google ?)

Er is dus wel degelijk een verschil tussen 'lineaire' (V/Oct, Moog, ARP, Roland etc...) en 'exponentiële' CV (Hz/V, Korg en Yamaha). Bij die 2e verdubbelt het voltage per octaaf, ipv er een volt bij te tellen.

Bovendien werkt Moog nog steeds met 1,2V/Oct ipv 1V/Oct voor zo ver ik weet, dus je hebt nog steeds converters nodig.

Waarom de jappen het Hz/V hebben genoemd is me een raadsel.

ik heb hier een elka solist 505 staan maar ik had gelezen dat een cv input nogal moeilijk ligt bij dit soort synth omdat het volgens een orgel systeem is gebouwd.

is er miss iemand op dit forum die er mij meer over kan vertellen?

Dan worden er frequentie delers gebruikt ipv stuurspanningen. In dat soort systemen is er sprake van een 'top octave generator' die 12 uitgangsfrequenties heeft, C t/m B. Deze frequenties worden dan met 'octave dividers' gedeeld om de frequenties voor de onderliggende octaven te verkrijgen.

Voordeel is dat je op deze manier op een vrij eenvoudige manier heel veel polyfonie krijgt. Nadeel is dat de uitgangs golfvormen niet echt spectaculair zijn. Er is dan bijna geen synthese mogelijk zoals je dat op echte synthesizers ziet.

Dit soort circuits werden vaak toegepast in elektronische orgels.

Een simpele CV input op de achterkant modden zit er helaas niet in...

Juist Bob Moog heeft de 1 volt per octaaf standaard ingevoerd om alzo het ontwerp van meer betaalbare synthesizers mogelijk te maken (modulaire systemen).
Verder zie ik ook niet het verschil tussen Hz/V of V/Oct, wat je dan toch beter zo noteert Hz/V of Oct/V. Hoe druk jij dan de toonhoogte van Octaven anders uit ?
Het zou mij sterk verbazen dat hier al verschil gemaakt wordt tussen lineaire en exponentiele systemen.

En... waarom heb je dan die converter nog nodig ?
Verder blijft de vraag ook waarop je dit antwoord baseert ? (Op je Fuck me, ask Google ?)

ik wil niet lullig doen hoor, maar je zit er 100% naast.
vandaar mijn eerdere vraag al eens, hoe geef jij cursussen als je werkelijk van het begin tot het eind niet weet hoe de dingen werkelijk in mekaar zitten?
en kennelijk ook niet de moeite wil nemen het zelf te leren?

:koffie:
.

Er is dus wel degelijk een verschil tussen 'lineaire' (V/Oct, Moog, ARP, Roland etc...) en 'exponentiële' CV (Hz/V, Korg en Yamaha). Bij die 2e verdubbelt het voltage per octaaf, ipv er een volt bij te tellen.
....
Had ik geschreven dat er geen verschil is ? Neen, ik had geschreven :
Volgens jou bewering zou dan ook elke noot binnen een octaaf een logaritmisch verlopende spanning moeten afgeven.
Dan dienen die toch met zeer nauwkeurige weerstanden samengesteld zijn (vandaar mijn sterke betwijfeling) ?
Wat zijn die weerstandwaarden voor elke noot dan zogenaamd ?
Hoe komt het dan dat veel van die voltage-per-octaaf-systemen 5 volt maximum afgeven (bij de 5 octaafs-klavieren) ?
In jou geval zou dat voor een 5 octaafs-klavier al 16 volt moeten zijn ?!
Hoe zit het dan met het opname-weergave-bereik van al die eerste digitale sequencers ?!
...
Bovendien werkt Moog nog steeds met 1,2V/Oct ipv 1V/Oct voor zo ver ik weet, dus je hebt nog steeds converters nodig.
Dan moeten er heel wat boeken herschreven worden...
Nou ja de 'Moog-praktijk' is dan blijkbaar flink anders dan zijn beweringen. Check eens na :
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Moog
'Moog also established standards for analog synthesizer control interfacing, with a logarithmic one volt-per-octave pitch control and a separate pulse triggering signal.'

Nou ja er zijn wel meer mensen die het één beweren en het andere doen hé (j.baars).
...Waarom de jappen het Hz/V hebben genoemd is me een raadsel.
Mij ook, maar ik denk bvb. aan marketing wat nog altijd lukt.

En nu j.baars ook wat aandacht geven hé.:gaap:
ik wil niet lullig doen hoor, maar je zit er 100% naast.
vandaar mijn eerdere vraag al eens, hoe geef jij cursussen als je werkelijk van het begin tot het eind niet weet hoe de dingen werkelijk in mekaar zitten?
en kennelijk ook niet de moeite wil nemen het zelf te leren?
Is je windows 98 probleem als opgelost ?!
Zeg jij dan eens hoe het 100% juist is.
Maar neem er nu eens wat tijd voor en staaf je gelul. Oepsss...

Ben benieuwd wat daarvan komt, temeer ook ik zal moeten zeggen :
'ik doe lullig, je zit er weer 100% naast'.

In jou geval zou dat voor een 5 octaafs-klavier al 16 volt moeten zijn ?!
Dat is inderdaad het geval bij Hz/V. Bij V/Oct is dit dus 'maar' 5V.
Hoe de CV keyboards van de Japanse synths intern ineenzitten weet ik niet echt, maar moet inderdaad lastiger zijn dan de vrij simpele lineaire spanningsdeler van V/Oct. Waarschijnlijk werken zij ook zo, maar zit de exponentiële converter in het keyboard gebakken in plaats van in de oscillator (en werkt die osc dus eigenlijk lineair...) Zou'k eens moeten opzoeken.
'Moog also established standards for analog synthesizer control interfacing, with a logarithmic one volt-per-octave pitch control and a separate pulse triggering signal.'

Moog heeft vroeger zeker 1,2V gebruikt, moderne Moogs werken met 1V/Oct (is dus toch veranderd uiteindelijk). De triggers ook geloof ik. Moogerfoogers werken wel nog met 1,2V blijkbaar...?
En een converter van 1,2V naar 1V is wel heel simpel om te maken hé (trimpot attenuator). :) Andere richting is iets lastiger (versterking).

1,2V/Oct is eigenlijk logischer imho, want dan heb je maar intervallen van 0,1V ipv 0,08333 enzovoort. Maar goed, 1,2V/Oct is vrijwel dood.

De verscheidenheid in CV-systemen zorgt er dus ook voor dat converters zoals de Kenton Pro Solo II kunnen converten tussen 1V/Oct, 1,2V/Oct, Hz/V en MIDI natuurlijk.

Dat is inderdaad het geval bij Hz/V. Bij V/Oct is dit dus 'maar' 5V.
Hoe de CV keyboards van de Japanse synths intern ineenzitten weet ik niet echt, maar moet inderdaad lastiger zijn dan de vrij simpele lineaire spanningsdeler van V/Oct. Waarschijnlijk werken zij ook zo, maar zit de exponentiële converter in het keyboard gebakken in plaats van in de oscillator (en werkt die osc dus eigenlijk lineair...) Zou'k eens moeten opzoeken.
Ik heb jarenlang Roland System 100M, CSQ600 enzo in gebruik gehad, heb op Sytem 700 gewerkt, Korg e.d. allen Japanse synths toch.
Wel 1 volt per octaaf was hun standaard. Dus n.m.i. was/is dat V/Oct en Hz/V gedoe ook (toen al) gewoon een marketing truck...
Die exponentiële converters zaten bij al die toestellen in de oscillators en filters, niet in het keyboard of de (digitale) sequencers.
Dus allen met de vrij simpele lineaire spanningsdeler van V/Oct (wel met foutieve delingen => weerstanden).
En een converter van 1,2V naar 1V is wel heel simpel om te maken hé (trimpot attenuator)
...
Zo simpel dat ik daar niet die naam van 'converter' aan zou geven, (dan zit mijn mengpaneel ook vol met 'converters' hé).

Mijn conclusie voor TS : waar het mogelijk is, probeer gewoon uit, je hebt veel kans dat het werkt zonder al teveel extra (overbodige zware) kosten.

De vraag was welke synths lenen zich om cv inputs te krijgen....

Maar ik ben erg benieuwd hoe ik een potmeter een cv input kan geven????
Voor het toevoegen van een cv input las ik dat dit je kan doen met een parallel baantje en met het toevoegen van een vactrol.....

Wie o wie kan me met het bijbrengen van wat elektro basistechnieken dit vertellen? :)

Een vactrol is een LED (lichtgevoelige diode) en een LDR (lichtgevoelige weerstand) tesamen in een lichtdicht pakketje. Als er meer stroom door de LED gaat zal de weerstand van de LDR verminderen. Zo kun je in serie met de pot de LDR-kant van de vactrol zetten, en de LED-kant (met voorschakelweerstand uiteraard!) aan de CV-in. Of je kan met een schakelaar kiezen tussen de vactrol of de pot.

In feite zet je hiermee dus meer stroom om in minder weerstand.

Vactrols zijn wel vrij duur, dus je kunt ze beter zelf maken met een gele LED, een miniatuur-LDR en wat zwarte plakband.

Back