cv mods draad

Haha ja, misschien wel?

On a more serious note: vactrols zijn relatief traag en werken eerder exponentieel dan lineair, dus verwacht geen perfecte 1V/Oct tracking over 20 octaven. ;)
Zo maak je een DIY vactrol: http://narbotic.net/?p=130.

De lichtdichtheid is heel belangrijk omdat de LDR enkel mag beïnvloed worden door de LED. Als je nog een weerstandje toevoegt kun je een stroomgestuurde spanningsdeler maken trouwens.

Veel analoge monofone synths zijn te voorzien van CV/gate als dit er niet standaard op zit.
Het zou misschien zinvoller kunnen zijn om te vermelden bij welke monofone synths dit NIET toe te voegen is.
Mijn schieten de volgende twee modellen meteen te binnen:

Electro Harmonix Mini Synthesizer
EDP Wasp

Zijn er nog andere modellen waar je niet makkelijk een CV/gate op zet?

Volgens jou bewering zou dan ook elke noot binnen een octaaf een logaritmisch verlopende spanning moeten afgeven.

Dit is inderdaad het geval.

Veel analoge monofone synths zijn te voorzien van CV/gate als dit er niet standaard op zit.
Het zou misschien zinvoller kunnen zijn om te vermelden bij welke monofone synths dit NIET toe te voegen is.
Mijn schieten de volgende twee modellen meteen te binnen:

Electro Harmonix Mini Synthesizer
EDP Wasp

Zijn er nog andere modellen waar je niet makkelijk een CV/gate op zet?

Roland RS-505 & VP-330
ik denk eigenlijk alle synths met toon delers...?

En hoe zit dat eigenlijk met die Elka solist 505:
zie hier http://www.till-kopper.de/elka_solist505.html
Daar staat: "The other boards inside are producing the keyboard logic, the oscillator (not a VC one, but an organ like styled), the preset waveforms, the envelopes, the VCA and the two filters."
Maar het is gewoon een mono-synt dus moet er toch gewoon een voltage van het keyboard naar de oscillator/vcf etc gaan. Of zie ik dat verkeerd. Nu ja, niet de synth om veel geld voor midi-conversie te steken hoewel de filter echt wel leuk klinkt.

Joris

En hoe zit dat eigenlijk met die Elka solist 505:
zie hier http://www.till-kopper.de/elka_solist505.html
Daar staat: "The other boards inside are producing the keyboard logic, the oscillator (not a VC one, but an organ like styled), the preset waveforms, the envelopes, the VCA and the two filters."
Maar het is gewoon een mono-synt dus moet er toch gewoon een voltage van het keyboard naar de oscillator/vcf etc gaan. Of zie ik dat verkeerd. Nu ja, niet de synth om veel geld voor midi-conversie te steken hoewel de filter echt wel leuk klinkt.

Organ style oscillators kun je denk ik beter direct met MIDI uitrusten dan met CV. Dat is makkelijker.

Organ style oscillators kun je denk ik beter direct met MIDI uitrusten dan met CV. Dat is makkelijker.
Organix jij als Synth DIY Goeroe, wat is een Organ style oscillator ???

Een oscillator heeft volgens mij geen style (nog niet, maar op dit forum morgen wel).
Een type ok. Soorten zoals monofone, polyfone dan spreken we weer over aantallen.
Dat zou een Synth DIY Goeroe toch moeten weten... en dus verklaar me dan de vraag eens.

Een oscillator kan op diverse manieren worden opgebouwd, dat wordt hier even met 'style' bedoeld.

Een CV gestuurde oscillator is er daar één van. Een "organ style" is ook een manier, deze werkt met vaste deelfrequenties.

Het precieze verschil heb ik al uitgelegd in een post op de eerste pagina van deze thread.

In een orgel zijn er dacht ik 12 oscillatoren (of soms minder ?) die niet voltage controlled zijn, maar een vaste frequentie hebben. De andere frequenties (octaven) worden ervan afgeleid door frequentie delers. Dat wordt bedoelt met "organ-style". Nu snap ik niet hoe dat bij de monofone solist zit. Zitten daar dan frequentie delers in om de juiste toonhoogte voor elke toets (noot) te bepalen vanaf 1 oscillator ? Joris

Wel de oorspronkelijke vraag ging in een omweg over de solist - die de vraagsteller heeft - en waarom er daar dus geen eenvoudige CV in/out kit voor bestaat. Omdat die intern ook niet volledig voltage controlled is blijkt het antwoord ... Vrij on topic lijkt me. Joris

Wel de oorspronkelijke vraag ging in een omweg over de solist - die de vraagsteller heeft - en waarom er daar dus geen eenvoudige CV in/out kit voor bestaat. Omdat die intern ook niet volledig voltage controlled is blijkt het antwoord ... Vrij on topic lijkt me. Joris
Wel, ik zit al heel de tijd met de gedachte dat TS met zijn synth andere CV-synth-systemen wil kunnen aansturen.
welke synths lenen zich tot cv-in mods ?
Dus elka solist 505 out naar input van andere toestellen i.p.v. omgekeerd.

Vergissing dus... sorry.

Hmm, van een ander draadje weet ik dat hij er een met accordion klavier heeft (knoppen, iets wat ik ook ooit had - misschien dezelfde) - dus, tenzij hij een begenadigd accordion speler is, is het wellicht omgekeerd ... Leuk klinkende bak die solist, maar ja zonder CV in en met zo'n klavier niet zo breed inzetbaar helaas !

In een orgel zijn er dacht ik 12 oscillatoren (of soms minder ?) die niet voltage controlled zijn, maar een vaste frequentie hebben.

Eigenlijk is er maar één oscillator nodig, die de main clock levert. Soms direct afkomstig van een kristal en soms discreet opgebouwd. Deze draait op een hoge frequentie bijvoorbeeld 2.00024 Mhz bij een MK50240, een bekend orgel-IC.

Interessant is om de opbouw van de MK50240 te bekijken:

Pinout:

attachment.php

Interne werking met vaste delers:

attachment.php

Met de MK50240 kun je een het bovenste octaaf verkrijgen. De MK50240 heet daarom ook de "Top Octave Frequency Generator". Met behulp van dividers (andere ICs die niet afgebeeld zijn in bovenstaand plaatje) wordt iedere uitgangsfrequentie van de MK50240 vervolgens nog door 2, 4, 8 en 16 gedeeld. Hierdoor krijg je een volledig 5 octaafs keyboard.

Alle 61 frequenties worden naar de schakelaartjes onder de keyboard toetsen geleid. Aan de andere kant worden deze bij elkaar gemixt. Het keyboard is vervolgens dus volledig polyfoon.

De schaal van deze 'oscillator' is erg stabiel. Er is geen exponentiële converter met afwijkingen door temperatuur. De frequentie van de master oscillator kan variëren, maar de deelfrequenties blijven gelijk.

Attachments

• MK50240_Pinout.jpg
    MK50240_Pinout.jpg
    8,4 KB · Bekeken: 82
  • MK50240_Table.jpg
    MK50240_Table.jpg
    43,9 KB · Bekeken: 76
Hmm, van een ander draadje weet ik dat hij er een met accordion klavier heeft (knoppen, iets wat ik ook ooit had - misschien dezelfde) - dus, tenzij hij een begenadigd accordion speler is, is het wellicht omgekeerd ... Leuk klinkende bak die solist, maar ja zonder CV in en met zo'n klavier niet zo breed inzetbaar helaas !

het is inderdaad het type solist met het knoppen klavier, schept dit nog bijkomende problemen of moet ik op zoek gaan naar een gelijkaardige ic chip zoals hierboven beschreven staat

ik heb nog geen schema's gevonden van die elka dus ik geraak er momenteel nog niet echt wijs uit

is er mischien toevallig iemand die dit al eerder gedaan heeft bij een solist of iemand uit regio die dit (tegen betaling desnoods) kan uitvoeren (regio) antwerpen

Attachments

• ELKAsolist505_demo_2.mp3
    2,4 MB · Bekeken: 92
zoals organix al zei, het is een digitale tonegenerator, dus geen vco, bij de 505
totaal ongeschikt voor cv sturing dus.

en de link hierboven is voor een midi input controller, daar heb je dus niets aan.
om hem met midi aan te sturen heb je een output controller nodig, eentje die; of matrix aanstuurd, dan moet je wel weten wat de scanmatrix van de 505 doet, of een switch type, dus voor iedere toets een elektronische schakelaar aan de midi controller.
dit type werdt bv. ook in solina string ensembles gebruikt.

de vcf´s en vca kan je overigens wel een cv input geven.

:koffie:

Laatst gewijzigd:
Back