Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik wens je het beste voor je toekomst!
Ik ga mijn #posten bewaren voor een tijdje en nadat ik succesvolle producties in mijn handen heb, dan weer pakken als herinneringen om hoe en wat ik af en toe hier verkeerd bezig ben geweest. (Het is) een signal dat mijn leven andere prioriteiten heeft dan hier 24/7 aanwezig te zijn.
Nogmaals, het allerbeste voor je!![]()
Hier nog een paar tips:
1 Het eerste wat me opvalt is dat de zang echt veel harder mag, en net als wat Faappie ook al zei ook nog een stuk natter!
Gebruik wat meer reverb of delay, mocht het dan teveel dichtsmeren kan je predelay zo afstellen dat de galm een 1/16, 1/8 of 1/4 noot later begint, whatever works, experimenteren maar.
2 Haal regelmatig de string/pad weg, die haalt veel teveel vaart eruit.
Gebruik desnoods 16en lijntjes om wat op te vullen, die remmen niet maar geven juist vaart.
Zowiezo moet je denk ik wat meer strippen in het arrangement.
En een string en een gangmakertje en een lead en een "trancestring" en een vocaal is echt teveel van het goede.
Dat los je met geen eq of compressor meer op.
Leren weglaten is erg moeilijk, ik heb er ook last van, maar is erg belangrijk.
Meestal ga je ook dingen toevoegen omdat je nog niet tevreden bent over de basis, als mijn basis staat, kan ik heel makkelijk arrangeren en anders blijf ik maar toevoegen en dat word er vaak alleen maar slechter op.
Wat je kan proberen aan te houden is een band setup, dat wil zeggen :
- Drums
- Baspartij
- Ritmegitaar
- Slaggitaar en zang
Dit kan je ook vertalen naar een dance arrangement en houdt eigenlijk in dat je nooit veel meer als 4 partijen tegelijk moet horen, een mens kan dan niet meer goed focussen op wat er gebeurt. Minimalisme werkt echt wat dat aangaat.
Wat ik persoonlijk zou doen, is eerst eens op mijn gemak de bassdrum/baslijn verhouding goed uitmixen, zodat daar al wat drive ontstaat, zodra dit goed is, ga je op je gemak de clap of snare die op 2 en 4 zit erbij mixen, zodat een lekker accent ontstaat en de drive completer word. Voeg langzaam hihats toe en de rest van de percussie of drumloopjes. (compres naar smaak)
Als het goed is heb je nu een goede "groovende" basis met ballen. Als dit staat kan je je op de leadvocal storten, pan deze naar het midden en compress deze redelijk plat met niet teveel galm of delay erop, pas als deze vocal echt goed en verstaanbaar klinkt over je beats ga je de rest uitmixen.
Zet heel zachtjes de strings/pads eronder zodat ze de stem net aanvullen zet je leadsynth erbij aan en zorg dat deze de vocal niet in de weg zit, dat kan je bereiken met eq, maar vooral ook met panning, zet je lead stereo op bijvoorbeeld 9 en 3 uur respectievelijk (pad pan je op 8 en 4 bijvoorbeeld), compress eventueel de lead met de effecten die je erop hebt staan erbij, dat geeft die lekkere dikke leads die je vaak in comm. producties hoort. Waar je lead nu nog clasht met je vocal(s) haal je desnoods wat in dat gebied weg met de eq van de lead. (een truuk is ook om de leadpart te dubbelen met een softere klank die je wel onder de vocals kan zetten en als de vocals dan weg zijn gooi je de mainsound er ineens bij)
Als deze elementen nu werken, haal je de lead weer weg en ga je zachtjes de koortjes uitmixen, pan ze zo'n 11 en 1 uur bijvoorbeeld, haal er rustig een berg laag uit en geef ze meer en andere effecten dan het effect op je leadvocal en je leadsound.
Als je nu eenmaal zover bent zal de rest zichzelf vrij eenvoudig laten uitmixen.
Het is een heel verhaal geworden.. hou wat dingen in het algemeen in de gaten:
1: Zet altijd eerst je basis goed neer : eerst kick goed, dan bas goed, dan kick/bas volumeverhouding, dan je snare of clap goed en netjes uitmixen, dan hats en loopjes.
2: Werk vervolgens aan je vocal en zoek een mooie verb of delay uit en mix dit dan bij je basisritme als dit goed klinkt is de mix eigenlijk al grotendeels af, want deze balans dicteert het volume van de rest van je elementen.
3: Werk zoveel mogelijk met verschillende effecten op verschillende parts, dus nooit dezelfde verb op lead, pads en mainvocal want dat smeert alles dicht.
4: Werk veel met panning..strings full stereo, leadsound ietsies minder stereo, backing vocals nog minder stereo, kick, bass en leadvocal in het midden.
5: Als er ondanks je mix toch dingen clashen, eruit met die hap...arrangement aanpassen.
6: Wees ook niet te benauwd met laag uit parts draaien, het zal je verbazen hoeveel je weg kan halen zonder dat de sounds inboeten, sterker nog, je mix word vaak veel beter omdat alleen die parts laag bevatten die dat moeten hebben zoals kick en bass.
7: Luister je mix op het laatst nog even na op je koptelefoon, meestal komt dan goed naar voren of er niet wat minder effecten en galmpjes in de mix moeten. (wet/dry balans)
Wat je commentaar aangaat hoe je stijl zou moeten klinken : Milk inc is echt wel wat harder gemixt als je demo, als je goed luistert zal je opvallen dat die basis staat als een huis en dat de sounds meestal relatief weinig laag bevatten, op het moment dat de beats er dan weer inknallen heb je dan ook iets van "wooohooo" wat gebeurt er...
Ik hoop dat ik je niet heb verveeld met m'n lange verhaal, maar ik denk echt dat je er iets aan hebt.
Als je die volgorde van mixen aanhoud, zal je merken dat het steeds eenvoudiger word om snel een goede mix neer te zetten.
:...........er vast wel forum voor schizofrenen en borderliners op 't net daar kun je uithuilen over 't onrecht die je aangedaan wordt in deze grote boze wereld.
Laat 't draadje maar gauw sluiten
Ik wens je het beste voor je toekomst!
Ik ga mijn #posten bewaren voor een tijdje en nadat ik aardige goede producties in mijn handen heb, dan weer pakken als herinneringen om hoe en wat ik af en toe hier verkeerd bezig ben geweest. (Het is) een signal dat mijn leven andere prioriteiten heeft dan hier 24/7 aanwezig te zijn.
Nogmaals, het allerbeste voor je!![]()
Dan zal ik je als kadootje 1 van de meest zinnige reacties (misschien kun je het toepassen op jouw produkties) hier meegeven van Beepr (van "Critical Mass" Iemand die hier ook niet meer komt) wel meer bekende namen (als Rank 1) en Dj's die hier niet meer komen "ik begrijp waarom ze wegblijven", maar wel de meest zinnige reacties gaven. Reacties waar ik wat aan had en iemand die het best met de medemens voor heeft. Iemand met verstand van zaken. Jammer dat op dit forum daar nog weinig mensen van over zijn! Daar had je tenminste wat aan.
|
Bericht door een moderator:
|
|
|