program change yamaha dx200

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik ben bezig met het voorbereiden voor mn volgende liveset (maandag 16 augustus buitenpodium in centrum delft). ik gebruik hier oa mn dx200 voor maar hij lust op een of andere manier geen programchange gegevens uit ableton live. Ik ben niet echt van plan om dit handmatig te gaan doen aangezien ik een aardige bak hardware voor me heb liggen en ik mn handen vol heb aan tweaken van andere bakken. ik denk dat het een instelling moet zijn die ik niet goed heb maar waar?
"shift midi" en dan clock op extern heb ik dan de rest nog????
wel van belang is dat de sequencer van de dx200 niet gaat lopen als ik op start druk in ableton, de dx200 gebruik ik enkel als soundmodule (dit heb ik wel voor elkaar maar het gaat dus om de programchange)

Ik heb precies hetzelfde probleem, niet dat ik de DX voor live wil gebruiken maar de data knop van mijn DX200 is kapot en ik dacht dat op te lossen door via program changes in Ableton makkelijk door de banks te gaan.
Heb jij het uiteindelijk nog opgelost?
Ik hoor het graag,

Groetjes,
Esther

Uit de manual:

1.4 Program change
This message is used to switch voices.
It changes the program number on the receiving channel. When the change is to include the voice
bank, transmit the program change after sending the Bank Select message (see 1.2.1).

Helpt dat?
Ik werk met FL Studio, dus ik kan het niet direct uittesten in Ableton.

Dank voor je snelle antwoord!
Ik heb de manual er hier bij en zie dat ook wel staan, er staat verder nog bij:

1.2.1: Bank Select
This message selects the voice bank.
Control 0 - Bank Select MSB - (Data Range) 0-127
Control 32 - Bank Select LSB - Data range: 0-127

The banks select data will be processed only after a Program Change is received, and then voice bank will change at that time. If you wish to change the voice bank as as the voice, you must transmit Bank Select and Program Change messages as a set, in the following order: Bank Select MSB, LSB and Program Change.

Het probleem is dat ik geen idee heb hoe ik dat via Ableton doe, via midi learn in ieder geval niet.
Verdorie, een van de weinige stukjes hardware in mijn studio....ik dacht ik waag me er weer eens aan :-(

Ik google me suf maar er is bijna niets over te vinden, behalve het gedoe met de editor die niet meer te vinden is maar ik vermoed dat dit probleem ook niet met de editor op te lossen is.

Misschien moet ik mijn DX maar eens ter reparatie naar Feedback brengen...

Misschien dat dit helpt:

ReaControlMIDI.jpg

http://www.reaper.fm/reaplugs/

(negeer de groene aanduidingen, ik zocht gewoon een afbeelding online)

Ja die editor die spookt rond, het bovenste plaatje helpt niet echt nee, Ableton help functie geeft duidelijk aan dat het een instelling binnen de hardware moet zijn.
Ik ga me richten op het repareren van die ellendige knop, iemand op twitter gaf net aan dat hij hetzelfde probleem had en heeft het laten repareren. Er was mij eerder verteld dat dat niet kon maar ik ga het nu toch maar proberen.

Dankjewel voor je hulp in ieder geval!

Sowieso gebruikte ik hem dus al een paar jaar niet meer, heb hem nu net weer aan de praat.
Programmeren lukt niet echt nee, wat ik tweak aan filters en dergelijke dacht ik dan maar op te nemen als audio binnen Ableton (zo deed ik het een paar jaar geleden)

Heb net idd ook zitten kijken of ik het tweaken als automation kon opnemen maar dat lukte niet, daar zal ik dan dus de editor voor nodig hebben.

Als je dit probeert:

Bank: 1
Sub-Bank:33

?

Ja dr staat me iets bij dat je in ableton er 1 bij op moest tellen, omdat ableton pas bij 1 begint met tellen

Back