Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Clicks en andere rommel bij Nave op de Ipad 3

Clicks en andere rommel bij Nave op de Ipad 3

Ik heb wat problems met Nave op mijn ipad 3. De ipad geeft vaker clicks bij de attackfase van sounds en altijd vlak na de release-fase. Je kunt in cubase zelfs de metering zien bewegen. Als ik bijvoorbeeld de preset Cold Night uit de Arksun-bank neem als voorbeeld, dan is het goed hoorbaar en zichtbaar dus. Ook wanneer je deze sound bespeelt met hele lange noten, die een minuut of drie duren (dit heb je wanneer er bijvoorbeeld maar één noot veranderd van akkoord naar akkoord), dan begint de sound te "rumble-en" en wordt ook zachter. Ik heb de Audio-buffer Size al enkele keren aangepast van automatic naar 1024 of 128 enz. maar het maakt niets uit.
Ook de andere sounds uit Nave hebben hier last van. Ik weet dat Nave CPU-hongerig is, maar misschien is er iets mis in mijn instellingen of zo?
Met andere apps zoals IMS-20 en Ipolysix absoluut geen problemen. Ook Cubasis werkt perfect. Mijn vraag: zijn er andere Ipad 3 gebruikers met Nave, die dit eens kunnen testen?

Ik heb wat problems met Nave op mijn ipad 3. De ipad geeft vaker clicks bij de attackfase van sounds en altijd vlak na de release-fase. Je kunt in cubase zelfs de metering zien bewegen. Als ik bijvoorbeeld de preset Cold Night uit de Arksun-bank neem als voorbeeld, dan is het goed hoorbaar en zichtbaar dus. Ook wanneer je deze sound bespeelt met hele lange noten, die een minuut of drie duren (dit heb je wanneer er bijvoorbeeld maar één noot veranderd van akkoord naar akkoord), dan begint de sound te "rumble-en" en wordt ook zachter. Ik heb de Audio-buffer Size al enkele keren aangepast van automatic naar 1024 of 128 enz. maar het maakt niets uit.
Ook de andere sounds uit Nave hebben hier last van. Ik weet dat Nave CPU-hongerig is, maar misschien is er iets mis in mijn instellingen of zo?
Met andere apps zoals IMS-20 en Ipolysix absoluut geen problemen. Ook Cubasis werkt perfect. Mijn vraag: zijn er andere Ipad 3 gebruikers met Nave, die dit eens kunnen testen?

ik heb het getest op een ipad 3, die cold night preset werkt prima, zonder tikken zowel met 1 noot langetijd als met meerdere noten. Het maakte geen verschil om background tasks aan te zetten of niet in nave. Het bleef goed werken.

Ik denk dat je je cache files van de ipad eens een keer leeg moet maken, doe dit door de power knop en de ronde knop ingedrukt te houden totdat de ipad een hardware reset geeft (dat zie je door het apple logo die dan op het scherm verschijnt), laat daarna pas de knoppen los, de ipad zal dan de cache files opruimen en dan vermoed ik dat het weer stukken beter werkt.

iOS 8 final heeft meer problemen dan de betas. Wij hebben een hoop problemen in apps nu die we niét hadden toen we een paar maanden geleden waren gaan updaten.

iOS 8 moet je echt even laten staan.

iOS 8 final heeft meer problemen dan de betas. Wij hebben een hoop problemen in apps nu die we niét hadden toen we een paar maanden geleden waren gaan updaten.

klopt, de niet compatible lijst van muziekapps is schrikbarend lang, die updates moeten allemaal nog komen.

Ja, dat heb ik helaas wel door nu, hahaha. :(

Ik hoop dat ze hun zaakjes op orde krijgen, maar soms lijkt het allemaal een grote scam. Op een gegeven moment trekt bijv. een ipad3 het ook allemaal niet meer en dan kun je weer naar de apple-store rennen.....

Nog even een akkefietje met Waldorf Nave: Ik heb een simpele kabbelende sequence waarbij twee noten de hele tijd aan één stuk doorklinken en daaromheen veranderen enkele noten om andere akkoorden te vormen.
Na 3 min. en 15 seconden begint de sound ineens de gruizelen. Het is net of er ineens een hoeveelheid grijze of roze ruis toegevoegd wordt.
Ik heb al van alles geprobeerd: met een andere DAW, of niet via mijn dockingstation, maar met de koptelefoon aansluiting van de ipad, enz. enz. Zelfs al speel ik maar één noot. Gaat de Ipad over zijn nek of is het een bug of is de sound gewoon zo geprogrammeerd? Ik snap er niks van... Het is geen sysex-data of CC, dat is er allemaal niet. Ik heb ook van alles op de Ipad uitgeschakeld (berichten enz.).

Kan iemand eens voor mij uitproberen of ik niet de enige ben met dit vreemde probleem? (dus gewoon een noot of een akkoord 3 min. 15 of langer vasthouden om te kijken wat er gebeurd)

-Ipad3 met IOS7 of IOS8
-Sound: Cold Night uit de Arksun bank

Mocht het een bug zijn dan kunnen we dit misschien doorgeven aan Waldorf.

Nog even een akkefietje met Waldorf Nave: Ik heb een simpele kabbelende sequence waarbij twee noten de hele tijd aan één stuk doorklinken en daaromheen veranderen enkele noten om andere akkoorden te vormen.
Na 3 min. en 15 seconden begint de sound ineens de gruizelen. Het is net of er ineens een hoeveelheid grijze of roze ruis toegevoegd wordt.
Ik heb al van alles geprobeerd: met een andere DAW, of niet via mijn dockingstation, maar met de koptelefoon aansluiting van de ipad, enz. enz. Zelfs al speel ik maar één noot. Gaat de Ipad over zijn nek of is het een bug of is de sound gewoon zo geprogrammeerd? Ik snap er niks van... Het is geen sysex-data of CC, dat is er allemaal niet. Ik heb ook van alles op de Ipad uitgeschakeld (berichten enz.).

Kan iemand eens voor mij uitproberen of ik niet de enige ben met dit vreemde probleem? (dus gewoon een noot of een akkoord 3 min. 15 of langer vasthouden om te kijken wat er gebeurd)

-Ipad3 met IOS7 of IOS8
-Sound: Cold Night uit de Arksun bank

Mocht het een bug zijn dan kunnen we dit misschien doorgeven aan Waldorf.

Ik heb het met drie sounds getest, en ook met Coldd Night. Na ongeveer 3.10 minuten komt er bij Cold Night opeens een volume drop die snel daarna weer aansterkt. De klankkleur blijft echter hetzelfde. Bij de andere twee sounds veranderd er niets.

Ipad 4 ios8!

Ok, nou dan denk ik dat het aan een instelling in de sound ligt. Bedankt voor het meetesten. Nu weet ik in iedergeval dat het niet aan mijn ipad ligt of mijn setup. Wel typisch dat het probleem bijna op de seconde af steeds weer op hetzelfde moment terug komt....

Kwam een aardig overzicht tegen van John Walden over apps voor de iPad voor diegenen die willen beginnen de iPad voor muziek te gebruiken: http://www.musicappblog.com/wp-content/uploads/2013/11/25-music-apps-guide.pdf

En een interessant artikeltje over de snelheid van de iPad Air2 op de site van Synthtopia. Misschien heeft iemand daar al naar verwezen, zo niet dan bij deze: http://www.synthtopia.com/content/2014/10/22/ipad-air-2-now-as-fast-as-a-laptop-so-where-are-the-desktop-class-music-apps/

Geeft allengs toch wel te denken dat dure DAW's op hardware draaien die niet krachtiger is dan die nieuwe iPad Air2.

Geeft allengs toch wel te denken dat dure DAW's op hardware draaien die niet krachtiger is dan die nieuwe iPad Air2.

.. en als je het artikel dus leest dat zie je dus dat, alhoewel de CPU kracht wel aanwezig is, makers begrijpelijkersijs backwards compatible willen blijven.

Niet dat ik enig recht van spreken heb met mn Ipad uno. hehe. ik baal al als iets IOS 7 is :stupid

Maargoed, dit is wel een tijdelijke discussie, op lange termijn is er CPU kracht genoeg voor alles (binnen 5 tot 10 jaar). Dan blijft er allemaal de vraag wat je er echt mee wilt doen.

Zoals een DAW? nou, volgens mij werkt tape splitten nog beter. Het kleine IPAD scherm is gewoon niet totaal voor complete DAW applicaties (en met compleet bedoel ik dus de hele ratteplan), da's gewoon niet efficient en daar heb je een desktop met meerdere schermen of desnoods laptop voor.

Wat wel weer leuk is zijn apps als de tascam portastudio app, hiermee kun je desnoods op locatie dingen schetsen en dan in je PC daw weer verder uitwerken.

.. en als je het artikel dus leest dat zie je dus dat, alhoewel de CPU kracht wel aanwezig is, makers begrijpelijkersijs backwards compatible willen blijven.

Niet dat ik enig recht van spreken heb met mn Ipad uno. hehe. ik baal al als iets IOS 7 is :stupid

Maargoed, dit is wel een tijdelijke discussie, op lange termijn is er CPU kracht genoeg voor alles (binnen 5 tot 10 jaar). Dan blijft er allemaal de vraag wat je er echt mee wilt doen.

Zoals een DAW? nou, volgens mij werkt tape splitten nog beter. Het kleine IPAD scherm is gewoon niet totaal voor complete DAW applicaties (en met compleet bedoel ik dus de hele ratteplan), da's gewoon niet efficient en daar heb je een desktop met meerdere schermen of desnoods laptop voor.

Wat wel weer leuk is zijn apps als de tascam portastudio app, hiermee kun je desnoods op locatie dingen schetsen en dan in je PC daw weer verder uitwerken.

Een iPad 1? En ik maar denken dat ik achter liep met mijn iPad2!:D

In het artikel worden aardig wat balletjes op gegooid. Een gedeelte van de ontwikkelaars zullen zich inderdaad richten op de grootste gemene deler bij het ontwikkelen van software. Echter zal een gedeelte ook in zien dat goede software de hardware verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan Auria. En Cubasis wordt ook consequent verder ontwikkeld.

Kwam overigens elders op internet ook menig artikel tegen inzake de Surface Pro 3 van Microsoft. Die heeft voor op de iPad dat het een complete PC is met standaard de mogelijkheid meerder beeldschermen aan te sturen. Wellicht doet Apple er goed aan in de toekomst een dergelijke mogelijkheid ook op de iPad te implementeren.

Een iPad 1? En ik maar denken dat ik achter liep met mijn iPad2!:D

Hehe, ja, heb de Ipad 1 ooit gekregen en, moet zeggen, dingen als I-MS20 enzo werken prima. En aangezien audio voor mij bijzaak is (gebruik hem m.n. toch in de studio) gebruik ik hem als midi-controller. Leuke stepsequencer apps enzo :)

Uiteraard is CPU beperkt dus Audiobus (wat volgens mij niet eens meer compatible is) zit er niet in.

In het artikel worden aardig wat balletjes op gegooid. Een gedeelte van de ontwikkelaars zullen zich inderdaad richten op de grootste gemene deler bij het ontwikkelen van software. Echter zal een gedeelte ook in zien dat goede software de hardware verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan Auria. En Cubasis wordt ook consequent verder ontwikkeld.

Dat is precies ook wat ik persoonlijk een wat teleurstellende ontwikkeling vind. Het lijkt wel dat gebleken is dat het voor 'indie'developers van apps niet lonend is en dat de hele app markt is overgenomen door grote bedrijven zoals moog, yamaha, korg. Nu brengen zij allemaal klasse apps uit, daarnietvan, en zij hebben genoeg budget om doorontwikkeling te garanderen. Ook leuk voor de (wat stevigere) aanschafprijzen.

Maar beng toch bang dat IOS apps als zijnde innovatieve toevoeging in de studio beetje aflopende zaak is.

(en graag nog een IOS sectie op SF :doei:)

Maar beng toch bang dat IOS apps als zijnde innovatieve toevoeging in de studio beetje aflopende zaak is.
dat hangt er denk ik vanaf van hoe je het zelf gebruikt, ik heb er net een iPad air 2 bijgehaald en het cpu verschil is echt wel merkbaar als je audio bus met meerdere effecten tegelijk gebruikt. Je kunt nu met het grootste gemak apps als crystalline, effectrix en liveFX tegelijk draaien zonder ook maar een enkele hickup in je audiochain. Mede door die effect chains wordt een iPad steeds waardevoller in je setup. Maar ook apps als step sequencers of Arpeggiators zijn inmiddels het speelgoed stadium ver voorbij. Ook is het erg handig om bijvoorbeeld een convolution reverb te draaien op je iPad als je bijvoorbeeld live speelt. De apps zijn inmiddels toch behoorlijk volwassen.

Ik vind de verschillende apps echt van toegevoegde waarde en het wordt alsmaar beter. Die nieuwe app van korg die er aan zit te komen heeft maar liefst 72 voice polyphony voor de piano op een air 2. Dat is toch wel gaaf hoor, die ontwikkelingen.

dat hangt er denk ik vanaf van hoe je het zelf gebruikt, ik heb er net een iPad air 2 bijgehaald en het cpu verschil is echt wel merkbaar als je audio bus met meerdere effecten tegelijk gebruikt. Je kunt nu met het grootste gemak apps als crystalline, effectrix en liveFX tegelijk draaien zonder ook maar een enkele hickup in je audiochain.

Ik vind de verschillende apps echt van toegevoegde waarde en het wordt alsmaar beter. Die nieuwe app van korg die er aan zit te komen heeft maar liefst 72 voice polyphony voor de piano op een air 2. Dat is toch wel gaaf hoor, die ontwikkelingen.

Vind het ook gaaf, daarnietvan, maar om te zeggen dat die Korg (module neem ik aan) app innovatief is?? meh.

nogmaals, erg cool voor op locatie, en zelfs live misschien, maar voor in de studio zie ik niets wat je met VSTi's al jaren kan.

Voor de duidelijkheid, met innovatief op de IPAD bedoel ik m.n. dat je door de interface andere creatieve resultaten komt dan met de muis. Dus eigenlijk gewoon iets kunnen aanraken waardoor het meer een instrument wordt ipv (nog) een computer.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back