Goede geluidsisolatie?

Elec_Trix

Stamgast
Beste SF'ers

Ik heb eindelijk een plaats gevonden waar ik mijn studio kan bouwen maar dit is totaal niet voorzien van geluids- en warmteisolatie. Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik op een (goedkope) degelijke manier hier aan begin?!

Er is mij verteld geweest om spouwisolatie (je weet wel... die blauwe, groene, gele hardisomo platen die ze in een nieuwbouw gebruiken) tegen de muren te plakken met noppenschuim er bovenop, dat zou volgens hem de klus wel klaren; maar toch wou ik het even aan de experts onder ons vragen voor de zekerheid..

Alvast bedankt! :biertje:

Het is zeer af te raden om alle muren maar vol te plakken met isolatie material (zoals noppenschuim enzo) dit zorgt er alleen maar voor dat je hoge frequenties dempt en wat mid hoog. Het laag weerkaatst net zo hard terug de ruimte in. Een ander nadeel is dat je ruimte dan heel dozig gaat klinken.

Je kan zelf basstraps maken die je in de hoeken van je kamer plaatst. Dit is heel simpel om te doen, je regelt dik materiaal rockwool (221 heb ik geloof ik gebruikt) dit is alleen niet te krijgen bij de gewone praxis, wel bij de Bouwmaat, maar moet je bedrijf voor hebben. Het gaat eromdat je veel materiaal gebruikt, dikke blokken maakt en die in hoeken plaatst.

Lees dit maar even:

http://www.advancedacoustics-uk.com/Problem_Solved/What_is_the_First_Reflection_Po.html

Merci!! Goed dat ik het nog eens vroeg of ik zou er mooi gestaan hebben in mijn 'dode' kamer!

Graag gedaan :) is interessant onderwerp, toen ik mijn kamer gebasstrapped had en mijn mirrorpoints goed had gedempt leek het alsof ik compleet nieuwe speakers had. Het laag klonk zo strak ineens. Was groot verschil!

Het is trouwens belangrijk om high density rockwool te gebruiken. Daarom ook die 221. Dat is wat compacter spul dan wat ze hebben bij de praxis/gamma.

Dit artikel vond ik trouwens ook echt te gek voor mijn onderzoekje:

http://www.soundonsound.com/sos/feb06/articles/studiosos.htm

Graag gedaan :) is interessant onderwerp, toen ik mijn kamer gebasstrapped had en mijn mirrorpoints goed had gedempt leek het alsof ik compleet nieuwe speakers had. Het laag klonk zo strak ineens. Was groot verschil!

Mensen vergeten (of willen niet weten) wat speakers doen in een kamer die daarvoor is behandeld.
Terwijl dat nou juist 1 van de belangrijkste punten is als men in de studio bezig is.

Back