Self osc

faneflip

Stamgast
Ik bekijk hier en daar wat filmpjes op het net en hoor vaak de term self osc.
Nu weet ik nog altijd niet precies wat dit is en hoe je het doet.
Ik weet wel dat het heel mooi geluid teweeg brengt.
Wie kan me wat info geven?

Het is niet zoals je verwacht een geluid uit een oscilator. Een zelf oscilerend geluid wordt opgewekt in het filter. Dit doe je met een lage/gesloten cutoff/frequency en met (bijna) maximale resonantie. Normaal verwacht je met een gesloten of lage cutof/frequency een vrijwel volledig weggefilterd geluid. Door de resonantie in het filter, onstaat er een gillend geluid.

Niet elk filter kan dit. De Korg MS-20 en nog meer analoge synths zijn er mede cult door geworden. :)

Zelf resonerend filter heet dat idd. Waardoor het hoorbaar word als een oscillator, als je maar genoeg cycles per sec. heb hoor je het van zelf. Een lfo kan op die manier ook zogezegd zelf-oscillerend zijn. Analoge delay's hebben er ook vaak een handje van, digitale kunnen het ook wel, wat precies het verschil is tussen een zelf-oscillerend filter/lfo/delay/weet ik veel wat, weet ik niet precies.

Delay die dit iig kan: AD202 E1005 AD900
LFO: Jupiter-4
Filter: Juno6/60,SH101,MS20,te veel op op te noemen.....

Bij de MC202, kun je alle oscillatoren in de mixxer uit zetten,
als je dan de reso volopent, speelt er een alleen een soort onstabiele sinus toon.
Dit kun je met filter-keyfollow weer mooi met noten spelen.

je kan het ook faken, dmv een heel klein beetje noise door je filter te gooien, dichte cutoff met veel reso, (keytrack op de filter,kan je ook nog toonhoogte geven) das vaak een gimmick om va's/vst's te laten self ocs-en.

Het woord "zelf-oscillatie" wordt inderdaad gebruikt in de context van filters.

Een analoog filter is een "passieve" bewerking, d.w.z. een bewerking waardoor geen energie aan een trilling wordt toegevoegd. Een geluid kan dus door puur een filterbewerking niet steeds harder worden, alleen maar steeds zachter. Dat laaste betekent niet dat een filter aan een geluid geen uitklinktijd zou kunnen toevoegen en dat is precies wat er gebeurt als je de bandbreedte van een filter smaller maakt. Maar die uitklinktijd is altijd eindig en dat komt op hetzelfde neer als zeggen dat de bandbreedte van het filter wel heel smal, maar niet oneindig smal kan zijn.
Daarom moet je het begrip "zelf-oscillatie" met een korrel zout nemen: het betekent alleen maar dat je een "heel lange" uitklinktijd kunt maken, maar geen oneindig lange. Dus zelf-oscillatie bij een analoog filter heeft nooit een echte sustain.

Met discrete filters ligt dat een beetje anders, want daarbij vindt alleen maar rekenwerk plaats en je kunt de computer gemakkelijk een filterformule laten doorrekenen waarbij de bandbreedte oneiding smal is, zodat een pure sinustoon ontstaat die wel degelijk "eeuwig" doorklinkt. Ook is het mogelijk om het volume zelfs te laten toenemen. In dat laatste geval noem je een filter onstabiel. Discrete filters in digitale synths en audiosoftware zijn altijd stabiel.

??????

wil jij oneindig lange tonen maken dan???

Je kan gewoon muziekmaken hoor een selfoscillerend filter. Ik heb mss ergens nog wel een mp3 van een filter die een melodie speelt waar later wat oscs bij komen....

En een filter is geen volumeknop??? Deze neemt in principe toch frequenties weg en boost wat frequenties op de cutoff peak. Meer resonance is een hogere peak.

Volgens mij is discreet toch componeneten ipv intergrated circuits, daar wordt bij beide niets berekend.

Je kan gewoon muziekmaken hoor een selfoscillerend filter. Ik heb mss ergens nog wel een mp3 van een filter die een melodie speelt waar later wat oscs bij komen....
Zeker kun je muziek maken door een filter een zekere, smalle bandbreedte te geven en bij elke noot de resonantiefrequentie aan te passen, bijv. door die laatste aan te sturen met MIDI Note On.
En een filter is geen volumeknop??? Deze neemt in principe toch frequenties weg en boost wat frequenties op de cutoff peak. Meer resonance is een hogere peak.
Klopt, maar meer resonance betekent ook een smallere piek. Als de amplitudekarakteristiek van een filter ergens een piek vertoont en je stuurt het filter aan met een puls, dan hoor je een steeds zachter wordende sinustoon. Hoe smaller de piek, des te langer het duurt voordat de sinustoon onhoorbaar is. Een analoog filter is een trillingssysteem waarin de componenten energie dissiperen. Daarom is het onmogelijk om een analoog filter zo in te stellen dat je een sinustoon te horen krijgt die altijd even hard blijft voortklinken zonder ooit zachter te worden. In die zin kan er bij een analoog filter nooit sprake zijn van "zelf-oscillatie" (zich zelf altijd in stand houdende trilling).

De reden waarom we een analoog filter "analoog" (= "overeenkomstig") noemen is dat het zich op een overeenkomstige manier gedraagt als een akoestisch of een mechanisch filter.
Een mooi voorbeeld van een mechanisch filter is de vering van een auto. Die bestaat uit een veer en een demper (schokbreker). Als je een tweedehands auto gaat kopen, is het verstandig om de "inpulsresponsie" van dit mechanische filter te meten. Dat doe je door even je volle gewicht op de zijkant van de auto te gooien en dan abrupt los te laten en te kijken of de auto sponzig op en neer veert, (d.w.z. een exponentieel dempende sinusgolf veroorzaakt). Is dat laatste het geval dan is de schokbreker kapot.
Maar of de demper nu wel of niet kapot is, je zou vreemd opkijken als de auto maar op en neer blijft wippen zonder ooit nog tot rust te komen! Alleen in dat laatste geval zou je mogen spreken van "zelf-oscillatie". Op precies dezelfde manier is zelf-oscillatie bij een analoog filter onmogelijk.

Volgens mij is discreet toch componeneten ipv intergrated circuits, daar wordt bij beide niets berekend.
Een discreet filter is geen akoestisch systeem maar een (recursieve) berekening. Daar geldt dus dat hele energieverhaal niet, ook al kun je het wel uitstekend simuleren. Ook is het mogelijk om een pure sinus te maken (dus echte zelf-oscillatie) en zelfs een sinus die steeds harder wordt (exponentieel toenemende amplitude)

Laatst gewijzigd:

Een discreet filter is geen akoestisch systeem maar een (recursieve) berekening. Daar geldt dus dat hele energieverhaal niet, ook al kun je het wel uitstekend simuleren. Ook is het mogelijk om een pure sinus te maken (dus echte zelf-oscillatie) en zelfs een sinus die steeds harder wordt (exponentieel toenemende amplitude)

Ik denk dat er hier wat verwarring is omdat Alex Omega het heeft over analoog als niet digitaal, waardoor discreet dan ook op het volgende slaat:

"A discrete device (or discrete component) is an electronic component with just one circuit element, either passive (resistor, capacitor, inductor) or active (transistor or vacuum tube), other than an integrated circuit. Several discrete devices are combined to form a discrete circuit."
(Wikipedia)

Ik vermoed dat Waveguide het heeft over wiskundige modellen (?) waarin ook de termen analoog en discreet gebruikt worden, maar blijkbaar met een andere betekenis.

Anyway, een analoge filter (als niet digitaal) kan wel een oneindige sinustoon generen (behalve als je de stekker eruit trekt ...)

De resonantie in zo'n analoge filter wordt meestal gecreëerd door het uitgangssignaal te inverteren en terug naar de ingang te sturen. Wanneer de resonance potentiometer op nul staat wordt niets van dit signaal teruggestuurd naar de ingang, maar naarmate je de hoeveelheid van dit signaal aan de ingang vergroot, treed meer en meer het fenomeen van de resonantie op. Wat er precies gebeurt kun je hier lezen op de website van Rob Hordijk over de Nord Modular onder het kopje "Patching your own filters".

Als je ervoor zorgt dat het geïnverteerde signaal dat je terugstuurt een voldoende hoge amplitude heeft (om het verlies in amplitude door de filter poles te overtreffen), dan zal er feedback optreden waardoor de filter zal zelf-oscilleren.

Als je een modulaire (software) synthesizer hebt, kun je dit altijd zelf eens proberen te patchen, en je zult merken dat je resonance en zelfoscillatie kunt creeëren door enkel gebruik te maken van de feedback, inverteren en wat versterken.

(Note: Ik ben geen deskundige op dit gebied, ik zeg gewoon wat ik door te lezen/surfen te weten ben gekomen. Het kan dus best zijn dat hier ergens een foutje instaat.)

Laatst gewijzigd:
Goed gelezen dan zeg :-)

Filters aangaande:

Discreet is dus analoog zonder IC's

Met ic's kan evengoed analoog zijn, denk maar aan de bekende CEM ic's of SSM's

Digitaal is dus wat software die probeert het resultaat van bovenste 2 na te bootsen.

Ze kunnen alle 3 zelf oscillerend zijn.

De bekendste vorm van zelf oscilleren is de E-gitarist die te dicht voor z'n monitor gaat staat en pwwweeeeeeeiiiii
Het signaal uit de speaker gaat via de gitaar terug voor de versterker en komt weer uit de speaker en weer de gitaar in en weer uit..........
Met een snelheid of frequency die de toonhoogte van het geluid bepaald, ze noemen het feedback en het is zelf oscillatie van het systeem.

In wezen is zelf oscillatie van een filter niet ander, teveel van het uitgang signaal gaat terug naar de ingang en de zaak gaat op een gelijkaardige manier oscilleren

sommige flangers, delays kunnen ook zelf oscilleren om dezelfde reden, teveel van het uitgang signaal beland terug aan de ingang.

Zelf ocsilatie kan een gewenst maar ook vaak een ongewenst effect zijn.

(Note, ik ben geen deskundige, ben belg en dus bescheiden :D :biertje: )

aah interessant, mijn ervaring is inderdaad gelijk aan die van lie3vie3, en idd ik dacht daarbij niet aan wiskunde.

jammer dat ik geen modular meer heb :(

Kijk hier maar eens naar:

Het woord "zelf-oscillatie" wordt inderdaad gebruikt in de context van filters.
Maar heeft ook betrekking op die (vervelende) fluittoon die je bij de combinatie verterker, microfoon en luidspreker vaak hoort verschijnen (rondzingen of feedback).
Een analoog filter is een "passieve" bewerking, d.w.z. een bewerking waardoor geen energie aan een trilling wordt toegevoegd. Een geluid kan dus door puur een filterbewerking niet steeds harder worden, alleen maar steeds zachter.
WaveGuide7 je mixt de termen analoog en digitaal met actief en passief en zodoende ook soorten en type filters.
Vandaar dat je uitleg beter zou zijn : 'Een "passieve" bewerking is een bewerking waarbij geen energie aan een trilling wordt toegevoegd'.
Vermits er geen energie toegevoegd wordt, kan er ook geen versterking ontstaan en zal een trilling steeds verzwakken (ook bij feedback wat jij n.m.i. wil aantonen).
In het circuit van een passief filter is dus geen voeding nodig of in gebruik, bij actieve filters juist wel (om een actie te bewerkstelligen).
Die voeding zorgt er voor dat versterkertjes in het circuit ge-activeerd kunnen worden en zo energie aan een trilling kunnen toevoegen (de driehoekjes met een + en - die je op veel schema's ziet).

De resonantie in dit type filters wordt gewoon d.m.v. feedback geregeld, een terug koppelen van het uitgangssignaal naar de ingang.
Actieve filters kunnen dit signaal onderweg nog versterken en zodoende resonantie opwekken tot "zelf-oscillatie", wat in zuivere toestand een sinusgolf is.
(Hier zie je maar de sterke overeenkomsten met jou 'tuned delay-lines'...).
Dat laaste betekent niet dat een filter aan een geluid geen uitklinktijd zou kunnen toevoegen en dat is precies wat er gebeurt als je de bandbreedte van een filter smaller maakt.
Ook dat heeft volgens mij niet met de bandbreedte te maken, maar met de herhaalde filter demping veroorzaakt door de feedback.
Die feedback kan bij actieve filters wel een blijvende 'klinktijd' veroorzaken door de aanwezige versterking, tenzij zoals lie3vie3 gezegd : behalve als je de stekker eruit trekt ....

(n.k.j.b.l.d.)

Zelf resonerend filter heet dat idd. Waardoor het hoorbaar word als een oscillator, als je maar genoeg cycles per sec. heb hoor je het van zelf. Een lfo kan op die manier ook zogezegd zelf-oscillerend zijn. Analoge delay's hebben er ook vaak een handje van, digitale kunnen het ook wel, wat precies het verschil is tussen een zelf-oscillerend filter/lfo/delay/weet ik veel wat, weet ik niet precies.

Delay die dit iig kan: AD202 E1005 AD900
LFO: Jupiter-4
Filter: Juno6/60,SH101,MS20,te veel op op te noemen.....
Wat bedoel je precies met "een lfo kan ook zelf-oscillerend zijn" ? dat zie ik nog niet echt voor me..

Weet wel als je een Lfo maar snel genoeg zet, dat de frequentie in het hoorbare terrein komt.. maar of dat dan zelf-oscillatie is ? Imo heb je slechts de lfo hoorbaar gemaakt, door 'm als audio te patchen en de frequentie in het hoorbare terrein te brengen.. de lfo maakte al geluid, als je de freq weer verlaagd krijg je tikjes (je behandeld de lfo als hfo)

Laatst gewijzigd:
Waarschijnlijk bedoelt RSB dat de frequentie van de requentie van de LFO zo hoog kan gezet worden dat deze zich in het hoorbaar spectrum bevindt,met als gevolg Amplitude modulatie and frequency modulatie (afhankelijk van de routing)

Back