Volgens mij is discreet toch componeneten ipv intergrated circuits, daar wordt bij beide niets berekend.
Een discreet filter is
geen akoestisch systeem maar een (recursieve) berekening. Daar geldt dus dat hele energieverhaal niet, ook al kun je het wel uitstekend simuleren. Ook is het mogelijk om een pure sinus te maken (dus echte zelf-oscillatie) en zelfs een sinus die steeds harder wordt (exponentieel toenemende amplitude)
Ik denk dat er hier wat verwarring is omdat Alex Omega het heeft over analoog als
niet digitaal, waardoor discreet dan ook op het volgende slaat:
"
A discrete device (or discrete component) is an electronic component with just one circuit element, either passive (resistor, capacitor, inductor) or active (transistor or vacuum tube), other than an integrated circuit. Several discrete devices are combined to form a discrete circuit."
(Wikipedia)
Ik vermoed dat Waveguide het heeft over wiskundige modellen (?) waarin ook de termen analoog en discreet gebruikt worden, maar blijkbaar met een andere betekenis.
Anyway, een analoge filter (als
niet digitaal) kan
wel een oneindige sinustoon generen (behalve als je de stekker eruit trekt ...)
De resonantie in zo'n analoge filter wordt meestal gecreëerd door het uitgangssignaal te inverteren en terug naar de ingang te sturen. Wanneer de resonance potentiometer op nul staat wordt niets van dit signaal teruggestuurd naar de ingang, maar naarmate je de hoeveelheid van dit signaal aan de ingang vergroot, treed meer en meer het fenomeen van de resonantie op. Wat er precies gebeurt kun je
hier lezen op de website van Rob Hordijk over de Nord Modular onder het kopje "Patching your own filters".
Als je ervoor zorgt dat het geïnverteerde signaal dat je terugstuurt een voldoende hoge amplitude heeft (om het verlies in amplitude door de filter poles te overtreffen), dan zal er feedback optreden waardoor de filter zal zelf-oscilleren.
Als je een modulaire (software) synthesizer hebt, kun je dit altijd zelf eens proberen te patchen, en je zult merken dat je resonance en zelfoscillatie kunt creeëren door enkel gebruik te maken van de feedback, inverteren en wat versterken.
(Note: Ik ben geen deskundige op dit gebied, ik zeg gewoon wat ik door te lezen/surfen te weten ben gekomen. Het kan dus best zijn dat hier ergens een foutje instaat.)