Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Kleine anekdote om af te sluiten: de vrouw van een bekende elektronicus doet het transistor matchen nog steeds zelf voor haar man, met een doos torren en een meter. Maar laat ik nu op dit uur vergeten zijn om wie het ging...Was het nu een synthman, dus bv mevrouw Oberheim? Of was het een hifi guru, dus bv de vrouw van een Nelson Pass ofzo? Even een blanco in mijn geheugen...

4. De schakeling warmstoken zodat na enige seconden de temperatuur van de transistor onafhankelijk wordt van de temperatuur van de synth. Denk bv aan de (nu schaarse) uA726 tor-met-oven.
Overigens is het erg interessant om in dit kader eens een bouwboek van een (oude) DIY synthesizer te lezen. Sommige zinnen uit het mooie stukje van Organix hierboven vind je daarin bijna letterlijk terug, samen met meer details die alle keuzes toelichten en motiveren.
Overigens zijn er meerdere manieren om aan matched pairs torren te komen:
1) ze gewoon als dusdanig kopen
2) een heleboel torretjes en een goede meter kopen, en zelf gaan matchen. Koop torretjes uit dezelfde batch! Die liggen sowieso al iets dichter bij elkaar.
3) ook handig om weten: IC based transistorpaartjes zijn vaak ook goed matched. Maaarrrrrr helaas pindakaas deze IC's zijn tegenwoordig ook erg schaars.
Kleine anekdote om af te sluiten: de vrouw van een bekende elektronicus doet het transistor matchen nog steeds zelf voor haar man, met een doos torren en een meter. Maar laat ik nu op dit uur vergeten zijn om wie het ging...Was het nu een synthman, dus bv mevrouw Oberheim? Of was het een hifi guru, dus bv de vrouw van een Nelson Pass ofzo? Even een blanco in mijn geheugen...
) in 1x meten.