welke condensatoren

DJ-MarkyMarc

Stamgast
Weet er iemand hier wanneer ik welke condensator ik het beste kan pakken.
Je hebt bijvoorbeeld MKS, FKP, MKT, Greenies
en wat is het verschil tussen bijvoorbeeld een 0.1uF Greenie en een 0.1uF FKP of MKT behalve dan de grootte?
Marc

belangrijkste vraag is, wat ga je ermee doen?
Dus zitten ze in een PSU of in een passieve eq filter bijvoorbeeld, dat maakt al een verschil.
Koop absoluut geen dure audiofiele caps, dat is echt geld weggooien... Er was laatst ook een topic over caps, zoek die ff op.

Tip van mij: wima's voor polycaps en panasonic voor elco's.

Bedankt voor de reactie, en de tip voor de elcos en polycaps
Heb meerdere condensatoren nodig en heb daarbij de keuze uit MKT FKP MKS en Greenies (wss nog meer).
Ze hebben allemaal de waarde van ...(0.1uF). Ze worden gebruikt in verschillende modules zoals een sample en hold, vco, vcf,. Ben nog op onderzoek :-)

Bijvoorbeeld

Greenie 0.1uF tolerantie 10% voltage rating 100v temperatuur bereik -40 tot 85
Wima 0.1uF tolerantie 10% voltage rating 100v temperatuur bereik -55 tot 100
waaraan kan ik dan het beste zien welke ik waar kan gebruiken

Laatst gewijzigd:
Decoupling caps kun je het beste keramische voor gebruiken (ik zelf gebruik meestal 100nF multilayers)
Timing caps en dat soort dingen gebruik ik MKTs voor.
Sample & Hold hoge kwaliteit voor, want die moeten weinig verlies hebben.
Artikel over condensatoren: http://sound.westhost.com/articles/capacitors.htm

Edit: greenies zijn leuk voor gitaren ;-) en vergeet niet, een 'slechte' condensator kan soms goed zijn, om karakter aan een geluid te geven.

Voor de condensator in een integrator van een VCO kun je het beste een type pakken die weinig last heeft van temperatuur verschillen, bijvoobeeld polystyreen (styroflex) of mica.

Tegenwoordig wordt ook veel keramisch NP0 toegepast, vooral in de SMD techniek. De term NP0 slaat op een Positive-Negative-0 temperatuur curve, wat betekend dat deze condensator vrijwel ongevoelig is voor temperatuurverschillen.

Bedankt,
greenies zijn leuk voor gitaren en vergeet niet een slechte condensator kan soms goed zijn om een karakter aan een geluid mee te geven, --> welk karakteristiek heeft een greenie film folie polyester condensator dan bijvoorbeeld tegenover de wima gemetalizeerde polyester film condensator?

Ik kan Panasonic ook onderstrepen als je goede kwaliteit elco's wil. Een FC reeks bijvoorbeeld is écht een hoogvlieger, kost je wat maar niet de waanzinprijzen van Black Gates ofzo (welke overigens niet zo goed zijn, dat is dan nog het ergste)

Zoals in een andere thread te lezen is ben ik een Soundlab Ultimate aan het maken, nu heb ik best veel 0.1uF condensators nodig en ik heb hier nog heel veel 0.1uf greenies liggen. Nu zijn dit best grote condensatoren en ik denk dat ik deze alleen aan de onderkant van de print kan solderen om het mooi te houden, (de grootte van de Greenie is groter tbv de Wima) vandaar mijn vraag ook welke condensatoren het beste waar te gebruiken (geldt overigens niet alleen voor dit project) .

Wima is een merk, ik denk dat je MKTs bedoelt (de blokjes).
Verschil tussen MKTs en greenies is dat MKTs hogere kwaliteit hebben (en duurder zijn ;) ) d.w.z.: hogere dielectric withstand, hogere nauwkeurigheid (greenies over het algemeen +/- 10%, MKTs +/- 5% of beter)
Waar mogelijk voor timing caps polystyrene film gebruiken, ik heb echter moeite met deze te vinden in de shops waar ik inkopen doe.
Harry Bissell heeft eens een mooie guide geschreven, zie http://www.musicsynthesizer.com/txt/caps2.txt

Voor de 0.1uF condensatoren in de Soundlab, gebruik multilayer keramisch, of keramische schijf. Dit zijn enkel ontkoppelingscondensatoren.

Back