Plagiaat

broscy

Stamgast
Heyy,

Ik heb even een vraagje..

Tijdje geleden een track gestuurd naar een label ( ik ga de naam nu even niet noemen)
Nu hoor ik vandaag dat ze een track uitgebracht hebben met bijna exact mijn melodie.. :stupid:r
Dat mag toch niet zomaar.??

En dan een beetje mijn track afkeuren.. Vind t echt niet kunnen..

Ik hoor graag jullie reacties..

Grtz
Cros

Was je bij Buma/Stemra ingeschreven voordat..?

Gebruik ook even de zoekmasjien hier op 'Buma Stemra' ofzo; zijn wel een paar draadjes over.

Nee was daar niet ingeschreven, maar na overleg met een advokaat heb ik begrepen dat dat niet uitmaakt. Ik ben de auteur dus heb je daar automatisch recht op.

Ik zal het stuk ook eens aan andere mensen laten horen. Het is toch echt bijna hetzelfde.. En heeel toevallig net gemaakt nadat ik t gestuurd had.. Door dezelfde persoon.

Toeval.?? hmm lijkt me niet..

Waar ik wel bang voor ben is dat als ik hier werk van maak ik mn eigen ruiten ingooi als het gaat om in de toekomst bij een label te komen...

dat ruiten ingooien zal wel meevallen, bij dat label zal dat wel zo zijn maar daar wil je toch geen zaken meer mee doen lijkt me.

Daarom ook altijd snippets posten op synthforum, tracks op soundcloud (kan ook hidden) remixpacks op FTP servers, maakt niet uit, zo lang je maar een digitaal spoor met timestamps achterlaat.

altijd lastig dit soort dingen.

ik heb het wel eens andersom gehad.
een nummer geschreven, en dat bleek later een soort van copie van een bestaand nummer te zijn.
onbewust was ik zwaar beinvloed door een of ander oud hitje.(uit 1930, ik dacht iets van silver moon oid)
ik kwam er achter na het kijken van een laurel en hardy film, werdt daar gezongen door Olivier Hardy.

maar zelfs met alle denkbare bescherming ik copieeren door iemand anders bijna niet tegen te gaan.
( The Rutles...)

altijd wel erg lullig overigens, ik denk dan altijd, schrijf je eigen nummer, lulhannes...
het sterft namelijk ook van de (bewust)gejatte schema´s, er zijn zelfs tophits met bijna identieke accoord schema´s.

:mega:

Maak geen zorgen, Madonnas "frozen" wereldwijd hit kan niet in België worden gedraaid, bewust of niet, is het nummer blijkbaar "gejat".

Het is erg moeilijk om te weten wanneer een nummer gejat is of niet... Om dat te voorkomen moet je alle nummers van de wereld hebben geluisteerd, en dat is uiteraard onmogelijk.

... een nummer geschreven, en dat bleek later een soort van copie van een bestaand nummer te zijn.
onbewust was ik zwaar beinvloed door een of ander oud hitje.(uit 1930, ik dacht iets van silver moon oid)
ik kwam er achter na het kijken van een laurel en hardy film, werdt daar gezongen door Olivier Hardy. ...
Welke? 'Lazy Moon' of 'Shine on Harvest Moon'?

Wout

PS zijn Peppie en Kokkie plagiatisten van L&H?

Ik heb hetzelfde meegemaakt in de "Eurodance tijd" zeg maar begin '90-er jaren (Capella, Snap e.d.).
Ik stuurde mijn demo's toen naar alles en nog wat, dus weet niet welk label het flikte, maar het kwam uit Belgie terug, en ik hoorde alles terug in hun mix, incluus de Linndrum claps (die toen voor Fortran 5 helemaal niet meer gebruikt werden).

Is nog een bescheiden hitje geweest ook.

Kan me achteraf wel voorstellen dat ze de mijne niet uitbrachten, want de zang in mijn track was naadje (Soundmixshow dame).

Ach ja, ik hoor wel eens "fuck them before they fuck you", en soms zou je daar bijna in geloven.

Overigens heb ik daarna mijn deals wel gehad, dus zit er niet meer zo mee.

Overigens is het wel van belang dat je jou track op een of andere manier vastlegt, Buma hoeft niet maar wel een notaris, of vroeger deed ik dat bij de belastingdienst, maar die service is er niet meer volgens mij.

Buma is het voordeligst.

Welke? 'Lazy Moon' of 'Shine on Harvest Moon'?

Wout

PS zijn Peppie en Kokkie plagiatisten van L&H?

dat was hem, Lazy Moon, de mijne heette silver moon, dacht ik.
het zanglijntje uit mijn hoofd op een kladje uitgeschreven.( was op vakantie, had geen papier met notenbalken bij de hand.

ik zal eens in het archief graven, moet het volgens mij nog hebbebn.

er zijn trouwens vele peppies en kokkies geweest, ( bv abbot en costello?? ofzoiets?)
maar geen van allen zo geniaal als laurel en Hardy.
:mega:

ontopic,
je kan trouwens het beste muziek schrijven die niemand kan spelen, voorkomt een hoop ellende....

Back