eeeeejjjj gaaf
ik heb 4 jaar geleden (voor mijn 14de verjaardag) ook een mc303 gehad. Ik had al een roland e-86 "intelligent synthesizer", althans... dat stond er op. Maar er was maar 1 lullig menuutje waarmee je de preset geluiden kon vervormen (cutoff resonantie decay release en dat soort dingen)---> een doodgewoon keyboard dus. Maar die had ik toen al sinds mijn 11de. Vlak voor mijn 14de verjaardag wilde ik heel nodig een sampler omdat ik dacht dat ik dan mooiere dingen kon maken. Maar mijn budget was zooo beperkt dat ik dan toch wel voor een goedkope trigger sampler moest gaan en niet voor een akai waarmee ik een stem over mijn hele klavier kon verdelen. (waar ik inmiddels het nut niet eens meer van inzie :confused: ) Enfin, toen zag ik een advertentie in een folder van een tweedehands mc303 en er stond zoiets als dat "alle legendatische geluiden" erop zouden zitten. Dat leek mij toen ineens een betere investering aangezien op zo'n keyboard wel erg 'brave' geluidjes zitten en ik dat niet zo stoer meer begon te vinden. Toen ik het ding eenmaal had (voor 700 gulden geloof ik??) was ik er erg blij mee; maar het concept van deze groovebox zoals de verkoper het aan mij uit had gelegd was nog helemaal niet tot mij doorgedrongen en eigenlijk kon ik me de eerste dagen dat ik het ding had wel voor mn kop slaan dat ik m zo snel had gekocht zonder precies te weten WAT... Maar datzelfde jaar (1999) kon ik er toch eigenlijk wel relaxt mee werken en was ik er uiteindelijk hardstikke blij mee

Ik had op dat moment nog keyboardles en ik vond de mc303 perfect om als t ware aan mn 'eigen trekken" te komen. Naast de les kon ik wat voor mezelf aankloten op de mc303 ook al hield mn leraar er niet zo heel erg van. (house enzo..)
Maar anno 2003 heb ik nog steeds nix anders dan een e86 een mc303 en een roland pc-200 midiklaviertje (die ik eigenlijk niet meer gebruik sinds ie niet meer als tweede klavier op mn e-86 is aangesloten ---> ik wil m weer gaan gebruiken maar ik weet nog niet hoe... IEMAND TIPS??? Ik gebruik de e86 in ieder geval als master keyboard voor mn mc gezien t aantal toetsen) Enfin... Vorig jaar kreeg ik mijn eerste trage pentium 1 Compaq Presario, waar een midi interface uit bungelde vanuit de joystik poort. Om mbv midi mijn e86+mc303 te kunnen sequencen moest ie goed genoeg zijn dacht ik. Er staat cakewalk 6 op, maar ik heb het nog nooit gebruikt. Gek genoeg heb ik zelfs nog nooit de pattern mode op mijn mc303 gebruikt en altijd - net als Sam hierboven met 1 nummer - een beetje parts aan en uit gedrukt... Daar wil ik eigenlijk wel vanaf. Zelf in het blad Interface raadde een redacteur een mc303-bezitter die een demo had ingestuurd aan eens naar een ouwe atari te gaan kijken, omdat het hem 'beter in staat stelde te arrangeren", en dat wil ik ook nog steeds. Maar ik vind Cakewalk 6 nog te moeilijk eerlijk gezegd

En een ouwe Cubase versie wordt geloof ik niet meer gemaakt.. ZOU IEMAND MIJ MET DIT PROBLEEM KUNNEN HELPEN?? Dat zou echt

zijn!!!
Enfin, nu op mijn 18de ga ik eigenlijk dus nog steeds het zelfde te werk als op mijn veertiende. Ik heb wel eens wat gezooit met een simpele softsampler op die ouwe pc (Mellosoftron.... zeker nog nooit van gehoord??) goed, dat deed ik meer om simpelweg korte wavjes mee te triggeren vanaf 1 PART van mijn mc303, maar aangezien ik nog steeds geen simpel mixertje heb, ben ik er gauw mee gestopt omdat het niet leuk is als mijn mc303 en e86 WEL over mijn ouwe radioversterker gaan en de wavjes van mn pc over die kleine, sukkelige speakertjes. Helaas zal mijn eerstvolgende investering dan ook een Behringer 16 kanalen mixertje worden en een betere versterker + beter boxen. Ik zeg "helaas", omdat ik natuurlijk liever aan het synths kopen geslagen zou zijn

Maar dat moet nou eenmaal..
Ik heb dat eerste jaar (1999 dus toen ik 14 was) 1 trackje op ceedee gebrand. Zo weinig maar, omdat ik ontzettend veel sleutel aan patterns die al gigantisch oud zijn en ik het moeilijk vind om het dan definitief vast te leggen.
Herkent iemand dat??
Ook was het nogal omslachtig om te doen; ik kon alles niet direct op een computer omdat ik geen eigen pc HAD en dus was ik altijd afhankelijk van die van mijn vader. Mijn vader had (en heeft nog steeds) een Philips DCC-recorder (een soort tapestreamer en dat-recorder in 1 ----> 48.000 kZ als ik dat goed zeg. Ik snap nog steeds het nut hiervan niet helemaal omdat cd-kwaliteit uiteindelijk toch altijd weer lager is. Misschien kan iemand mij (en andere klunzen

) dit uitleggen?
Maar goed, ik zette toen mijn tapedeck op pauze-record, waardoor het signaal dan weer doorgegeven werd aan de DCC. Ik verwachtte dat de tussenkomst van zo'n gaar tape-deck de geluidskwaliteit zou verslechteren maar uiteindelijk klonk het toch wel aardig vond ik.
Dat ene trackje is mijn allereerste (en totnogtoe het enige) dingetje wat ik op cd-r heb staan. Ik zou zit dolgraag op het forum zetten maar ik weet niet hoe dat moet

zou ook DAAR iemand mij bij kunnen helpen misschien?? Zou leuk zijn. Ook al schaam ik me er kapot voor; het duurt veel te lang, de enige variatie die erin zit is dat ie halverwege 1 toonhoogte transponeert

en het is eigenlijk nog voor 30 procent gejat ook.... van een demo die op de een Interface-ceedeetje stond. Althans.. het lijkt er een beetje op, ik was er meer door geinspireerd. Ik noemde het maar "rustig opstaan met daan" omdat ik het per se geen engelse naam wilde geven... Ik zou toch niet weten hoe ik het dan had moeten noemen. Het was een soort ambient-achtig liedje.. vandaar.
Inmiddels heb ik voor mijn hbo-opleiding een laptop moeten aanschaffen. Echt een superding al zeg ik het zelf; maar de geluidskaart die er standaard inzat zal wel niet goed genoeg zijn voor softsynths VST-i's harddiskrecording en dat soort dingen.. Er zit niet eens een midi in en uit op. Of ik die midikabel die aan mn ouwe pc hangt ook op mn nieuwe laptop kan hangen weet ik niet (ik heb eigenlijk nog niet eens gekeken of ie een joystickpoort heeft), maar t lijkt mij zo dat ik het beste zo'n extern kastje eraan kan hangen dmv USB. Wie geeft mij gelijk/ongelijk en waarom? En voor het geval dit inderdaad handiger is, wat is nou een typische midi-interface voor laptops? (voor sereus gebruik dus, niet voor spelletjes enzo). (heet dit uberhaupt wel een midi-interface, zo'n kastje??)
bij voorbaat dank voor iemand/iedereen die gaat antwoorden

--- als ik vragen stel die ik echt beter in een andere thread kan stellen dan mag je me gerust op de vingers tikken.
ajuus,
Daan van Teeffelen