Korg Z1 Batterij

Kneelz

Reuzebonk
Mijn Z1 komt telkens met de waarschuwing; "low internal battery".
De waarschuwing zelf maakt me niets uit, maar hij is telkens alles kwijt als ik de spanning eraf haal!:(
Heeft iemand die batterij al ooit vervangen? Ik kan er namelijk niks van vinden op het internet.
Ik hoop dat ik het zelf kan en dat het gemakkelijk en goedkoop is...:Dtoch?:D

Ik dacht dat ik het ooit al had gevonden ergens op internet eigenlijk, dacht dat het toen een goedkoop batterijtje was maar ik kan het nergens meer vinden...dus ik hoop op ervaringen hiermee.8>

Heeft naar alle waarschijnlijkheid een gesoldeerde CR2032 batterij. Zo te zien ben je al je instellingen en patches al kwijt dus een waarschuwing eerst alles te saven via Sysex dump komt al te laat. Vraag het een direct aan forumlid Mike Philco, die kan het je haarfijn uitleggen (incl. kosten)

Mijn Z1 komt telkens met de waarschuwing; "low internal battery".
De waarschuwing zelf maakt me niets uit, maar hij is telkens alles kwijt als ik de spanning eraf haal!:(
Heeft iemand die batterij al ooit vervangen? Ik kan er namelijk niks van vinden op het internet.
Ik hoop dat ik het zelf kan en dat het gemakkelijk en goedkoop is...:Dtoch?:D

Ik dacht dat ik het ooit al had gevonden ergens op internet eigenlijk, dacht dat het toen een goedkoop batterijtje was maar ik kan het nergens meer vinden...dus ik hoop op ervaringen hiermee.8>

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat de Z1 de batterij op het moederbord gesoldeerd had zitten.
Dus is vervangen van de batterij iets ingewikkelder dan oude eruit wippen en nieuwe erin zetten.
Maar ik heb geen Z1 meer dus helemaal zeker weten doe ik het ook niet. Even openmaken en kijken
wat er in zit is het devies :-)

nouja, ik heb hem pas net, dus er staat nog niet veel in (dat kan trouwens ook niet want als ik hem uitzet ben ik sowieso alles kwijt)...maar is best handig zo'n opslag vandaar dat ik dat ding wil vervangen he.

nog een uurtje lopen zoeken en kwam uit op de servicemanual:

http://www.stockphotolibrary.nl/synth/Korg%20Z1%20Service%20Manual.pdf

Op bladzijde 16 zie ik (4e in de lijst) lithium battery CR-2032 HE2 dus dat zal hem dan wel zijn. Erachter staat onder P.C.board: M.part...zal wel mounted zijn neem ik aan.

weet ik alleen nog steeds niet waar deze batterij ergens zit...

De Trinity is een gesoldeerde 2032 knoop-cell
Bij de z1 en oudere tritons is dat ook zo. (niet 100% zeker)

Als ik me niet vergis zijn de M1 en nog wat volgende modellen de enige met een cr2032 batterij houder, al de rest is solderen.

Laatste nieuwe korgs (triton extreem enz.) hebben geen batterij meer (flash geheugen)

Duur is het niet, als je niet zelf kan solderen moet het voor minder dan €50 opgelost raken.
Kan je het zelf voor minder dan €10

Suc6

Foto's binnenkant Z1.
http://www.stockphotolibrary.nl/synth/the_inside_korg_Z1.htm

Daar zit ie. :D
IMGP2810.JPG

Op bladzijde 16 zie ik (4e in de lijst) lithium battery CR-2032 HE2 dus dat zal hem dan wel zijn.

Yep. Idd een soldeerversie ;)

i_CR2032HE2.gif

Nou de batterij zit erin en de melding is (mag ik aannemen) weer een hele tijd verdwenen.
Wat een zootje daar binnenin trouwens, toen ik hem ruilde voor mijn alesis ion werd me verteld dat alleen de batterij vervangen diende te worden.
Nou...
Printplaatje van de hoofdtelefoon (die ik nooit gebruik) aansluiting afgebroken en alleen te repareren door een nieuwe te kopen of maken.
Pitchwheel (kwam ik thuis pas achter, niet getest toen namelijk) blijkt gelukkig alleen de potmeter van kapot.
En een heleboel missende schroefjes en verder wat oxidatie maar dat valt gelukkig nog wel mee.
Ik zag ook al dat bij het X-Y pad en mod/pitchwheel gedeelte het kunststof wat opgekrikt was bij de rand (gevalletje niet alle schroefjes eruit dus kraken die handel)
Morgen dus maar eens wat onderhoud, nieuwe pot erin, schroefjes erin draaien, oxidatie wat weghalen en de hoofdtelefoon die laat ik maar mooi zo....

Klojo's, mij Ion was 100%....

Kom kom nou Kneelz.....

Je best doen en de koptelefoon aansluiting ook herstellen :geslaagd:.
Maak maar na, verzin maar wat..

Dan is ie weer 100% zoals ie zou horen te zijn ;) 8)

Laat je niet kennen voor een Klojo

Hij denkt een deal gedaan te hebben,,, bewijs het tegendeel en fix de Z1 voor minder dan €10 :duivels:

Stuur daarna een sarcastisch dank mailtje voor de mooie deal :smeris:

Dat vond (en vindt) ik in principe wel, vindt de Z1 een stuk beter ten opzichte van de ION, maar dat lijkt me meer een mening. Denk verder ook niet dat hij er mee zit want ik zag dat de ION ook al verkocht is...De hoofdtelefoon gebruik ik nooit dus daar ga ik geen tijd insteken, denk dat de Z1 ook nog wel geruime tijd zal blijven, ik vindt hem wel tof namelijk. Dus wat maakt het verder uit, mocht hij ooit weggaan doe ik wel minder als 10 euro van de prijs af...

edit: of 'dan' 10 euro, ben ik niet zo goed in namelijk...

TROUWENS: het is 16:14, kan nu nog wel even snel onderdelen gaan halen...!

CHEERIO

hmm die potmeter voor het pitchwheel kan ik moeilijk vinden. Ik heb nu zo'n met een asje wat bijgevijld en het werkt wel maar het is een beetje krakkemikkig. Misschien dat iemand een idee heeft waar zo'n potmeter te halen is?

Verder is de knoopcel blijkbaar niet helemaal gelukt. ik was denk ik een beetje overmoedig hoewel hij het op het eerste gezicht toch geen melding meer gaf van 'internal *** hoeren battery). Nu geeft hij weer elke keer die melding (en heb ik ondertussen al 3 nieuwe batterijen gehaald/geprobeerd). echt raar want het lijkt me toch goed contact te maken. Zou er ook iets anders aan de hand kunnen zijn? Ik wordt er een beetje hopeloos van eigenlijk...als ik een opslagkaart erbij haal dan zou ik in principe ook alle data (bijvoorbeeld midichannels en eigen gemaakte sounds daarop op kunnen slaan?

Heb je wel even gemeten of die oude batterij wel echt leeg was? Als die nog voldoende spanning geeft is er duidelijk iets anders aan de hand.

Nee dat had ik inderdaad beter kunnen doen. De oude batterij ligt inmiddels bij het oud vuil (....oeps niet gescheiden). Als ik de plus en min van het contact nu aansluit op een multimeter, zou ik dan een weerstand moeten meten? Misschien dat ik zoiets, of iets anders, zou kunnen proberen om te controleren of het circuit niet onderbroken is of zo

toch vreemd...
eerst kreeg ik bij het opstarten de melding '!backup broken!' en vervolgens als de eerste preset in beeld komt 'internal battery low'.
Als ik hem nu opstart dan zie ik alleen nog de melding '!backup broken!'.
De handleiding en service manual geven geen uitkomst en heb al uren op google lopen zoeken maar daar is ook niks te vinden over deze error message.
Toch erg vervelend want ik kan er zo echt geen flikker mee

en nu zegt hij ook weer internal battery low...het lijkt net een mensje, hij doet maar wat ie wil.
Net maar even snel een batterij gehaald voor de multimeter en heb ik meteen even wat uitgeprobeerd.
Op de batterij heb ik een spanning van 2.7V en als ik hem aan één kant op de min houdt, dan kan ik met de pluskabel tot behoorlijk een eind de printplaat in dezelfde spanning meten. Is dus wel zomaar wat punten opmeten maar goed, hij komt in ieder geval best een heel eind.
Als ik de weerstand meet (met zo'n mooi pieptoontje) van de plus naar de min krijg ik uiteraard een signaal. Ik heb vervolgens vanaf de min, en een keer vanaf de plus, diverse punten over de printplaat gemeten en overal vindt ik wel een doorgang.
Dit lijkt me dus allemaal in orde, gisteren heb ik de korg voor de zekerheid ook maar een keer ge-initialized maar dat had (vanzelfsprekend) ook geen zin.

Nou, heb even in een rommellade gekeken en ik kwam nog wel wat moois tegen.
Eerst een smartmedia kaartje (altijd handig!) en vervolgens een adapter voor compactflash om te vormen naar pcmcia.
Laat ik toevallig nog een stuk of 15 CF kaarten hebben.
Ik denk dat ik maar eens ga proberen of ik zo uit de voeten kom (door de hele shizzle op een kaartje op te slaan).
Zou ik heel tevreden mee zijn om het moment!

Back