Luiheid door software

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

nick1000

Ouwe rot
in de ban
Hebben jullie ook niet het gevoel dat het eigenlijk allemaal makkelijker wordt door software(reason, cubase,...). Ik wil daarmee zeggen: dat ik soms geen zin meer heb nog alles hardware-matig in te stellen. In vergelijk met software is het allemaal zo simpel en wordt het technisch aspect (sync, midi,...) alles al op de juiste manier voor je gedaan. Uiteindelijk gaat het toch allemaal om het artistieke en niet om het technische. Ik haat dat hele technisch gedoe(qua aansluitingen, niet qua klanken genereren).

RANT

I like it the old school way, period. Ik wil hardware, omdat je dan ook effectief iets hebt dat je waarde geeft, ik kan geen waarde geven aan een programma. Het gaat inderdaad om het artistieke, maar ik heb net een ongelooflijke interesse in hoe ik tot een sound kan komen, ik wil dit niet allemaal netjes voorgelegd hebben zodat elke domme aap muziek kan maken. Doe toch effe moeite man. Sniet persoonlijk. Plus ik vind al dat materiaal van nu echt aarslelijk met al die schermpjes en lichtknopjes. Urgh

geef mij oude rottende hardware

De nieuwste Cubase is redelijk uitgebreid en volgens mij ook niet "voor iedere aap" weggelegd, het is gewoon een andere tak van sport. Midi enzo hoef je natuurlijk niet te gebruiken he, zo speel ik zelf vaak met clicktracks mee omdat ik dat zelf makkelijker en sneller vind. Het kan dus ook makkelijk zonder midi.

ik wil dit niet allemaal netjes voorgelegd hebben zodat elke domme aap muziek kan maken. Doe toch effe moeite man.

Dat slaat nergens op!

Voorgelegd,.. zoals in de oude drumdozen met 8 voor- en uitgekauwde sounds bedoel je en arpeggiators en sequencers met 3 parameters en 16 stappen?
Ik droom natuurlijk van een hardware setup zoals die in reason,... bijna onbeperkt vette gear in je rack hangen,.. het is onmogelijk en kost focking veel moeite en tijd om alle mogelijkheden van zo'n pakket te doorgronden.
Het enige verschil dat ik zie is dat je in de software versie niet als een halve acrobaat hoeft te klimmen en te kruipen en tienduizend kilo kabelspaghetti moet ontrafelen om een stukje gear te rerouten. Je drukt gewoon op "tab" en je zit achter je rack!

Iedere domme aap kan met hardware ook muziek maken,..
Het zijn de skills en drive van de aap die tellen,. niet de gear,. watvoor kleur t ook heeft.
De techniek verlegt de grenzen van wat mogelijk is,.. het is aan de aap om die grenzen op te zoeken en te overschrijden.

+1 geef 99 van de 100 members hier 10min gratis shoppen bij Thomann en er komt nog alleen maar bagger uit. Talent kan je niet in een stukje software verpakken.

mensen die dit soort statements maken zijn meestal gefrustreerd dat anderen met minder middelen betere resultaten behalen.

Ik ben niet gefrustreed, t'is gewoon mijn kijk op de hele zaak. Ik ben veel creatiever als ik een synth voor mij heb liggen dan een plat scherm. Ik vind het tegenwoordig allemaal gewoon veel te digitaal en voor de hand liggend met al die softsynths die naar je hoofd worden gesmeten. Ieder zn mening. Ik vind dat het net heel de eigenheid van muziek wegneemt, leuk zo'n scherm met twee monitors langs, en ervoor een plastic akai toetsen prul met 3 cm dikke pitchwheels erop, dat is voor mij geen muziekstudio maar een mediahoekje.. ben van de oude stempel zeker. :D

Hmm, het gaat weer om de VST's denk ik, zoiets is een kwestie van smaak.

Een setup waarbij een computer (met cubase natuurlijk ;)) dienst doet als sporenrecorder, met wat vst FX ofzo is toch gewoon super handig???

FF pas op de plaats: volgens je profiel ben je pas 20, je hebt waarschijnlijk eens wat gelezen over "hardware" en 'oldskool" en dacht owh dat is tof dat wil ik ook.
Kan je je voorstellen wat mensen met echte gear (roland, MOOG, Sequencial, DSI etc) deze via midi interfaces laten aansturen door deze 2 schermpes? een sequencer is geen softsynth. dus ik begrijp je punt niet helemaal. Met 20 ben je zeker geen "oldskool" dan kom je net kijken.

Ik ben niet gefrustreed, t'is gewoon mijn kijk op de hele zaak. Ik ben veel creatiever als ik een synth voor mij heb liggen dan een plat scherm. Ik vind het tegenwoordig allemaal gewoon veel te digitaal en voor de hand liggend met al die softsynths die naar je hoofd worden gesmeten. Ieder zn mening. Ik vind dat het net heel de eigenheid van muziek wegneemt, leuk zo'n scherm met twee monitors langs, en ervoor een plastic akai toetsen prul met 3 cm dikke pitchwheels erop, dat is voor mij geen muziekstudio maar een mediahoekje.. ben van de oude stempel zeker. :D

FF pas op de plaats: volgens je profiel ben je pas 20, je hebt waarschijnlijk eens wat gelezen over "hardware" en 'oldskool" en dacht owh dat is tof dat wil ik ook.
Kan je je voorstellen wat mensen met echte gear (roland, MOOG, Sequencial, DSI etc) deze via midi interfaces laten aansturen door deze 2 schermpes? een sequencer is geen softsynth. dus ik begrijp je punt niet helemaal. Met 20 ben je zeker geen "oldskool" dan kom je net kijken.

Moet je me niet voor aanvallen bij het feit dat ik maar 20 ben, Ik heb genoeg kennis weten te verzamelen, en moet je me ook niet zeggen dat als ik 20 ben dat ik er geen hol van ken. Ik heb hier mn pro one met trots en alle glorie staan, en ja ik weet toevallig hoedat ie werkt.

dan weet je ook dat je er zonder sequencer geen vette tracks mee uit kan poepen (mooie bak trouwens!) :)

Ik zit ook niet te praten over sequencing. Dat is toch ook iets essentieels, vind ik nou niet erg als het een moderne sequencer is of een oude, De bron van het geluid is wat telt voor mij. En ik wil dat het authentiek is. Sequencing is nu ook het enige gemak. Had het op de softsynths. Maar ik leg me erbij neer. Ben uitgepraat.

:walker:

Leeftijd is een loos argument. :Z :z

Hebben jullie ook niet het gevoel dat het eigenlijk allemaal makkelijker wordt door software(reason, cubase,...). Ik wil daarmee zeggen: dat ik soms geen zin meer heb nog alles hardware-matig in te stellen. In vergelijk met software is het allemaal zo simpel en wordt het technisch aspect (sync, midi,...) alles al op de juiste manier voor je gedaan. Uiteindelijk gaat het toch allemaal om het artistieke en niet om het technische. Ik haat dat hele technisch gedoe(qua aansluitingen, niet qua klanken genereren).
Ja en nee.

Al die hardware-matige instellingen vervelen me soms ook erg (reeds 30 jaar bezig).
Vooral omdat veel van die zaken ook qua hardware reeds veel eenvoudiger zouden kunnen.
MIDI-In-Out kabels..., nee gewoon zoals het USB systeem : één enkele kabel waarop midi en (digitale) audio verzonden wordt (of bluetooth...).
Anderzijds mis ik bij software dan net weer dat 'hardware gevoel' : knoppen kunnen verdraaien.
Toestellen, aan en uitzetten zonder minuten te moeten wachten, zonder geruis van ventilators of problemen met DLL zus of zo,
het bewaren van dit en dat in 't oog houden, overzicht en eenvoud, uniforme software...
(LATENCY ? AFM, VL, VA klanken polyfoon ?)

Wil je je hardware goed op elkaar afgestemd krijgen, ben je (haast) genoodzaakt zelfbouw elementen toe te voegen om de gebreken weg te halen.
Met software dien je zeer goed uit te zoeken wat je wel en niet nodig hebt en daar een duidelijk lijn trekken.

De perfecte combinatie... morgen ? Hoewel ?
Op hardware niveau is men terug begonnen met modulaire systemen...oepppsss.
Op software niveau komen massa's synth's uit waarvan velen gewoon een nieuw jasje krijgen maar verder net hetzelfde doen als duizende voorgangers.
En wat betaal je dan weer voor die update, upgrade of crossgrade ?

De gebruiker betaald voor wat hij ook bepaald.
Nu nog de handleiding : 'hoe doe ik alles al op de juiste manier'.

door de meeste software krijg je snel resultaat waardoor de creativiteit afneemt.

Onzin,allemaal smaak gerelateerd. Welk smaakje vind jij het lekkerst?hard gekookt of zacht gekookte tracks?

yup :peukie: got carried away

hhm ooit naar max msp gekeken? :S

own story:
in 1992 begon ik electronische muziek te maken met st3 en ft2, oude trackers op de pc die met veel geduld leuke dingen konden doen, zelfs een delay moest je schrijven in stappen en de waarden van het volume per stap noteren. vele uren zijn daar in gaan zitten en wat een vette tracks heb ik daar toen mee geschreven. maar ik zag altijd de namen van hardware langs komen, ik kon me er niks bij voorstellen en had nog nooit een 303 gezien maar wat wilde ik graag hardware!
mn eerste hardware werd een roland d220 met een atari 1040st met cubase. helemaal blij en ik ging weer hard aan t schrijven... meer hardware volgde en ik had al snel een heel orkest aan hardware. resultaat: een writersblok. ik kwam er al snel achter dat die beperkingen die ik had met st3 en ft2 mij creatief warm hielden. ik moest wat anders!
wat ik zocht was meer spanning meer interactie meer toeval, dat werd dus circuitbenden. mn passie weer terug gevonden en ik stuurde mn circuitbendmeuk aan met een mmt8, prachtig! maar een maat van me (nu muziekaal brother in crime) hielp me aan ableton live. ik was erg terughoudend omdat ik bang was dat door de overvloed aan mogelijkheden en het gemak waar dat mee te bereiken was ik weer mn passie zou gaan verliezen. maar toch maar geprobeerd en het beviel. juist omdat je met de software niet zomaar een vst-tje opend maar omdat er een keur aan verdere bewerkingen mogelijk zijn kan ieder lullig vst-tje omgebouwd worden tot een creatief monsterlijk geluid. maar je moet je zelf wel beperken en niet zomaar een extra preset synth toevoegen, dat maakt je lui en onverschillig. mijn setup bestaat nu dus uit hardware en software en dat bevalt me goed.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back