Hebben jullie ook niet het gevoel dat het eigenlijk allemaal makkelijker wordt door software(reason, cubase,...). Ik wil daarmee zeggen: dat ik soms geen zin meer heb nog alles hardware-matig in te stellen. In vergelijk met software is het allemaal zo simpel en wordt het technisch aspect (sync, midi,...) alles al op de juiste manier voor je gedaan. Uiteindelijk gaat het toch allemaal om het artistieke en niet om het technische. Ik haat dat hele technisch gedoe(qua aansluitingen, niet qua klanken genereren).
Ja en nee.
Al die hardware-matige instellingen vervelen me soms ook erg (reeds 30 jaar bezig).
Vooral omdat veel van die zaken ook qua hardware reeds veel eenvoudiger zouden kunnen.
MIDI-In-Out kabels..., nee gewoon zoals het USB systeem : één enkele kabel waarop midi en (digitale) audio verzonden wordt (of bluetooth...).
Anderzijds mis ik bij software dan net weer dat 'hardware gevoel' : knoppen kunnen verdraaien.
Toestellen, aan en uitzetten zonder minuten te moeten wachten, zonder geruis van ventilators of problemen met DLL zus of zo,
het bewaren van dit en dat in 't oog houden, overzicht en eenvoud, uniforme software...
(LATENCY ? AFM, VL, VA klanken polyfoon ?)
Wil je je hardware goed op elkaar afgestemd krijgen, ben je (haast) genoodzaakt zelfbouw elementen toe te voegen om de gebreken weg te halen.
Met software dien je zeer goed uit te zoeken wat je wel en niet nodig hebt en daar een duidelijk lijn trekken.
De perfecte combinatie... morgen ? Hoewel ?
Op hardware niveau is men terug begonnen met modulaire systemen...oepppsss.
Op software niveau komen massa's synth's uit waarvan velen gewoon een nieuw jasje krijgen maar verder net hetzelfde doen als duizende voorgangers.
En wat betaal je dan weer voor die update, upgrade of crossgrade ?
De gebruiker betaald voor wat hij ook bepaald.
Nu nog de handleiding : 'hoe doe ik alles al op de juiste manier'.