Ik ben ook eerder hardware geƶrienteerd...
In 1985 begonnen met m'n eerste sampler, de Mirage van Ensoniq. Een lijvig handboek en 2 digits als scherm waarmee je alle parameters moest instellen, dan nog in hexadecimaal!. (nog gauw even m'n 21 op 34 zetten en m'n 36 op F4)... Je werd gewoon gedwongen om je handleiding te lezen of je kreeg haast niets uit die machine. Later, m'n EPS 16 was al wat beter maar opnieuw was het stap voor stap met de handleiding. Het voordeel hiervan was dat je na een tijdje je machine echt onder de knie kreeg en er bijna alles kon uithalen wat er uit te halen was.
Ik ben een eeuwige klankenzoeker en wat softsynths betreft heb je tal van (kant en klare, voorgekauwde) klanken. Hapklare brokken die evenzeer wijzigbaar zijn maar er zijn er zoveel dat je dat bijna niet doet omdat je er meestal toch genoeg vindt die er als preset inzitten. Daar gaat de creativiteit van het klanken maken voor de gebruiker dan wel wat op achteruit.
Hoe meer klanken ik wil gecombineerd krijgen, hoe meer soft en hoe zwaarder m'n computer dient te zijn... Dus... na een tijdje stond ik met 4 beren van computers om het een en het ander tesamen te laten draaien.
Na een tijdje had ik er wel genoeg van en wilde ik opnieuw de "feel" van het zelf creeƫren van klanken (nogmaals, je kan het ook met softsynths etc. maar ik was de voeling met het instrument verloren). Dus, nog 1 computer over, enkele soft toestanden en .... hardware onder m'n vingers!
2 x RM1X, TG77, Matrix1000, SY85, VX600, CD3000XL en nog wat meer van dattum, allen verbonden met een simpele A880 en via een Promix1 naar m'n recording devices.
En ja, ik denk dat ik een goed evenwicht gevonden heb in hardware in combinatie met niet te veel soft en alles draait in perfect tempo, zero latency!
Be Creative!

en wees niet zomaar tevreden met hapklare klanken zowel bij soft als bij de standaard presets van hardware!
Exo.