oerversie van analoge ringmodulatie

edwinemanuel

Gedeactiveerd account
ha hallo ik vroeg me af of iemand ( die electronicus is ) deze ringmodulator wel eens heeft gebouwd?.... ha ja hij is zo simpel : kleiner en simpeler kan geloof ik niet hey?.......

dit is dus het schema : zelf ben ik niet handig genoeg om hem te bouwen...weet wel dat er iets van een soort trafo in zit en 4 diodes : het kastje dat je eromheen moet bouwen is waarschijnlijk duurder dan wat er aan de binnenkant zit .....

78836582.png

heeft iemand hem wel eens gebouwd? ik ben wel nieuwsgierig.....

ik meen te weten dat : deze schakeling dus eigenlijk helemaal niet bedoelt was voor muzikanten maar dat dit apparaat een functie had in de telecom industrie om zo meer data over een enkele lijn te kunnen krijgen ......

en toevallig was het ook nog eens een leuk apparaat voor synt effecten en spraakvervorming

Dit is de originele ring modulator, tegenwoordig worden daar IC's voor gebruikt. Probleem met deze versie is dat het volledig passief is, dus er gaat flink wat gain verloren.

Wat deze schakeling eigenlijk doet is de Carrier met de Modulator ('Input') vermenigvuldigen. Zo krijg je die typische 'metaalgeluiden'. Het grote verschil met de analoge multipliers zoals in veel synthesizers worden gebruikt als 'ring mod' is dat deze veel properder werken (te proper?). Door het gebruiken van diodes krijg je distortion op je signaal.

Ik heb trouwens alles liggen om die te maken. Ben eigenlijk van plan om zo eentje in een doos in te bouwen met wat headerpins (heb ik nog niet) om makkelijk diodes te verwisselen en wat versterking op de output of input, maar kan deze basis alvast eens breadboarden.

De transfo is trouwens een standaard 1:1 audiotransfo, dus het aantal windingen primair en secundair zijn gelijk (anders dan transfo's zoals in voedingen, die bv. van 230V netspanning 12V AC maken). In het midden van deze transfo's heb je gewoonlijk 'aftakkingen', op de aftakkingen van de secundaire winding wordt de carrier aangesloten.

Ik heb deze nog niet zelf gebouwd, maar is volgens mij hetzelfde als deze CGS Real Ring Modulator.

Het nadeel van deze ringmod is dat hij passief is en je dus altijd met een volumeverlies te maken zult hebben, maar dit kun je oplossen door de ringmod te bufferen, en dat je de diodes moet matchen om een goed resultaat te krijgen met audio signalen.

CGS Real Ring Modulator.

78836881.jpg

ha ja coole info : dat is hem dus in close up : bijna zo klein als een luciferdoosje dus........ maar ja das hetzelfde liedje als je een wawah pedaal openschoeft ( die versie van whawha die jimi hendrix had ) ja.... das ook alleen maar een minimaal aan onderdelen......

ha sorry ha ja plagiaat van mij : ik had niet gegoogled of er al een topic was......

ja ps ps signaal verlies dat is met een synth bijna geen isseu alleen ja met een gitaar of mic wel natuurlijk : maar ja ik weet niet zeker? maar dan bouw je er toch een voorversterkertje in met een pot meter? eentje die uit twee transistors en een 9volt batarij bestaat?

met een beetje geluk heb je dan ook nog gratis distortion ha ha...... ( of ja mschien niet altijd wenselijk ha ha )

Laatst gewijzigd:
Een op-amp buffer lijkt me het best hier (zoals lie3 al zei). Dubbele op-amp IC voor gebruiken met een 9V batterijtje, buffertje voor de modulator en na de output. Een potmeter is niet eens nodig, eigenlijk versterk je het signaal niet (buffer = unity gain). Je zorgt er gewoon voor dat het niet zachter wordt (wazige uitleg).

buffer.JPG

oftopic ha ja : ik hoorde een keer van een electronica gast die ook buizenversterkers bouwde : die claimde te weten : dat buizenversterkers hun coole sound niet aan de buizen hadden te danken :"maar aan het feit dat er ook een grote transformator werd gebruikt ter versterking.....

dus ik heb het wel eens geprobeerd met een transormator en een paar elkos parallel geschakeld met de plus en de aarde : en ja inderdaad mn juno 106 die klonk inderdaad ( meende ik te horen ) wat wolliger....en analoger en fuzie-er.....

de binnenkant van een transormator die bestaat al uit bijv (?) 100 meter geisoleerd draad ( wat al een bepaalde vervorming geeft ) en werkt bovendien ook geloof ik nog eens met magnetische velden......

ja mischien wat sommige mensen als kwaliteitverlies zouden beschouwen maar ik vond de synth dus wat zachter klinken

Laatst gewijzigd:
Ik hoor op dit moment een vreemde metalige combinatie van een track op een oeroude Blokker-mp3-speler en m'n Atari Punk Console door de versterker komen. :okdan:

ja ha ja : het schema van de ringmodluator doet me een beetje denken ook aan een ontwerp wat ik ooit zag ergens : n.l. je kan ook een versterkertje bouwen ( ala een of twee transistors en mischien een diode(?) die dus volledig gevoed word door het muziek signaal zelf : heeft dus geen baterij nodig ha ja is wel komisch van opzet : ik kan hem niet voor je uit tekenen : dat ben ik vergeten helaas.....

hij zal wel ook niet veel versterken denk ik : meer vervormen ...ha ha

Daar ben ik wel benieuwd naar... Hoe kun je een signaal versterken zonder vermogen toe te voegen uit een stroombron? Dat is de hele opzet van een versterker toch?

Anyway, die ring modulator ga ik een dezer dagen inbouwen in een kastje met een simpele oscillator erbij als standaardcarrier... Zeer leuk effect, een stuk 'vuiler' dan de standaard IC-based ringmods. Zou ook eens wat Ge-diodes moeten halen want ik doe het nu met silicium.

Daar ben ik wel benieuwd naar... Hoe kun je een signaal versterken zonder vermogen toe te voegen uit een stroombron? Dat is de hele opzet van een versterker toch?

Anyway.

ha ja ha ha

nee dat kan ook niet want dan zou je een pepertume machine hebben....en die bestaan niet : maar ja ummm.... je kan wel een verterker bouwen ....en uit het muziek signaal haal je een stukje spaning .....en die isoleer je door een diode................. en die zet je dan op de collector(?) of de emitter(?) van de versterkings-transisor...... het aan geleverde signaal doet wel iets ha ha met het geluid alleen ik weet niet precies wat dus.....

( vervorming? )

ik heb wel eens wat over het geintje gelezen in een oude (70 jaren ) elektuur...... over zich-zelfvoedende aparaten.....ze bestaan wel ( maar ja de voeding halen ze dan toch uit een of ander signaal dus ja ze voeden zichzelf dus niet maar hebben geen baterij nodig dus..... net zoals met de ringmoulator )

Voor deze ringmodulator gebruik je op lijnniveau best Ge diodes, anders blijft er helemaal niks over met Si. Voor de 1:1 trafo's maakt het verder niet zo uit welke het zijn; 600 ohm is een geschikte waarde maar ik heb ze ook al met totaal andere waarden gezien.

Overigens maakt het niet uit wat je als carrier en input ziet als ik het goed heb?

Ik heb ondertussen heel wat van deze dingen gemaakt. Een printje is niet nodig.
De beste ervaring heb ik met 10k:10k trafo's en gematchte germanium diodes.
Ze klinken veel warmer dan de moderne ringmodulators. Ik heb hier al geluidsfragmenten van gepost, dus ff zoeken daarvoor.

Eigenlijk heb je wel wat redelijke versterker trapjes nodig voor de in en uitgangen.
Zeker als je op line /synth niveau werkt

kan je niet zo n gitaarbooster hiervoor gebruiken?
dan kan je het line signaal keihard in je pasieve ringmod sturen en heb je ook niet zoveel last van volume verlies

Kzou een op-ampje na de output zetten persoonlijk. 386'je of zo, heb je al direct een gain van 20.
Heb al gemerkt dat ik de versterker een pak verder moet opendraaien voor deze ringmod dan ik gewend ben op 'gewone' lijnniveau's.

Een op-amp buffer lijkt me het best hier (zoals lie3 al zei). Dubbele op-amp IC voor gebruiken met een 9V batterijtje, buffertje voor de modulator en na de output. Een potmeter is niet eens nodig, eigenlijk versterk je het signaal niet (buffer = unity gain). Je zorgt er gewoon voor dat het niet zachter wordt (wazige uitleg).

buffer.JPG

Als je nou in de terugkoppeling, dus van de uitgang naar de min input een potmetertje zet van bv 100k, en vanaf de min input knooppunt een weerstandje naar massa van 1k, kan je de versterking regelen van 1 naar 100 zoveel.
Dan heb je gain genoeg denk ik.

In m'n eigen experimenten heb ik een 386 gebruikt met gain 200 (10 microF over de gain-pins 1 en 8 ).

Back