Maak een stukje Reggae / dub

nou ja, hij is niet slecht maar ook niet bijsterend goed. De percussie vond ik nogal erg eentonig.. Hij is té simpel in het algemeen. De bass vond ik dan wel alweer vet. ;)

Helemaal mee eens. Het zijn te snelle dubjes. Ik ga voor de volgende wat meer tijd steken in variatie en voorbereiding :okdan:

Soms is het (imo) wel prettig om in een soort trance te raken als zo een dub lang doorgaat. Dan maakt de variatie me niet zo veel uit. Soms is dub juist lekkerder als het lekker "roots" is, dwz minimalistische drum and bass. :)

Het is 1974. Berdien is een jonge reisleidster die groepen amerikaanse senioren begeleidt in het Hilton van Kingston. De Daltons, een amateuristisch bandje, komen op en beginnen te spelen. De zanger is echter zo knetter dat hij vergeet te zingen; Berdien besluit de show te redden. Ze pakt haar zilveren toverstaf en steelt de show. De engineer is wat verward en begint spontaan aan zijn sends te draaien.
Enkele maanden later keert ze terug naar Holland en pakt ze vele gouden en zilveren platen met haar fonkelende zilveren buis. :W

Wat langere takes en geen quantizing om een zo een live sfeertje te creeeren met de early 70ies sound. NI vintage organs, Embertone Flute, ableton Bass en Guitar en een roots drumloopje.

Ja Nice maar waar is die van jouw? :)

Good point. :D

Het is nu vrij gevorderd maar ik ben wat sceptisch op de bass. Misschien ga ik hem inspelen..
Drums zijn wel ok-isch.

*edit
Nope. nog geen versie..

Laatst gewijzigd:
Ben benieuwd Arv. Remember het is 'maak een stukje', niet maak een geperfectioneerde tune :)

@ Jay: vet zo'n SP; lekker gruizige sound.

Gisteren een dubje proberen te maken dat eigenlijk meer op een dance snippet uitdraaide. Omdat het piano thema een behoorlijke dub achtergrond heeft en het toch maar een stukje is, in deze draad. Het verenigt mijn muziek voorkeuren een beetje : disco, reggae/dub en progressive (GU/Rennaissance early 2000's).

Tijs, is die emberton flute gewoon met ableton te gebruiken? Ben een behoorlijke newb op dat gebied :). En die reverb is die aan te passen naar eigen voorkeur? Word er op YouTube en de site niet echt wijzer van. Volgens mij kannie wel uitgezet worden? Die trompetten van hun lijken me ook te gek trouwens.

Laatst gewijzigd:
Ben benieuwd Arv. Remember het is 'maak een stukje', niet maak een geperfectioneerde tune :)

@ Jay: vet zo'n SP; lekker gruizige sound.

Gisteren een dubje proberen te maken dat eigenlijk meer op een dance snippet uitdraaide. Omdat het piano thema een behoorlijke dub achtergrond heeft en het toch maar een stukje is, in deze draad. Het verenigt mijn muziek voorkeuren een beetje : disco, reggae/dub en progressive (GU/Rennaissance early 2000's).

https://soundcloud.com/holypeyote-696343237/dubhouse

kort maar mooi, al had ik de indruk dat de bass wat meer op de voorgrond mocht. Alleszins, ik vind hem heel goed, groovy.. ;)

Tijs, is die emberton flute gewoon met ableton te gebruiken? Ben een behoorlijke newb op dat gebied :). En die reverb is die aan te passen naar eigen voorkeur? Word er op YouTube en de site niet echt wijzer van. Volgens mij kannie wel uitgezet worden? Die trompetten van hun lijken me ook te gek trouwens. Brad Osborne ~ Flute Chant - YouTube

goed hoor, al had ik de indruk dat de mix niet zo goed was, idd veel reverb hé ! maar ik vond hem mooi ! :)

Is ook een mooi nummer. Heeft verder niets met die emberton fluit te maken :). Maar toen ik die berdien dub hoorde moest ik gelijk denken aan dat nummer. Mix enzo vind ik persoonlijk niet zo heel erg interessant, als iets goed klinkt is het goed voor mij :P ook al is de mix wat bagger. Of het moet echt storend zijn, natuurlijk. Kon ook altijd wel genieten van rehearsel tapes van obscure metal bands, wat dat betreft ben ik wel wat gewend ;).

Vet Arv; dikke gussie clarke stijl drums (die snare is dat de OB DX?). De bastoon zou wat rauwer mogen; mt-40 of cs-01 stijl met wat meer mid erin. Lekker vibey!

@teeP: Embertone maakt kontakt libs. Ik gebruik hem in ableton. Eigenlijk alles van embertone klinkt erg goed. Ik heb ook nog Recorders van embertone. Ook ideaal voor dub. Maar die Crystal Flute is gewoon echt een hele gave lib voor funk, reggae/dub etc.
Die verb heb ik er zelf opgezet; UAD BX-20. Standaard klinkt ie vrij droog. Het laagste octaaf is voor keyswitching om verschillende articulaties te gebruiken. Erg goed uitgedacht.
Ben nogal fan van verbs en gebruik ze inderdaad soms wat teveel :)

@Gloomer: thanks again, basje is een sample van een oude disco plaat. Wat nu subtiel weggeducked door de kick met een sidechain. Krijg em niet echt dikker zonder dat de disco vibe teveel gaat overheersen. Moet wat meer aan mix skills gaan werken.

Nog een kort (wat eentonig) experiment met ableton instruments:

Hier een stukje basic Dancehall / Dub.

https://soundcloud.com/r_mon/sandbox1

Nice hoor. En is dit met de nieuwe bas? Mag wat mij betreft ook wat voller. Is je mini moog weer terug? Gebruik die.

Dit vindt ik nog steeds fantastisch. Die bas gaat een paar keer in het nummer opeens naar sub. Man wat een dikke bende is dat op een goed geluidsysteem.

Hier een stukje basic Dancehall / Dub.

https://soundcloud.com/r_mon/sandbox1

Klinkt al mooi Arv.. Ik wou dat ik ook dub maken kon. Op hoeveel BPM staat deze track ? En waar moet ik allemaal rekening mee houden als ik dub/reggae wil maken ? Thanks man !

Nog een kort (wat eentonig) experiment met ableton instruments:

https://soundcloud.com/holypeyote-696343237/guitar-dub

Cool cool, idd wat eentonig maar klinkt wel mooi met die reverb en delay.. Knappe melodielijn ook. :)

Back