Sample cd's

De cdtjes die geleverd worden bij de Yamaha A4000 zuigen want je kunt ze alleen maar beluisteren als je een SCSi kaart hebt ;)

-- HanzZ

De vetste die ik ooit gekocht heb (lang geleden) is Methods of Mayham (van sounds good). Ai....jai....jai wat staan daar veel bruikbare samples op !!

Ik geloof dat inmiddels de tweede versie uit is (nog niet gehoord) maar ik zou het zeeeer knap vinden als ze de eerste evenaren !!

Is ie wel van xx-large ?? Vrees niet ik heb de orginele cd !! k'Heb'm ooit compleet met hoesje en al gehad.....en die is gejat. Baal baal ....toen heb ik na lang zoeken terwijl ie eigenlijk al niet meer verkocht werd een demo (uit een wisselaar) kunnen kopen....vandaar.

koop regelmatig met mijn collega een Sample CD alleen ze
zijn een beetje prijzig, en dan zit er ook nog veel troep op de markt.
Dus eerst een kopie beluisteren en dan het origineel kopen is de beste
oplossing, ik ben professioneel bezig dus een kopie gebruiken zit er niet
in anders krijg zo ik problemen met de auteurwet.

Je hebt een DX7 maak een sample van top tot teen deze zet je vervolgens
op een sample cd prijs 185 Euro en dan ook nog rechten vragen , dit vind
ik dus troep van de bovenste plank.

Als je dus die cd koopt origineel , koop je de rechten af dit is niet
bij alle cd's het zelfde dus kijk naar de voorwaarde.
Dan betaal ik de rechten wel aan Yamaha , maar helaas zo zit het
niet in elkaar.

Volgens mij klopt dat niet voor instrumenten op zich. Een heleboel kan je gewoon gebruiken (sommige weliswaar niet 'puur') zonder er problemen mee te krijgen.

je koort inderdaad de rechten van het materiaal dat op zo'n cd staat.

maar als het om synth en drum geluiden gaat natuurlijk niet.

meetsel gaat dit om loopjes en om gitaar rifjes ed..

de rechten gelden dan alleen maar als je de samples op de cd voor je EIGEN producties gebruikt.

maar ja, beetje knippen en plakken en filteren en waar is de orginele loop dan????

Ik weet wat je bedoeld als het in een song verwekt is kom
er dan maar achter welke cd het is en welk geluid.
Laatst zag ik nog een reclame van de KPN en er was alleen
gebruikt gemaakt van de cd Heart of Asia (Spectrasonics) dus
volgens de componist is dit zijn muziekwerk en komen de rechten
op zijn naam, al gebruikt hij maar twee loops van de cd en verder
geen bijgaande instrumenten.
Dus hier koop je de rechten wel ( bij Spectrasonics )af volgens mij.

er bestaat veel onduidelijkheid over.

heb eens de buma gebeld, en die gamen me het antwoordt wat ik gaf.

maar ze gaven toe dat het een moeilijk onderwerk is.

dus als ik een song aanmeld bij de buma, zet ik het er maar netjes bij.

dat is altijd save.

Hoe het zit met rechten op samples van samplecds verschilt per cd. Meestal staat het er wel op. Bij de meeste cd's koop je als je de cd koopt ook meteen een licentie om de samples te gebruiken hoe je zelf maar wilt. Sommige bedrijfjes doen er moeilijker over. Dus lees vooral de licentievoorwaarden bij de cd.

Ik heb een aantal sample cd's van Zero-G. Niet echt top van kwaliteit. De loops zijn vaak heel slecht geknipt en de geluidskwaliteit is bij sommige samples echt om te huilen. Echt mooie loops en hoge geluidskwaliteit vindt je bij de cd's van Magix (voor hun Music Maker programma's). Ik stond echt versteld van de kwaliteit, maar helaas zijn veel loops van hun complete muziekstukken :(

Over de rechten: bij de meeste sample cd's is het zo, dat als je 'm koopt, je de licentie hebt om ze te gebruiken bij commerciƫle productie's. Die licentie is puur voor de koper en alleen de koper mag de samples gebruiken in commerciƫle productie's. Bij Magix mag je ze alleen gebruiken als je het "Magix Creation" logo op de cd zet. Voor veel sample cd's en info over rechten, moet je eens de catalogus van DMM (Digital Music Media) bestellen: http://www.dmm.to

doen ze dan echt niet moelijk erover?

Ja niet dat ik droom van een miljoenenproductie maar damn het is ook wat met copyright enz...

ik heb zelf echt honderden sample cd's waarvan 11 geloof ik legaal. maar de beste cd's die ik heb zijn die van distored reality(X-files!!!) en en de miroslav collectie maar die laatste is niet echt voor dance bedoeld....

en over de licentie als je gewoon een bepaalde sample haalt van een sample cd zeg je gewoon dat je die van een plaat hebt gesampled maar niet meer weet welke...

Maar het kan dus ook ff flink mis gaan als je je zaakies niet op order hebt wat betreft clearing. :stupid
Ik ken iemand en die heeft destijds een plaat gemaakt met het bekende "Let the bass be louder" riedeltje en dat is door tientallen andere gasten gesampled en op plaat gezet, van Engeland tot Australie.....

Die gast is nu dus bezig om via de Buma al die gasten te pakken te krijgen en te laten dokken en dat gaat hem waarschijnlijk tienduizenden guldens opleveren....

"XXL" is inderdaad bruikbaar (BamBam toen een maat van me jouw track hoorde begon hij meteen XXL ! XXL! te bleren) maar echt goed vind ik "Trance Fusion" :W

groeten

BasicSys

http://www.mp3.com/basicsystem

Als het om miljoenen gaat kan ik het nog begrijpen , maar voor een
oplage van 1000 stuks gaan ze er geen rechtszaak van maken denk ik.
Dat effect ( Cher (on "Believe") wat gemaakt wordt met AnTares AutoTune
daar heeft deze firma ook geen rechte overgevraagd dit is de muzikale
vrijheid van de muzikant. Je kunt het zo gek maken als je wilt met
die rechten maar als je muziek maakt let je daar niet op, soms
is het gewoon onbewust dat het op elkaar lijkt, doe je het bewust
zorg ervoor dat het stukje sample goed wordt verwerkt in je nummer
zodat het een geheel blijft.
Als je alles terugvervolgd dan is dit "Let the bass be louder" geluidje
ook waar ergens gebruikt ( bijv van een onbekende zanger uit Spanje die
dit in 1960 toevallig op plaat heeft gezet).
Trouwens Ennio Morricone geeft dit dus wel gedaan ,maar met toestemming van
de componist. Het was van een hitje uit Spanje , dat is later gebruikt
in de film "The Good, The Bad And The Ugly" als thema.

"Let the bass be louder" was niet ingezongen door een onbekende Spanjaard maar was zijn eigen productie.
Hij had die lyrics verzonnen en opgenomen, het was dus zijn eigen creatief eigendom om het zo maar eens te zeggen.

Dan vind ik het niet meer dan normaal dat als een ander dit jat, op plaat zet en er een dikke hit mee scoort ook moet betalen aan degene die het heeft verzonnen.

Sample cd's zijn wat anders, bij de meeste koop je ook meteen de rechten om de sounds in je productie te gebruiken. Zie het een beetje als het kopen van een synth of module, dan mag je de sounds ook gebruiken waar je maar wilt.

Ik weet wel dat er heel veel sample cd's gekopieerd worden maar het lijkt me niet meer dan logisch dat als er iets van je wordt uitgebracht met een sample van een gekopieerde sample cd erin dat je dan ff het origineel met licentie gaat halen bij je muziekdielert........

greetz

BasicSys

Back