[KS-Rack] vs. [Waldorf Micro Q]

Ik zou zeggen test ze in de winkel of ga ze een paar keer proberen. Volgens mij zijn ze allebij niet verkeerd.

Re: [KS-Rack] vs. [Waldorf Micro Q]

Origineel geplaatst door djoene
Simpele vraag:

Welke van deze twee is de beste?

Simpele wedervraag:

Het beste in wat?

De uQ heeft iig geen echte uitknop (alleen software matig), afgezien daarvan is het ding FAT...

toevoeging:De waldorf is veezijdig... FM, wavetable, 3osc/2subosc, comb filters, 19" 2HE

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf de KS5 en ben erg te spreken over zijn klank, zijn veelzijdigheid en mogelijkheden. Het is gewoon erg veel synth voor je geld.

Kostte me € 899,- bij Feedback - Rotterdam. Weet niet wat de rackversie kost?

Die microQ ken ik niet... althans niet als gebruiker.

Re: Re: [KS-Rack] vs. [Waldorf Micro Q]

Re: Re: [KS-Rack] vs. [Waldorf Micro Q]

Het beste in wat? [/B]

qua geluiden, appergiators, ...

eigenlijk over het algemeen bedoel ik.

greetzzz
djoene

Origineel geplaatst door druid
De uQ heeft iig geen echte uitknop (alleen software matig), afgezien daarvan is het ding FAT...

Wat bedoel je? Als je de powerknop rechtsonder 5 tellen ingedrukt houd gaat ie uit hoor!

Ks-rack vs Micro Q:

Ik heb ook de micro Q en in het begin dacht ik dat ik het niet zo erg vond om met zo weinig knopies geluiden te editten. Nu heb ik er eigenlijk best wel spijt van dat ik niet een synth had gekocht met meer knoppen! Dat vind ik eigenlijk het enigste minpunt...(maar dat weet je van te voren al natuurlijk), voor de rest klinkt ie gewoon echt goed! Er zijn ook software editors verkrijgbaar voor de micro Q (1tje is gratis en die andere kost wat).

De Ks-rack heeft ook veel minder polifonie en parts, maar die heeft wel lekker veel knopjes om snel de geluiden te editten. Dus wat wil je: Veel stemmen en met software de geluiden bewerken of iets minder stemmen en lekker aan hardware knopjes draaien!?? Ze klinken natuurlijk allebij super!

Tim

voor mij is het sterkste punt van de µQ dat je veel mogelijkheden hebt om te experimenteren en echt weirde noises te maken door de wavetables (nee, dit is geen microwave) en modulaties.

denk dat de µQ een agressievere sound heeft dan de KS (die ik echter alleen van een korte sessie in de winkel ken).

Origineel geplaatst door tim-b
De Ks-rack heeft ook veel minder polyfonie en parts, maar die heeft wel lekker veel knopjes om snel de geluiden te editten. Dus wat wil je: Veel stemmen en met software de geluiden bewerken of iets minder stemmen en lekker aan hardware knopjes draaien!?? Ze klinken natuurlijk allebij super!

Nou, dat 'veel stemmen' valt ook mee/tegen. Die 25 heb je met creatieve modulatie, dubbele filters en FM ook zo weer op. Het grootste voordeel aan de KS-rack zijn de effecten - je hebt er genoeg per part. Zijn ze bij Novation nooit zuinig mee geweest. Toch zijn die effecten ook standaard op de Micro terug te vinden; Filter Drive voor distortion, Comb Filters voor Flanger/Phaser-effecten etc.

Je moet wel de uitgebreide arps van de Q missen, maar ik heb ook veel goeds gehoord over de Novation-arps. Bootladingen aan patterns en zo. Ook zijn de wavetables niet aanwezig op de KS, maar er zitten een paar extra golfvormen in - ik weet zeker dat die 't niet voor je zullen 'opvangen', maar dan kun je in ieder geval minder 'analoog'-klinkende geluiden maken.

Komt er als groot voordeel bij dat de KS stukken meer bedieningselementen heeft. Maar de vergelijking is niet helemaal eerlijk - de Micro Q is hier in Nederland stukken duurder, je kan 'm beter tweedehands oppikken of in Duitsland halen, dan zie je dat beide units prijstechnisch niet op hetzelfde niveau liggen. Ik heb mijn Micro toendertijd voor 1649DM gekocht, en hij's dus eigenlijk niet eens zo ver gedaald. Op ebay schijnt 'ie al weg te gaan voor $300/400.

Ik vond de KS in ieder geval erg prettig te bedienen. Heel overzichtelijk, ook zeer 'classy' uiterlijk. En natuurlijk een hele andere klasse geluiden dan de Micro Q.

En kijk natuurlijk even naar de afdeling verkoop hier. De KS5 voor de prijs van een KS-rack is -echt- niet te versmaden. Als 'ie er nog is ;).

bedankt iedereen voor de reacties,
kdenk toch te gaan voor de ks-rack. Omdat ik niet graag met software werk => µQ
Ik en software komen niet zo goed overeen. Kheb veel liever het knopjesgevoel!!

greetzzz

djoene

Wat bedoel je? Als je de powerknop rechtsonder 5 tellen ingedrukt houd gaat ie uit hoor!

Wat ik bedoel is: als je stroom op je uQ zet gaat ie automatisch aan, ik vind een 2standen knop handiger.
Als ik de uQ niet nodig heb en stroom op m'n rack zet... dan gaat ie aan... kan ik em weer uit doen...

Ik wil eigenlijk zeggen dat dat het "enige minpunt is aan de uQ" en dat ie dus "heel fijn is" verder... (als je de directere besturing van de ks wil moet je denk ik voor de Q rack gaan)

Druid

welke van de 2 is veelzijdiger qua geluid? en welke is beter geschikt voor bijv. ambient denk je?

Origineel geplaatst door Yoozer
Je moet wel de uitgebreide arps van de Q missen, maar ik heb ook veel goeds gehoord over de Novation-arps. Bootladingen aan patterns en zo. Ook zijn de wavetables niet aanwezig op de KS, maar er zitten een paar extra golfvormen in - ik weet zeker dat die 't niet voor je zullen 'opvangen', maar dan kun je in ieder geval minder 'analoog'-klinkende geluiden maken.

Ja, die patterns komen idd in bootladingen bij de KS.... Errug fijne patterns ook. En de KS is weliswaar 16-stemmig, maar goed, wel met FM, noise generator, en... een audio-input! (Heeft de Waldorf die ook??)

En wat betreft het knopjes-gevoel: volledig compatible met de KS ;)

de Micro Q heeft ook midi sync problemen .. vooral de arp loopt achter als een gek en is dus alles behalve strak
ook dat het 2de effect globaal is ... sucks bigtime en word niet opgeslagen in de patches
Ik moet nog eens proberen system excusif (weet niet of dat eigenlijk wel kan) en de patches als sysex in me sequencer op te slaan
want tot nu kon ik de sound niet meer precies zo terug krijgen zoals die was na een herstarten van de microq
ook echt uitnodigend is ie ook niet door die soms slecht en verwarrend interface

maar hij is vet als hell ... de bassen zijn niet zoals analoog maar hij kan wel voor zeeeeeeeer prettige verassingen zorgen :luv: ;)

Origineel geplaatst door MadR
de Micro Q heeft ook midi sync problemen .. vooral de arp loopt achter als een gek en is dus alles behalve strak
ook dat het 2de effect globaal is ... sucks bigtime en word niet opgeslagen in de patches.

Tja, 't is jammer dat die Delay global is.. heel jammer. Voor mij was de aanschaf van een Q (ben geen outboard-effects-mens) dan ook een ware opluchting.

Ik moet nog eens proberen system excusif (weet niet of dat eigenlijk wel kan) en de patches als sysex in me sequencer op te slaan want tot nu kon ik de sound niet meer precies zo terug krijgen zoals die was na een herstarten van de microq
ook echt uitnodigend is ie ook niet door die soms slecht en verwarrend interface

maar hij is vet als hell ... de bassen zijn niet zoals analoog maar hij kan wel voor zeeeeeeeer prettige verassingen zorgen :luv: ;) [/B]

Cubase/Logic op 'record' zetten, goede midikanalen instellen, sysex filtering off, dan een .mid filetje bakken van je gedumpte patch. Super-easy.

De interface vind ik errug goed voor iets dat maar 6 draaiknoppen en een alpha dial heeft. Gelukkig hebben ze niet bezuinigd op de endless dials, ik denk dat de Access Virus Rack nog een stapje erger is, daar -blijf- je draaien.

over de microQ

over de microQ

ik heb zelf de microQ en kom er steeds meer achter dat ie echt zijn eigen sound heeft. die moet trouwens maar net in de rest van je mix (cq muzieksmaak) passen. sommige mensen vinden het fantastisch en kunnen er veel mee. anderen zoals ik zoeken toch iets anders. kwestie dus van ff luisteren want voor t zelfde geld vind je m toevallig helemaal fantastisch. qua modultaiemogelijkheden is ie erg uitgebreid vind ik. voor mij is het feit dat het geluid niet in mijn mix past echter de reden om m weg te gaan doen. mocht je interesse hebben dan moet je maar ff pb-en, en mocht iemand suggesties hebben voor een vervanger (geen virus of novation nova) dan hoor ik het graag. zoek een warme sound met karakter in de prijsklasse van de microQ.

Origineel geplaatst door druid
Wat ik bedoel is: als je stroom op je uQ zet gaat ie automatisch aan, ik vind een 2standen knop handiger.
Als ik de uQ niet nodig heb en stroom op m'n rack zet... dan gaat ie aan... kan ik em weer uit doen...

Oke! Dat snap ik!

Re: over de microQ

Re: over de microQ

Origineel geplaatst door olaf
ik heb zelf de microQ en kom er steeds meer achter dat ie echt zijn eigen sound heeft. die moet trouwens maar net in de rest van je mix (cq muzieksmaak) passen. sommige mensen vinden het fantastisch en kunnen er veel mee. anderen zoals ik zoeken toch iets anders. kwestie dus van ff luisteren want voor t zelfde geld vind je m toevallig helemaal fantastisch. qua modultaiemogelijkheden is ie erg uitgebreid vind ik. voor mij is het feit dat het geluid niet in mijn mix past echter de reden om m weg te gaan doen. mocht je interesse hebben dan moet je maar ff pb-en, en mocht iemand suggesties hebben voor een vervanger (geen virus of novation nova) dan hoor ik het graag. zoek een warme sound met karakter in de prijsklasse van de microQ.

Idem dito, leuke synth maar valt niet te mixen tussen de analoogjes.

Back