Synthesizer kopen

Paulbosch

Nieuwkomer
Goedendag,

Ik ben hard op zoek naar een synthesizer. Nu ben ik compleet een newbie op dit gebied en probeer ik dus veel uit recensies en commentaren op internet te halen. Ik houd er van om in een keer iets goeds aan te schaffen. Dus geen prullen van 500 euro, maar in een keer een goede. Ik kwam dan ook al snel uit bij de Nord Stage 88 EX of de Roland Fantom G8. Dit zijn eigenlijk de twee die ik voornamelijk tegenkwam in de duurdere prijsklasse waar ik ook veel goeds over heb gelezen/gezien.
Nu is mijn vraag, wat vinden jullie?

Ik ben compleet nieuw en kan dus niet in technische termen omschrijven wat ik allemaal wil hebben, maar ik zal mijn best doen.

Ik wil graag dezelfde muziek willen maken als Dream Theater, Symphony X en diens toetsenisten: Jordan Rudess, Michael Pinella.
Zij maken in hun muziek gebruik van bepaalde geluiden die ik dus ook graag zou willen kunnen gebruiken. Naast de standaard piano's en synths gebruiken ze ook weleens gitaargeluiden of compleet andere geluiden zoals die van grote kerktorenbellen bijvoorbeeld.
Verder wil ik 88 keys en gewogen keys want ik heb piano ervaring en kan niet spelen met lichte keyboardtoetsjes.

Dit zijn voornamelijk mijn eisen.
Zit ik dan op het goede spoor met de stage 88 EX en de Fantom G8 of hebben jullie andere suggesties?

En kan de stage 88 EX bijvoorbeeld gitaargeluiden maken of kan je hierbij vanaf de computer gedownloade geluiden toevoegen bijvoorbeeld?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn aanschaf, ik zou jullie in elk geval erg dankbaar zijn aangezien ik op dit gebied nog niet bekend ben en daardoor dus niet goed weet waar ik het over heb.

Paul

Ah sorry was al op zoek naar zoiets, maar ik denk dat de mod dit dan maar even moet verschuiven aangezien ik anders een dubbelpost zou maken ;)

En kan de stage 88 EX bijvoorbeeld gitaargeluiden maken of kan je hierbij vanaf de computer gedownloade geluiden toevoegen bijvoorbeeld?

De Stage doet een paar bepaalde geluiden heel goed, en heeft een synthesizer-sectie erbij voor solo-geluiden (zgn. "leads". Of daar realistische gitaren uitkomen - nja, niet helemaal natuurlijk, al kun je bij een hoop geluiden met behulp van distortion-effecten al iets gitaar-achtigs eruitkrijgen. Wat je er via de computer in zet, da's begrensd door wat ze bij Nord aanbieden (Nord Piano Library). Verwacht niet dat de synthesizer-sectie hyperrealistische strijkers en blazers e.d. neerzet.

De Fantom (of M3 of Motif) zijn meer all-rounders en hoewel ze goede geluiden hebben is de bediening ook een stuk gecompliceerder; het zijn workstations, waarbij je complete songs kunt componeren zonder dat je daar een computer bij nodig hebt.

Iets als de Stage heeft drawbars voor gelijk instellingen te wijzigen in het orgel-model; bij de workstations zit je met samples waarvan je het volume kunt verlagen of verhogen, maar niet op zo'n radicale wijze als de Stage dat kan.

Het beste is om sowieso eerst naar de winkel te gaan en te kijken welke geluiden je aanstaan en of het toetsenbord je bevalt. Het kan nog zo mooi klinken, als je vingers 't niet leuk vinden schiet je er niks mee op.

Eventueel kun je er ook voor kiezen om bijv. de Stage te halen en dan later nog een module met MIDI erbij te doen waarin de op de Stage ontbrekende geluiden zitten. Al zijn de Rudess-geluiden over 't algemeen massaal "gestapeld" - en daarvoor is de Fantom (of Motif, of M3) eigenlijk geschikter.

Volgens mij gebruikt Rudess inderdaad een fantom, een v-synth en niet te vergeten een haken audio continuum. Als je de verschillende filmpjes van rudess bekijkt wordt dit wel enigzins duidelijk. Verder meen ik hem met een korg oasys gezien te hebben. Maar die valt waarschijnlijk ver buiten je budget.

Back