tube preamp achter synth

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik zit vaak te kijken op mp voor een leuke buizen preamp... lijkt me leuk en iets toevoegen aan het geluid.
nu heb ik regelmatig zitten spelen met diverse overdrives, distortions etc. maar wat gaat een buis nu echt doen met mn geluid. alle theorien ken ik wel en weet ook wat een buisje met je geluid doet. wat ik eigenlijk wil weten is of ik een clean synth geluid dat door een tube preamp is gegaan en nog steeds clean klinkt (dus niet moddervet overstuurd) nou beter vind klinken na de tube of voor de tube.
ik zit soms een hele dag met diverse instellingen in mn rack te spelen en ga dan blind testen. gewoon een synthlijntje dat 4 uur lang achter elkaar speelt en een paar schakelaars in mn hand zodat ik niet naar mn rack kijk.
zo ben ik erachter gekomen dat kleine verschillen in het geluid grote invloed op een mix kan hebben maar vaak vind ik een instelling goed en 8 klikken later vond ik die andere weer beter.... enz....
wat gaat nu een tube doen!?!?!?

is het zoiets als pindakaas? mooi gemalen en smeuig tot op de bodem of toch liever pindakaas met stukjes noot? dat is namelijk zoals ik een oversturing zie. en mooi gemalen wordt met een tube dan nog smeuiger?... ach laat ook maar ik ga t gewoon net zo testen als ik met de rest af en toe doe. enig probleem is dat ik op dit moment enkel BLEh-ringer mic 200 tjes heb liggen voor het geval dat ik een di nodig heb of fantoom voeding. en wat die buiskes met mn geluid doen weet ik echt niet! ohw jawel dat weet ik... ze voegen ruis toe.

Ik heb een Digitech TwinTube buizen/digitale pre-amp (voor gitaar).
Daarvan is 1 buis voor het 'buizengeluid' en 1 buis voor de distortion. Met de combi van deze twee buizen kun je leuke dingen doen. Ik gebruik hem voor gitaar, maar je kunt hem natuurlijk ook voor synth gebruiken. Wel mono in.
Met de cleane buis kun je al leuke dingen doen. Intensiteit van het buizeneffect kan ik digitaal in die pre-amp instellen.

Als je er een kunt vinden voor de prijs waarvoor ik hem had, zou ik het zeker doen. Mijne was met floorboard 2e hands (3e of meer waarschijnlijk), € 100.
Je kunt ook zeker naar andere modellen kijken zoals de Zoom 9150. of andere 19"gitaar tube pre-amps. Gewoon eens Marktplaats.nl en 2dehands.nl afstruinen.

Ik zou dus wel echt naar een buizen gitaar pre-amp zoeken en niet naar een gewone mic/line pre-amp met een buisje. Met een gitaar pre-amp met buis/buizen kun je veel meer (en extremer) experimenteren!

Back