Bandbreedte

ultrasonyk

Stamgast
hello!

ik vraag me sinds enige tijd af...

kan het gebruik van een (goedkope) usb hub nadelig zijn
voor de bandbreedte van je USB bus?

om niet elke keer als ik mijn laptop aan mijn rig hang,
4 usb stekkers in te moeten steken, heb ik dus een heel
simpele in-line usb hub (zonder kastje) gekocht. vraag
me nu dus wel af of dat niet nadelig kan zijn voor de bandbreedte
die de usb apparaten nodig hebben?

de belangrijkste apparaten zijn:
Akai APC40
M-Audio Fast track pro
Behringer bcr2000

trouwens vraag ik me ook af of het niet beter is de m-audio ftp
te voeden via een externe voeding ipv. de usb bus.

Ik heb zo'n goedkope USB hub en ik merk dat alles ontzettend traag begint te werken wanneer ik 2 of meer bandbreedte-intensieve apparaten aansluit (bv. printer + HDD). Beide apparaten werken dan minstens 10 keer trager dan normaal, dus ik vermoed dat de USB-hub niet echt zo goed is in meerdere intensieve kanalen te combineren. Soms gaat het bizzar genoeg dan weer wel min of meer ok, bv. bij overdracht tussen 2 externe harde schijven.

Met niet-intensieve apparaten (bv. midi-controller + USB 1.0 aansluiting met card reader) heb ik nog niet direct problemen gemerkt. Het is trouwens ook wel ergens logisch dat apparaten die normaal gezien de volledige USB bandbreedte gebruiken trager zullen gaan wanneer ze éénzelfde kabel moeten delen met een aantal andere apparaten. Waarschijnlijk zullen sommige hubs de bandbreedte beter kunnen verdelen dan andere. Ik heb er zelf maar één, dus ik kan niet vergelijken.

Ik denk dat een Fast Track Pro, APC40 en BCR2000 wel op één hub zouden kunnen, aangezien enkel de eerste intensief gebruik zal maken van de bandbreedte (en dan nog niet eens tegen het maximum).

Voor externe USB hubs geldt: Als je een usb hub hebt, die je aansluit op een usb poort, dan heb je inderdaad minder bandbreedte. "t moet tenslotte uiteindelijk door één usb poort van je pc.
Externe voeding is altijd een pré, doen dus.
Verder heb je USB 1.0, USB 2.0 en nu USB 3.0. Deze hebben enorme bandbreedte verschillen tussen de versies. Zorg dat je hub minstens dezelfde snelheid heeft als de usb poort van de pc.

Voor interne USB hubs ( die in je pc gaan via PCI of PCIe(express ) geldt dat er veel meer bandbreedte beschikbaar is !
Als je een 4poorts PCI of PCIe(express) USB hub hebt, dan heb je geen bandbreedte problemen.

bedankt voor de reacties.

een pci hub is helaas niet mogelijk ivm. laptop.
mijn huidige cheapass hub is usb 2.0 (staat tenminste op de verpakking)

conclusie is dus eigenlijk, gebruik geen usb hub voor apparatuur die met je
muziekproductie te maken heeft, omdat dan altijd bandbreedte problemen _kunt_ krijgen.

Heeft je laptop misschien wel FireWire ? Daar heb je ook USB hubs voor, en da's wel snel.
Ook kan je eens zoeken of je laptop een PCMCIA of PC-card slot heeft. ( zo'n platte gleuf van 5 cm) Daar heb je ook USB insteekkaarten voor en dat gaat ook rap.
En anders een nieuwe laptop komen met USB 3.0. Daar kan je wel wat spul aanhangen zo snel als dat gaat....

Back