FM-synthese gebruikers gezocht

naar gebruikers van FM-synthesizers; met name de SY99, DX7 & FM8 zullen centraal staan.
Mag ik vragen waarom je de modular (zowel 'de echte' als de software & 'VA' versies (bv. de nord modular)) niet ook meeneemt...

niet gelimiteerd tot x aantal algoritmes. Je krijgt een vrije matrix onder de neus waarin je alle oscs elk andere osc kan laten moduleren....LFO per operator, routeerbaar naar volume en toonhoogte...envelopes...ADSR complex met instelbare curves, stepper en performer
...zijn allemaal geen onmogelijkheden voor bv. de nm

Jammer dat je de FS1R niet meeneemt. Is toch de meest uitgebreide FM synth die er is volgens mij. Daat wat betreft FM volgens mij nog verder dan de SY99.

Mag ik vragen waarom je de modular (zowel 'de echte' als de software & 'VA' versies (bv. de nord modular)) niet ook meeneemt...

Uiteraard, de opdracht was om een vergelijking te doen tussen 2 of 3 producten. We moesten keuzes maken over welke we wilden doen. Deze bakken konden we zelf ook Hands-On testen wat ook belangrijk was, de Nord Modular bv niet.
We moeten zeg maar een productvergelijking doen in opdracht van een zelf verzonnen klant. In ons geval was dat in eerste instantie een VSTi-plugin-fabrikant die FM-synthese wilde doen.

...
Je zou kunnen zeggen dat je met een midi-keyboard en de FM8 ook volwaardig aan de slag kan met inspelen etc maar voor de puristen blijft de DX7 of SY99 zo te zien toch de bom.
Of FM8 mijn SY99 kan vervangen... ik moet eens de tijd nemen om dat stukje software uit te testen (grondig dan... zoals velocity maar vooral aftertouch reacties naar de modulatie levels, etc.).
Als hier een gebruiker een wens uit om 'low-level emulatie van de FM chips zoals in de DX' zal dat wel iets te betekenen hebben hé.
FM8 zou qua mogelijkheden meer moeten kunnen dan de HW-bakken (afgezien van de sample-input functie van de SY99), en als je puur op de specs afgaat zou de klank ook niet onder hoeven doen. Het zit m dus vooral in de tijd die mensen erin willen steken om zelf een goeie sound te maken.
Software specs... als ze niet kloppen licht het altijd aan je eigen hardware, dat heb je niet met de HW-bakken !
Vandaar dat je n.m.i. er beter weinig belang hecht zolang je die specs niet zelf kan uittesten.
Wat vinden jullie, liever een preset aanpassen (hoe belangrijk zijn presets voor FM-gebruikers?)
Of helemaal vanaf 0 een sound opbouwen, zelf carriers en operators instellen etc etc?
Yoozer heeft het eerder al mooi verwoord.
Ik zoek meestal naar een 'preset' die m'n gewenste sound benaderd. Daarvan check ik het gebruikte algoritme, om te zien of ik daarmee mijn doel kan bereiken,
zoniet een andere 'preset' of dezelfde 'preset' even op het ander algoritme uitproberen.
Als ik het benodigde algoritme niet in een bestaande 'preset' terug vind, begin ik van 0 (dat doe ik nog het liefst ook).
Zie ook ons tijdschriftje : http://www.dx7.nl/difremo/

Klopt, maar het in een dedicated interface hebben is natuurlijk ook heel mooi.

Hm, moet ik toch maar eens echt in Reaktor gaan duiken, dan?

We moeten zeg maar een productvergelijking doen in opdracht van een zelf verzonnen klant. In ons geval was dat in eerste instantie een VSTi-plugin-fabrikant die FM-synthese wilde doen.

wat mij betreft is vooral de interface belangrijk, zoals eerder al aangegeven is er geen enkele FM synth die intuïtief werkt. het duidelijkste voorbeeld is de minimoog waarbij je het signaalpad van links naar rechts volgt en alles zijn eigen knop heeft maar FM synthese is natuurlijk andere koek. Dat die fictieve fabrikant een fantastisch klinkend product kan maken geloof ik wel, maar of hij een interface weet te maken waarop je ook fantastische klanken kan maken zonder gedoe?
aangezien het software is en er geen goede, inzichtelijke hardware voorbeelden zijn op het gebied van FM synthese qua uiterlijk lijkt het me het beste als het niet probeert op hardware te lijken. draaiknopjes werkt gewoon niet fijn met de muis. de ene plug wil dat je echt draait en de andere wil dat je met je muis naar boven of beneden beweegt. doe gewoon iets van faders.

Back