Tips intro voor een Rock Coverband

Ik heb ooit eens lose yourself van eminem (alleen de muziek) als intro gedaan met een band, vond er zelf niet veel aan (heb een gruwelijke hekel aan eminem) maar het sloeg wel goed aan bij het publiek. Later in een andere band de themesong van mission impossible gebruikt.

Ga niet zoeken naar een intro, kies een ruig openingsnummer.
Mijn band begint met One Vision van Queen ...

Thnx allemaal voor jullie reactie xD

Als ik naar de intro's kijk enzo , vind ik wel altijd dat er direct een hele toffe sfeer ontstaat. Er wordt spanning opgebouwd, je trekt aandacht van het publiek, iedereen stopt met praten of maakt een einde aan het gesprek zodat de aandacht gevestigd kan worden op de band. Als je direct met het eerste nummer begint , geef je die eigenlijk altijd weg... Vond ik persoonlijk een beetje zonde....

Thnx voor de inspiratie, erg gaaf dat intro van Philadelphia Experiment xD

Thnx allemaal voor jullie reactie xD

Als ik naar de intro's kijk enzo , vind ik wel altijd dat er direct een hele toffe sfeer ontstaat. Er wordt spanning opgebouwd, je trekt aandacht van het publiek, iedereen stopt met praten of maakt een einde aan het gesprek zodat de aandacht gevestigd kan worden op de band. Als je direct met het eerste nummer begint , geef je die eigenlijk altijd weg... Vond ik persoonlijk een beetje zonde....

Thnx voor de inspiratie, erg gaaf dat intro van Philadelphia Experiment xD

Maar is ook gelijk de valkuil zoals ik al zei in mijn vorige post. Het effect is niet zozeer afhankelijk van het intro maar meer van de setting. Dus wat voor soort show/gig is het; is het een eigen show, in een tent op een festival, een club, een braderie, een cafeetje etc...

Ik vind het ook gaaf, alleen slaat het vaker de plank mis omdat mensen niet nadenken bij het bovenstaande, wat nog een belangrijker ding is dan het muzikale aspect. Sowiezo zijn een heleboel andere factoren altijd belangrijker dan puur de muzikale inhoud...en deze zijn vaak locatie en type show afhankelijk

Vroeger ook wel eens introtjes gebruikt voor mn oude band, hadden we mischien maar beter niet kunnen doen achteraf. Niet alleen die intro, maar heel die band haha

Tijdens Live optredens hebben wij het volgende al eens gedaan, misschien is dit wel wat?

gevolgd door:

Ook hebben we al eens gewerkt met een intro op band:

wil natuurlijk niet zeggen dat jullie dit precies moeten kopieren, maar misschien dat jullie hier inspiratie uit kunnen halen.

Rock bands slaan regelmatig hun apparatuur kapot op het einde van het optreden.
Je kan dat ook als intro doen.
Werkt goed..geloof me.

't heeft even geduurd, maar ik heb 'm dan toch een keer opgenomen. Het is een live opname in een cafe, eerste nummer van een set. Helaas zat ik hier en daar wel een beetje te rommelen (spelen met een griepje en 6 paracetamol en dan nu uitzieken :z) maar het geeft toch een indruk.

Attachments

• peter gunn.mp3
    4,4 MB · Bekeken: 133
Om ook even in te haken..

Intro's vind ik meer passen bij wat grotere/bekende bands. Als het een minder/niet zo bekend (cover)bandje is vind ik 't vaak een beetje triest overkomen.. Een aanloopje naar 't eerste nummer kan, maar echt niet te lang/afwijkend van 't eerste nummer.

Maar da's mijn mening..

Ik zou een progressie van een stuk of 3 akkoorden naar het eerste akkoord toe (bv Dm, F, Am en dan start het nummer op de Dm). Lekker rammen! :). Komt allemaal neer op wat je wilt en het nummer dat erop volgt.

Edit: doet Lady Gaga ook met veel nummers op haar albums. Klinkt prettig en is logisch. Je speelt een beetje met de akkoorden uit je eerste verse.

Back